Elgar
E Erikor skrev:
Om de inte tagit ut någon lön lär de knappast fått några 300k in på kontot utan att de fått betala vanlig inkomstskatt...
Jag kan ju inte tala för hur eller hur mkt dessa tagit ut. Men om man tar ut lön som delägare så får man förstås betala inkomstskatt. Det jag vet och det som står i lagen är att bygger man upp sig tillräckligt så man kan ta ut stora summor så slipper man 3:12 regeln nästan helt och hållet. närmare 6miljoner tror jag det är. Har man då massor med utgifter så lär man ju inte ta sig dit. Det är ju med låga utgifter som chansen ökar för at nå dessa belopp.
 
P
Elgar Elgar skrev:
Jag vill bara börja med att förklara hur firmor/snickare försöker ta överpriser just för att det går och att man är lite lättlurad när man själv inte är insatt. Varför tar man överpriser? Jo för en firma/snickare brukar oftast ha orimliga utgifter och vill leva livet och allt detta får kunden stå för. ''Enligt branschregler'' är ännu en anledning till att ta överpriser. Exempel, lön, firmabil, privatbil, bostad, semester, lån, verktyg etc det är saker som inte ska gå ut över kunden, snarare är det väl firmans ansvar att kunna hantera sin ekonomi och utgifter, du som kund skall ej behöva stå för det.

Det som är viktigt att förstå är att man ej ska ha tanken om att det är oerhört svårt, 2020, finns all information på nätet samt steg för steg videos/manualer på hur du går tillväga. Så bästa tipset är att börja tro på sig själv. Därigenom kan du på ett enklare satt få en bredare förståelse för vad saker egentligen kostar och hur orimliga priser man får från firmor idag.

Nu så kommenterar jag enbart arbetskostnad, för komplett badrum och allt arbete, bortsett från material.
El/golv/snickare/rörmokare skall kosta max max max max max 40k. Allt över detta är överpriser. Det är ju ej raketforskare vi anlitar för att det skall vara såna överpriser!
Jag använde mig utav en firma(AB) som hade ett annorlunda upplägg gällande sin ekonomi. Dom tog ej ut löner, utan tog ut vinst varje år vilket resultera i mindre onödiga utgifter, så varje år tog dessa ut en hel årslön i vinst. Det kallas att vara smart, iaf, jag använde mig utav dom år 2009 och 3 badrum 4/7/8 m2 arbetskostnad 65k totalt och 13 dagar tog det! Om man gör det själv så skall man ej betala mer än 5k för elektriker, samma gäller för att få ett fall ifall du ska leja ut detta. Att snickare väljer att dra ut på jobbet och jobba oerhört långsamt är helt fel och detta kallas för hyckleri. Detta har jag upplevt i olika branscher där man väljer att medvetet jobba långsamt. Jag delar med mig för jag är oerhört trött på att se stackars medborgare bli grundlurade utav firmor just för att dom kan göra så.
Samma gäller kök, 130-200k?!?! Jag bytte ut mitt kök själv med klinkergolv och köpte köket från ikea med vitvaror och hela paketet plus materialkostnad såsom verktyg/klinker/kakel som hamna på 32-33k storlek 4x3.5. Ps tacka Youtube för hjälp samt att jag hade en vän över som hjälpte till.
Skall renovera 2 badrum i nya huset samt bygga ett nytt så totalt 3 st och dessa skall jag göra själv med hjälp av en vän och leja ut för elektriker/rörmokare. Återkommer med totalkostnad i detalj när det är klart:)
Är du helt från vettet! Klart som fan kunden skall stå för bil, lån, semester, sjukdom och allt därtill.

Dem som inte räknat in det i sin timpwng. Jobbar för ingenting !

Dummaste jag läst
 
  • Gilla
Eriked och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Elgar Elgar skrev:
Det jag vet och det som står i lagen är att bygger man upp sig tillräckligt så man kan ta ut stora summor så slipper man 3:12 regeln nästan helt och hållet.
Du menar att de under t.ex. 10 år inte tog ut vare sig lön eller aktieutdelning för att bygga på det sparade utdelningsbeloppet och sen började ta aktieutdelning?
Är nog få förunnat att kunna leva utan någon inkomst under lång tid.
Sen finns det ju många begränsningar i det hela och maxbelopp som bland annat har att göra med att det man tar ut blir begränsat om företaget inte betalar ut löner till andra.
 
Elgar
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker också att det är inte är normalt hyfs att först låta alla skattebetalare betala ens skolgång, läkarbesök som barn och sen inte vilja bidra till andras skolgång och läkarbesök fast man kan.

Sen så är det inte så väldigt stor skillnad mellan inkomstskatten på en hantverkarlön och den kapitalvinstskatt, som faller ut när ett företag gör en aktieutdelning av den vinst det har haft, att den skillnaden gör att man kan betala in åtskilliga tusenlappar i månaden i privat pensionsförsäkring, privat sjukförsäkring osv.

Många pensionärer lever bra på sin pension med ATP, min pappa fick flera tusenlappar över varje månad och han är inte unik. Utgifterna sjunker med åren när orken tryter och man inte orkar göra så mycket.
För att klargöra en sak,
Den rikaste tiondelen (=10 %) av Sveriges befolkning, alltså totalt ca 900.000 människor äger ca 71 % av den totala svenska förmögenheten.

Det innebär att resterande 8.100.000 människor skall dela på de resterande 29 %

Så välj att peka finger åt rätt håll. Vilka tror du det egentligen är som ser till att skattekistan minskar och välfärden med? Ta Ikea tex som gör allt för att slippa betala skatt. Samma med politiker etc, kolla 'Uffe' Kristersson som sålde ut ett statligt bolag med en omsättning på 16miljoner kr för 1 kr för att klättra som politiker.

Jag delar din syn på välfärden, men den välfärden är redan på äg att dö ut tyvärr, det har ju med att de allra rikaste stjäl pengar och undviker att betala skatt. ovan fick du statistik på Sveriges ekonomi. Sen gällande pensionärer så är det fint att det är så i just det fallet. Men det jag hör när jag pratar med våra pensionärer är inget att hänga i granen direkt.
 
Elgar
A Autodidak1 skrev:
Trollar du :crysmile:

Jag antar att du vill att din lön ska betala privatbil, bostad, semester, lån osv. Sen antar jag att din arbetsgivare står för firmabilar, lokaler, lån på dessa och hemskt nog lön till dig (inklusive sociala avgifter). Varför skulle en hantverkare ha det annorlunda?

Dom flesta hantverkare är inte miljonärer eller höginkomsttagare som många verkar tro.

Men detta har inget att göra med att vissa hantverkare tar överpriser ibland eller gör ett dåligt jobb. Även du kanske är slö en dag på jobbet ibland (dvs tar ett överpris från din arbetsgivare)?
Du antar en hel del du:)
Jag har ej sagt att hantverkare är miljonärer, hur skulle dessa bli det med deras utgifter?
Det finns enkla regler för att slippa belåna sig själv. Börja med att betala dig själv 10% så lär du leva bättre än de flesta pensionärer :)
 
Elgar
Henrik Nordlander skrev:
Är du helt från vettet! Klart som fan kunden skall stå för bil, lån, semester, sjukdom och allt därtill.

Dem som inte räknat in det i sin timpwng. Jobbar för ingenting !

Dummaste jag läst
Det är vad jag kallar för hyckleri:)
Man lurar sina medmänniskor för att täcka sina utgifter pga att man själv inte kan få till sin ekonomi.
Jag hänvisar till tidigare svar angående varför den ekonomiska situationen råder i landet.
 
BirgitS
Elgar Elgar skrev:
För att klargöra en sak,
Den rikaste tiondelen (=10 %) av Sveriges befolkning, alltså totalt ca 900.000 människor äger ca 71 % av den totala svenska förmögenheten.

Det innebär att resterande 8.100.000 människor skall dela på de resterande 29 %

Så välj att peka finger åt rätt håll. Vilka tror du det egentligen är som ser till att skattekistan minskar och välfärden med? Ta Ikea tex som gör allt för att slippa betala skatt. Samma med politiker etc, kolla 'Uffe' Kristersson som sålde ut ett statligt bolag med en omsättning på 16miljoner kr för 1 kr för att klättra som politiker.

Jag delar din syn på välfärden, men den välfärden är redan på äg att dö ut tyvärr, det har ju med att de allra rikaste stjäl pengar och undviker att betala skatt. ovan fick du statistik på Sveriges ekonomi. Sen gällande pensionärer så är det fint att det är så i just det fallet. Men det jag hör när jag pratar med våra pensionärer är inget att hänga i granen direkt.
Nu var det väl vare sig den rikaste tiondelen eller svenska förmögenheten som det gällde utan hur några hantverkare hanterade de pengar som de fick betalt av sina kunder.
 
Elgar
BirgitS BirgitS skrev:
Du menar att de under t.ex. 10 år inte tog ut vare sig lön eller aktieutdelning för att bygga på det sparade utdelningsbeloppet och sen började ta aktieutdelning?
Är nog få förunnat att kunna leva utan någon inkomst under lång tid.
Sen finns det ju många begränsningar i det hela och maxbelopp som bland annat har att göra med att det man tar ut blir begränsat om företaget inte betalar ut löner till andra.
Jag menar ingenting, jag dela med mig information om ett företag som jag använde mig utav för att kunna ge ett bra tips till TS angående orimliga offerter:)
Sen att panik utbryter hos hantverkare det är ju lite själva poängen med mitt svar till TS.
Det jag ville lyfta fram när vi ändå är inne på det är ens tankesätt gällande utgifter för firmor, att dessa inte är tillräckligt smarta gällande sin ekonomi och i sin tur tar ut dessa på ett vidrigt sätt på sina medmänniskor. Men trots detta så blir dessa inte rika... undra varför....
 
Elgar
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var det väl vare sig den rikaste tiondelen eller svenska förmögenheten som det gällde utan hur några hantverkare hanterade de pengar som de fick betalt av sina kunder.
Du missar hela poängen....
För att förtydliga, dessa hantverkare du syftar på dessa kan ej hantera sin ekonomi, hade man kunnat det så hade man väl varit rik inom några år. Kunden blir ju illa tvungen att betala överpriser pga hantverkare som på ett vidrigt sätt tar överpriser för att dessa inte kan hantera sin ekonomi:)
 
Elgar
Elgar Elgar skrev:
Du missar hela poängen....
För att förtydliga, dessa hantverkare du syftar på dessa kan ej hantera sin ekonomi, hade man kunnat det så hade man väl varit rik inom några år. Kunden blir ju illa tvungen att betala överpriser pga hantverkare som på ett vidrigt sätt tar överpriser för att dessa inte kan hantera sin ekonomi:)
Jag är ju själv ''kund'' och jag står på ''kundernas'' sida och lyfter fram att boven i det hela är hantverkarna.
Genom att dela med mig utav mina erfarenheter då många här lyfter fram sin oro och frustration över orimliga offerter så att dessa slipper bli lurade.
 
Nja, det gissas lite här.
De flesta med ett AB tar såklart ut maximalt med utdelning varje år, det är garanterat inget unikt för denna firma. Schablon beloppet är väl runt 180' per år (min revisor sköter oftast detta åt mig) som tas ut till kapitalbeskattning. Normalt tar man som egen/liten företagare ut en lön under gränsen för statlig skatt (40isch) och sedan maximerat man utdelningen.
Detta är ingen rocket-science utan alla gör så, annars är det svårt att leva på en timpenning som är hyffsat normal.
Så exemplet med de mkt billiga badrummen är antingen firmor som kör svart, skattefuskar ordentligt eller helt enkelt sjukt billiga. Grattis till dig som anlitade dem!

Borde väl också tillägga att summorna är orimliga bara i msterialkostnad för normal standard. Jag tittar på att göra ett själv nu, 8m2, bara materialkostnaden landar på runt 70-80'
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Elgar Elgar skrev:
Du antar en hel del du:)
Jag har ej sagt att hantverkare är miljonärer, hur skulle dessa bli det med deras utgifter?
Det finns enkla regler för att slippa belåna sig själv. Börja med att betala dig själv 10% så lär du leva bättre än de flesta pensionärer :)
Min tolkning är att du antingen trollar eller inte förstår orsakssamband.

Du svarar inte på frågor utan fortsätter orera om andra saker i stället.

PS. Hur betalar jag mig själv 10% som egenföretagare om jag inte får fakturera så det täcker mina kostnader + lön
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Elgar
G guggen skrev:
Nja, det gissas lite här.
De flesta med ett AB tar såklart ut maximalt med utdelning varje år, det är garanterat inget unikt för denna firma. Schablon beloppet är väl runt 180' per år (min revisor sköter oftast detta åt mig) som tas ut till kapitalbeskattning. Normalt tar man som egen/liten företagare ut en lön under gränsen för statlig skatt (40isch) och sedan maximerat man utdelningen.
Detta är ingen rocket-science utan alla gör så, annars är det svårt att leva på en timpenning som är hyffsat normal.
Så exemplet med de mkt billiga badrummen är antingen firmor som kör svart, skattefuskar ordentligt eller helt enkelt sjukt billiga. Grattis till dig som anlitade dem!
Det jag ej kopplar är hur man kan anse detta vara mkt billigt. Varken svart eller skattefusk såsom jag uppfatta det, snarare smarta människor som vill etablera sig och konkurrera ut andra genom att jobba bättre effektivare och ha nöjda kunder. Jag har ju själv lärt mig under dessa 10-11 åren och jag märker ju att man själv väljer hur bra och effektivt man jobbar. Om man väl utför ett arbete så gör man väl detta på bästa möjliga sätt utan att det behöver ta tid. Jag har under de senaste 11 åren lärt mig att byta fönster, bygga/renovera badrum, byta tak, dränera etc och innan jag gav mig in i leken så hade jag en tanke om att det är oerhört komplicerat, lite som raketforskning haha, tills jag själv testade och snabbt insåg att överpriser är det normala. Visst första gången var det svårt och tog tid men efter lite erfarenhet så går det blixtsnabbt. Därför blir jag frustrerad när jag läser hur mycket arbetstimmar det krävs för respektive arbete med hantverkare som har betydligt bättre erfarenhet än mig.
Samt att utgå från att jobba snabbt = dåligt utfört är något jag ej köper. Finns en likhet mellan bygg och IT, IT som är mitt område kan man ta vilka belopp som helst för små skitjobb, just för att kunden inte har en aning om IT. Dessa uppdrag tar allt från timmar till månader beroende på hur kunnig man är. Samma gäller hantverkare, är man så pass erfaren som de flesta hantverkare är så borde man kunna utföra ett utmärkt jobb på kort tid. Vad är vitsen med erfarenhet och kunskap annars, att jobba långsammare..
 
Elgar Elgar skrev:
Det jag ej kopplar är hur man kan anse detta vara mkt billigt. Varken svart eller skattefusk såsom jag uppfatta det, snarare smarta människor som vill etablera sig och konkurrera ut andra genom att jobba bättre effektivare och ha nöjda kunder. Jag har ju själv lärt mig under dessa 10-11 åren och jag märker ju att man själv väljer hur bra och effektivt man jobbar. Om man väl utför ett arbete så gör man väl detta på bästa möjliga sätt utan att det behöver ta tid. Jag har under de senaste 11 åren lärt mig att byta fönster, bygga/renovera badrum, byta tak, dränera etc och innan jag gav mig in i leken så hade jag en tanke om att det är oerhört komplicerat, lite som raketforskning haha, tills jag själv testade och snabbt insåg att överpriser är det normala. Visst första gången var det svårt och tog tid men efter lite erfarenhet så går det blixtsnabbt. Därför blir jag frustrerad när jag läser hur mycket arbetstimmar det krävs för respektive arbete med hantverkare som har betydligt bättre erfarenhet än mig.
Samt att utgå från att jobba snabbt = dåligt utfört är något jag ej köper. Finns en likhet mellan bygg och IT, IT som är mitt område kan man ta vilka belopp som helst för små skitjobb, just för att kunden inte har en aning om IT. Dessa uppdrag tar allt från timmar till månader beroende på hur kunnig man är. Samma gäller hantverkare, är man så pass erfaren som de flesta hantverkare är så borde man kunna utföra ett utmärkt jobb på kort tid. Vad är vitsen med erfarenhet och kunskap annars, att jobba långsammare..
Det är riktigt att det kan vara en oerhörd skillnad på hur skilled man är.
Men med den prisbilden är det inte en möjligt att betala för materialet med normal standard. Och om du är företagare s borde du veta hur det fungerar, det är omöjligt att på ngt sätt får det att fungera med ett lagligt svenskt företag, även om man tänker på gränserna.
 
  • Gilla
Elgar
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
Hej,

Helrenoverade vårt badrum 2015. Innefattade:
Rivning av gammalt
Rivning av vägg och uppbyggnad av ny duschnish. Rummet var 4 kvm och blev 6.
Nya stammar
Nya vattenrör
Plywood + gips
Ny el och 10 spottar
Rör dragna i väggar
Målat tak
Matta på vägg/golv
Inredning

säkert något mer men vi lyfte inte ett finger. De tog allt till tippen själva. Vi valde heller ingen billig inredning. Bara duschen kostade 9000kr.

För detta betalade vi 120 000kr efter rot.
Sjukt bra pris! Var bor du? Vill anlita dem :-)
 
  • Gilla
Elgar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.