Skruv- eller snabbanslutning?

• Antal röster
    178
bara man tvinnar ihop alla ledare innan man gängar på tomtemössan och sedan vriver tomtemössan så hårt så ledarna skruvar sig ett par varv så sitter det!

Äsch då, en rejäl knut med eltape på är grejor det :P inget fusk med snabbkoppingar ;)

det är inte lätt, dom är olika bra i olika applikationer/tillfällen.
Kommer man till ett ställe där man ska göra om och det sitter ELJO snabb så är det bara att klippa bort och sätta nytt så då vill man ha skruv.
Finns det ledigt i Wago/Helacon så är dom bra men om någon fyllt upp dom så blir det jobbigt men det är lika illa om det är en full Torix.
Men jag håller nog ändå på snabbkopplingarna på de flesta ställen och det är definitivt bättre för handlederna

Jag håller med om att snabbkopplingar i uttag/brytare (framförallt brytare) spelar mindre roll om det är skruv eller snabb (Om man inte ska montera 300st).

Var jag framförallt förespråkar snabbanslutningar är i kopplingsdosor. Speciellt Hellerman dyrkar jag just nu. Lite roligt då jag först var emot Hellerman då dom kom.. Höll starkt fast vid Wago då alla andra bytte till Hellerman... Nu våndas jag då jag måste ibland använda Wago ;)

Ja, jag kan nog tänka mig att snabbkopplingar på strömställare och uttag spelar större roll om man är mestadels installationselektriker jämfört med enbart serviceelektriker...

//Patrik

magnu skrev:
Har du inte räknat upp alla eller är det så att ( elektriker != montör ) i din värld. Jag är tillräckligt oinformerad till att innefatta alla även elektriker i gruppen montör.
Nja, en elektriker kan vara montör, men en ren montör kan inte vara elektriker.

Montör = pekmontör på bygge t.ex.

Snase skrev:
Nja, en elektriker kan vara montör, men en ren montör kan inte vara elektriker.

Montör = pekmontör på bygge t.ex.
Nja är det inte så att en elinstallatör kan vara montör/elektriker, men ingen ren montör/elektriker kan vara elinstallatör?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Nja är det inte så att en elinstallatör kan vara montör/elektriker, men ingen ren montör/elektriker kan vara elinstallatör?

//Patrik
Vet inte hur det är uppe hos er men här nere på kontinenten söder om Uppsala så är företaget elinstallatör.

Ingen som håller med om att det i branschen finns montörer som inte klarar sig på egen hand? Det är inga jag kallar elektriker.

Snase skrev:
Vet inte hur det är uppe hos er men här nere på kontinenten söder om Uppsala så är företaget elinstallatör.

Ingen som håller med om att det i branschen finns montörer som inte klarar sig på egen hand? Det är inga jag kallar elektriker.
Okej, här är det den som står för behörigheten som är elinstallatör (Chefen i mitt fall).

Jag kan förstå hur du tänker lite grann, på våra byggen så har ju vi vår projektledare som ska lösa de största problemen och så för oss 'montörer'. Lite "peka-montörer", fast vi klarar ju oss på egen hand.
På vår firma blandar de flesta montörer mellan installation och service. Vissa går enbart service, andra går mest installation och sticker ut på service ibland.

Syftar du kanske på rena installationselektriker när du säger "pek-montörer"? :P

//Patrik

Trots att jag inte är elektriker eller montör så röstade jag på skruvkoppling.

Så gott som på alla brytare (ELJO snabbkopplingar från 1994) som jag bytt ut, så lossnade kablarna när jag tog ut brytaren ur dosan.

Kan ju varit nån knallhatt som installerat, men det kändes inte safe.

puss

Jag tror att icke "fackmän" i högre grad fördrar skruvanslutning, där syns det lättare om det är rätt utfört så det känns tryggare samt en icke yrkesman monterar ett fåtal apparater medan en yrkesman kan sätta flera hundra på en dag. Då blir tidsbesparingen rätt stor med snabbkoppling.
Elektriker och montör är samma "funktion", på lite större eljobb har man en lagbas och han har "titeln" ledande montör, han leder arbetslaget (montörerna) och ska väljas av arbetskamraterna och vara deras företrädare. Men i praktiken är det ofta den som påbörjar projektet som så småningom även blir ledande montör.

Jag kör med skruvanslutning när det finns möjlighet att välja. Är lite skeptisk mot snabbanslutning på apparater, känns inte som att ledarna sitter så bra. Kan åka ut 5mm under tiden man ska fästa apparaten i dosan. Dock så är det ganska vanligt bland både pulare och elektriker att man spänner skruvarna väldigt hårt så att ledaren blir platt eller går av under skruven. I detta fallet är snabbanslutning bra då fjädern håller ett konstant tryck.

Dock tycker jag att snabbanslutning är en gudagåva i wago tex.

Snase Kan man kalla sig elektriker om man är ledande montör då? ;)
Kan hålla med om att många killar är oförmögna att jobba på egen hand. Och jag tycker att praktikanter/lärlingar är sämre utbildande för varje år som går. Fick ut någon praktikant som vägrade jobba, han berättade -"skolan har sagt att vi inte ska jobba, utan bara titta hur det går till".
Även om skolorna förespråkar detta har jag inte varit med om någon som tar detta på allvar. Där finns alltid något enklare jobb för dom att göra.

Redigerat:
Det låter som den praktikanten blandat ihop studiebesök med praktik.

Jag föredrar skruv. Snabbkopplingar tenderar att vara "engångs", och det är inte ovanligt att något behöver ändras senare. Jag gillar inte att låsa fast mig i en viss lösning.

Där jag jobbar har vi bara Elkos snabbanslutningar till vägguttagen, dock så har vi inte "gått över" till de i strömbrytarna där vi kör med skruv. Tycker elkos snabbanslutningar fungerar bra.

Jag föredrar dock wago istället för torix. Det är skönt om man ska komplettera med något, och där är något hål ledigt. Vissa fall behöver du inte bryta strömmen om du bara ska koppla in det, då det bara är att trycka in ledarna i wagon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.