Skruv- eller snabbanslutning?

• Antal röster
    178
LAINE skrev:
Jag använder mig av Torix, som fastighetsskötare/pulare... Finns det säkrare eller bättre alternativ? Nackdelar med Torix?
Även där har vi nyare toppklämmor med snabbanslutning. Wago och Helacon.
Bara att trycka in ledarna, slipper lägga ihop dem i en stor bunt och sedan stå och skruva på en röd hatt.
Och även lättare att komplettera (om elektrikern innan varit smart och lämnat ett reservhål i toppklämmorna).

//Patrik

Bo.Siltberg skrev:
Monotont att krama avtryckaren på fjuttdragaren?? Nä, det är ett nöje att ha den inställd på det högre varvtalet och höra smattret från momentspärren 170ms efter avfyrning.
Har för mig att man absolut inte ska använda sig av skruvdragare när man skruvar fast ledarna?

Snase skrev:
Föredrar gräddvita porslinstorix.
Dom heter Kornex...:D:rolleyes:

Och nej, jag är inte 93 utan 39, jobbade i elsvängen i början på nittitalet och föredrar fortfarande skruv, snabbklämmor funkar när man monterar en gång men måste man i å härja i skiten igen så ska det vara skruv.

Patrik_Hed skrev:
Även där har vi nyare toppklämmor med snabbanslutning. Wago och Helacon.
Bara att trycka in ledarna, slipper lägga ihop dem i en stor bunt och sedan stå och skruva på en röd hatt.
Inget ont om Wago, använder dom uteslutande. Dock använder jag öppningsbara wago när jag kopplar FK, "aningens" lättare vid service då.

Finns egentligen inga nackdelar med torix vid en ren FK-installation, tror garanterat det går snabbare att koppla FK med torix.

Snabbanslutning såklart. Och måste jag välja fabrikat så blir det ELKO, och vi använder ungefär 50/50 Eljo/ELKO.

Eljo har tre olika typer av snabbanslutningar på sitt elmateriell. Fråga mig inte varför. På vissa grejer går det inte ens att 'öppna' den som folk.

Ur elsäkerhetssynpunkt så borde Torix förbjudas! (Möjligen tillåtas till att vira ihop många biledare)

TORIX som man sätter i skruvdragarens bitshållare går ju suveränt snabbt att montera, första gången jag provade det så drog jag på lite väl häftigt så det ryckte trådarna ur näven på mig..
jag gillar skruvanslutning just för att det är lätt att ta isär och ändra/utöka.
annars är öppningsbara wago ok, men dom fasta är jobbiga, dessutom kan det vara svårt att få in FK i vissa snabbkopplingar

Rrrrr skrev:
Ur elsäkerhetssynpunkt så borde Torix förbjudas! (Möjligen tillåtas till att vira ihop många biledare)
Ja, faktiskt. Håller med.

Det är väl främst vid riktigt många ledare som t.ex. Wago verkligen är mycke lättare att använda än Torix.

Vad är max antal av ledare i torix?
6 st i röd och 10 i grön?

//Patrik

Använder Torix till PE, Wago till resten.

• Gilla
Csms
  • Laddar…
Snase skrev:
Min uppfattning är att det är montörer, lärlingar och hemmapulare som föredrar snabbkopplingar, alla andra kör skruv.
Har du inte räknat upp alla eller är det så att ( elektriker != montör ) i din värld. Jag är tillräckligt oinformerad till att innefatta alla även elektriker i gruppen montör.

Annars är min uppfattning att hemmapulare ofta föredrar skruv.

Patrik_Hed skrev:
Vad är max antal av ledare i torix?
6 st i röd och 10 i grön?

//Patrik
Det står på förpackningen. Inte många som läser eller vet:). Däremot har jag sett en hel del vilda ihopkopplingar med Torix utförda av vissa "vaktmästare".

Tex fk och EKRK ihoptvinnad med Torix. Inte är väl detta okej?

Va? Visst är väl det tillåtet?. Inte för att jag pulat det själv men det finns åtskilliga sådana kopplingar i huset, även utförda av elektriker under min tid som ägare av huset.

Jag har gjort sådan koppling. Gör man rätt, så ser inte jag något fel med det.
Någon annan kanske säger annat?

//Patrik

Torix är tom mycket lämplig att använda när man ska koppla ihop fk och ek lika lämplig som Wago

Jag säger bara förr när man lödde ihop trådarna:P blir lika fascinerad varje gång som man ser dem:P tyvärr så håller jag på med att installera ex klassade produkter riktigt segt..

jag anser att snabbkopplingar är bra när man installerar men hatar dem när man ska byta eller ändra på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.