43 311 läst ·
109 svar
43k läst
109 svar
Omröstning: Skruv- vs. snabbanslutning!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Även där har vi nyare toppklämmor med snabbanslutning. Wago och Helacon.LAINE skrev:
Bara att trycka in ledarna, slipper lägga ihop dem i en stor bunt och sedan stå och skruva på en röd hatt.
Och även lättare att komplettera (om elektrikern innan varit smart och lämnat ett reservhål i toppklämmorna).
//Patrik
Inget ont om Wago, använder dom uteslutande. Dock använder jag öppningsbara wago när jag kopplar FK, "aningens" lättare vid service då.Patrik_Hed skrev:
Finns egentligen inga nackdelar med torix vid en ren FK-installation, tror garanterat det går snabbare att koppla FK med torix.
Snabbanslutning såklart. Och måste jag välja fabrikat så blir det ELKO, och vi använder ungefär 50/50 Eljo/ELKO.
Eljo har tre olika typer av snabbanslutningar på sitt elmateriell. Fråga mig inte varför. På vissa grejer går det inte ens att 'öppna' den som folk.
Eljo har tre olika typer av snabbanslutningar på sitt elmateriell. Fråga mig inte varför. På vissa grejer går det inte ens att 'öppna' den som folk.
TORIX som man sätter i skruvdragarens bitshållare går ju suveränt snabbt att montera, första gången jag provade det så drog jag på lite väl häftigt så det ryckte trådarna ur näven på mig..
jag gillar skruvanslutning just för att det är lätt att ta isär och ändra/utöka.
annars är öppningsbara wago ok, men dom fasta är jobbiga, dessutom kan det vara svårt att få in FK i vissa snabbkopplingar
jag gillar skruvanslutning just för att det är lätt att ta isär och ändra/utöka.
annars är öppningsbara wago ok, men dom fasta är jobbiga, dessutom kan det vara svårt att få in FK i vissa snabbkopplingar
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, faktiskt. Håller med.Rrrrr skrev:
Det är väl främst vid riktigt många ledare som t.ex. Wago verkligen är mycke lättare att använda än Torix.
Vad är max antal av ledare i torix?
6 st i röd och 10 i grön?
//Patrik
Har du inte räknat upp alla eller är det så att ( elektriker != montör ) i din värld. Jag är tillräckligt oinformerad till att innefatta alla även elektriker i gruppen montör.Snase skrev:
Annars är min uppfattning att hemmapulare ofta föredrar skruv.
Det står på förpackningen. Inte många som läser eller vetPatrik_Hed skrev:
Tex fk och EKRK ihoptvinnad med Torix. Inte är väl detta okej?
Moderator
· Stockholm
· 57 757 inlägg
Va? Visst är väl det tillåtet?. Inte för att jag pulat det själv men det finns åtskilliga sådana kopplingar i huset, även utförda av elektriker under min tid som ägare av huset.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag har gjort sådan koppling. Gör man rätt, så ser inte jag något fel med det.
Någon annan kanske säger annat?
//Patrik
Någon annan kanske säger annat?
//Patrik
Medlem
· västra götaland
· 53 inlägg
Jag säger bara förr när man lödde ihop trådarna
blir lika fascinerad varje gång som man ser dem
tyvärr så håller jag på med att installera ex klassade produkter riktigt segt..
jag anser att snabbkopplingar är bra när man installerar men hatar dem när man ska byta eller ändra på.
jag anser att snabbkopplingar är bra när man installerar men hatar dem när man ska byta eller ändra på.