På den första bilden du visade var det bara två centraler och en skulle flyttas. Finns det alltså tre centraler redan från början eller tillkommer en?

Nolledaren till central a har du i båda alternativen ritat som att den kommer från nollskenan i central b. Men då strömmen till nollskenan i central b passerar jordfelsbrytaren i central b så kommer jordfelsbrytaren i central b att lösa ut om något anslutet i central a skickar ström genom nollan. Om nolledningen till central a ansluts till jordskenan i central b istället fungerar det.
Om det sen är enligt reglerna vet jag inte, då jag inte är elektriker.

Tony2> Det är helt rätt, anledningen till jag visade i första bilden att de är bara två centraler baseras på att jag visste inte att den tredje centralen i andra våningen var felkopplad. När elektrikern var här och okulärt granskade kopplingarna så anmärkte han på den tredje centralen. Det behövs en PE till central på andra våning. Det är ganska typisk, man börjar med en liten fråga och som leder sso. till många åtgärder, jfb skall läggas till för kyl/frys, PEN felkopplad, parallella central kontra undercentral, fel dimensioner på kablar, avsäkringar, etc. Det är väl jätte bra att det finns duktiga folk här i forument som lägger märke till saker och ting.
JAg skall fundera på din kommentarer ang jord/noll :-/ om jag nu förstår detta. Har fått en länk på Elsäkerhetsverket som visar inkopplingar till PEN/jfr etc. så Jag tänkte läsa detta och sedan återkomma med en ny skiss, och se om man fattat det hela!

Hempularen> Bra att du upplyste detta, Jag skall kontakta mäklaren nästa vecka och få höra vad han säger om detta. Dock känns det som om jag behöver mera kött på bena för att förklara bristerna. Men det du nämnde om jordade eluttag var bra.

//T

hempularen skrev:
Förstod jag dig rätt att du har jordade uttag som inte har jord inkopplat?

Det är ju värt en polisanmälan, om du lyckas reda ut hur det har gått till. Det räknas som mordförsök. Där har du någon som uppsåtligen kopplat bort ett säkerhetssystem.
Jag har sett det nämnas i andra tråder och konsensus var att det var inte fel,
men stenkorkat...
Förutsätter ett äldre hus alltså.
Det var alltså ok att sätta ett jordat uttag där det förut satt ett ojordat om jag
kommer ihåg det rätt.
- Men ändå ...
/Erland

Då rökte den juridiska aspekten :-?.
3000 spen gick upp i rök alltså, all info ang bristfälliga kopplingar, etchar jag ju redan fått veta från forumet här, Elektriker som var här bekräftade det som sades här.

Tack ändå för att du upplyste mig.

eleson skrev:
Jag har sett det nämnas i andra tråder och konsensus var att det var inte fel,
men stenkorkat...
Förutsätter ett äldre hus alltså.
Det var alltså ok att sätta ett jordat uttag där det förut satt ett ojordat om jag
kommer ihåg det rätt.
- Men ändå ...
/Erland

Notera min passus " ... om jag kommer ihåg det rätt ..."
Den diskussionen kom från ett annat håll.
Huset var nyköpt och och det handlade om huruvida det kunde ses som
ett dolt fel, men det ansågs inte så.
Och, som sagt, det ansågs inte heller installationen var felaktig.
/Erland

Att det skulle vara OK att montera jordat uttag utan kopplad skyddsjord kan aldrig någonsin ha varit OK.

Att sedan lyckas utverka skadestånd för det är ju en helt annan sak.

Men vet aldrig, men jag har nu gjort i ordning ett brev innehållande en besiktningsprotokoll samt ett skrivet brev med antydan om felaktiga kopplingar, bla. PEN anslutning, andravånings central, och jordade uttagen. Skall posta det imorgon och får hoppas på ett möte för att diskutera hurvida vi kan erhålla någon ersättning.

//T
hempularen skrev:
Att det skulle vara OK att montera jordat uttag utan kopplad skyddsjord kan aldrig någonsin ha varit OK.

Att sedan lyckas utverka skadestånd för det är ju en helt annan sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.