Kan bara rekommendera att du lyssnar på de som har erfarenhet.
230 är inte att leka med.

Jag vet hur ont en 400V "kyss" gör när man bara får den i armen.

Snickarboden skrev:
Återigen, testa med att lägga fingret på en nolledare under belastning så får vi se om du fortfarande anser att det inte känns.
Du borde tänka på att det inte bara är jag som läser det du skriver, utan kanske 100 personer till. Du vet inte hur gamla de är eller om de kan skilja på fas och nolla. Någon skulle kunna bli inspirerad till att göra något farligt.

Snickarboden skrev:
du bör även ha i minne att ditt mätinstrument har en försumbar inre resistans
En voltmeter har stor resistans. (En ampéremeter har liten.)

Snickarboden skrev:
Lägger du fingret på en nolledare så kommer du att ha 230 V där i förhållande till något, oklart vad men säg skyddsjord
Du skrev ju att det var 0 V längre upp:
Snickarboden skrev:
Klart att du får 0 V om du mäter mellan nolla och skyddsjord
Snickarboden skrev:
De två hålen i väggen matar på med 10 A oavsett hur lite eller mycket du laster ner dem
Jag trodde att strömmen var lika med 230 V / resistansen. Det skulle bli en tråkig elräkning om strömmen alltid var maximal, oavsett belastningen.

Snickarboden skrev:
Underbar mätteknik förresten *S* Mät över en belastning nästa gång.
Belastningen utgörs av nolledningen från kontakten till centralen.

Snickarboden skrev:
Jag vet inte vad du försöker visa på här men gör som du vill i ditt hus då?
Jag anser att risken för personskador ökar en aning ju längre ut man använder samma ledning för jord och nolla, men att risken inte är så stor som du verkar tro.
I mitt hus är jord och nolla separerade från centralen.

Snickarboden skrev:
Egentligen är det strunt samma för det kan inte vara meningen att man här skall bevisa varför man har de reglerna man har etc,
Är väl alltid kul att diskutera? eller ..... du verkar kanske inte så road. :-[
Att fråga varför vissa regler gäller innebär ju inte alls att man påstår att reglerna är fel.

Tony2 skrev:
Jag är nyfiken. Om jag får höra om en regel som jag inte förstår anledningen till vill jag ha en förklaring. T ex att en PEN-ledare måste vara 10 kvmm fast man har fasledningar på 1,5 kvmm avsäkrade med 10 A, har jag inte sett någon förklaring till än.
Den frågan tror jag inte det finns någon på detta forum som kan svara på eftersom vi inte har deltagit i förstudierna till standarden. För att få svar på din fråga föreslår jag dig att du vänder dig till SEK eller Elsäkerhetsverket. Dom kan svar på vad som ligger till grun för reglen.
Jag har inte studerat frågan närmare och kan inte besvara den varför just det minsta arean är 10mm2. Det är mycket möjligt den skulle kunna vara mindre.

Tony2 skrev:
Det verkar som folk här inte är särskilt duktiga på att förklara varför saker ska göras på vissa sätt.

Argumentationen går ofta i stil med:
SÅ FÅR MAN INTE GÖRA!!
Det står i paragraf femtielva i Qpz56987655.
Det är livsfarligt att göra så.
Många frågor kan besvaras med att det i regelverket/standarder paragraf XXX står att så skall man göra, hur skall man annars svara. Vi har inte alltid koll på varför det står som det gör alltid. Vill frågeställaren sen göra på något annat sätt så är det väl upp till honom att stå för konsekvenserna, hoppas bara att han inte skadar någon annan. Är det så att frågeställaren tycket att det är fel och har en bättre lösning så får han väl utföra en riskanalys och en egen utredning som visa att det uppfyller lagen.
Då får man åter igen vända sig till SEK eller Elsäkerhetsverket för att få veta varför det är som det är.

Tony2>Kul diskussionsteknik, skall du anmärka på stavfel nästa gång? *S*
Som Jag sa, gör som du vill, det är ditt hus, din fru, din hund samt ditt ansvar.
Du får så gärna koppla ihop allting i en enda stor härva och mäta dig fram till vad du vill, det är knappast Mitt bekymmer.

Så med detta så anser Jag att vi inte kommer så mycket längre, och nej Jag tycker inte det är så kul att diskutera och ifrågasätta självklarheter men Jag förstår att det nog är ett självändamål för dig men du får ha dina "turn-ons" för dig själv, Jag har en del annat att göra med.

/Kent

vilken pajkastning det blev :o

Elinstallatören>Ja? Skall du se betygen ifrån Tycho Brahe i Hbg med? *ler*
Kollar du sen över lite av mina inlägg så ser du dessutom att jag även varit servicetekniker. Skall vi prata larm nån dag? *ler*

Javisst kan man "ta" på en nollledare men kruxet är att man lär få en spänningsdelning direkt på grund av att kroppen faktiskt blir en belastning och det känns ofta rätt bra. Vem f_n tar på en ledning ens i en sluten krets då det handlar om dessa spänningarna? Du säger själv att du inte rekommenderar någon att göra detta och jag avstår ifrån att jobba med spänningssatta delar av förståeliga skäl. Varför ifrågasätta självklarheter?

Nollan är strömförande i ett enfassystem under belastning och skall betraktas som det, allt annat är direkt vansinne.

Ja, jag kanske uttryckte mig lite dumt i inlägget ovan men det är direkt dumt att börja tro att nollan skulle vara ofarlig och sådana här inlägg som de senaste underlättar inte direkt för folk att förstå saker bättre. Jag diskuterar gärna potentialskillnader med dig, sverre m fl men jag tänker inte sitta och säga att det är okej att mäta med ett mätinstrument och att man skall lite på det till den grad som nån tycks tro.

/Kent

citactiva>Nog till stor del mitt fel men jag har lite svårt att hålla tyst ibland, tyvärr.
Vissa kommentarer var liksom rätt korkade och kan få folk att tro att de sakerna vi diskuterar här inte är så farliga. Det är det som jag vänder mig emot.

Det finns tillräckligt med folk som gladeligen kopplar in jorden som nolla för att få fram 230 V på gamla trefasuttag och jag gillar liksom inte sådant, man behöver inte sitta och argumentera kring idiotiska mätningar om huruvida något kan hända eller inte för just den grejen är jäkligt farlig precis som att tro att man kan ta på en nolledare under belastning. Klart man kan det, i alla fall en gång.

/Kent

Nu är du fel ute snickarboden. Det är vid en korrekt inkopplad nolla ofarligt att vidröra den. Skulle det inte vara fallet blir det snabbt väldans obehagligt att jobba vid t.ex en större maskin eller en vanlig gruppcentral. Vid övergången mellan tn-c och tn-s finns en motsvarande förbindelse mellan skyddsjord och noll som du skulle få om du vidrörde nollan i en inkopplad apparat.

Jag ger mig självklart men tänker ändå inte vidröra en spänningsförande del såsom nollan är och stödjer mig på att inte arbeta under spänning.

Å andra sidan behöver jag inte bry mig för jag jobbar inte med det men jag gillar ändå inte att folk lockas att tro att nollan är ofarlig, den strömmen som löper igenom belastningen går igenom nollan med och jag personligen gillar inte att kastas ner från stegar för att man får sig en prilla.

M a o arbeta aldrig under spänning.

Och ja. jo, du kan jobba i en central under spänning, jag vägrar det men det är en avsevärd skillnad i kunskaper mellan dig och mig där precis som på andra områden. Menar självfallet att du m fl med behörighet har mer kunskap än mig på detta området. Sorry om jag har överdrivit riskerna en aning, fast det vete f_n om jag gjort det egentligen *S*

Kan vi inte enas om att man inte drar ihop jord/nolla efter att den blivit uppdelad och att man inte arbetar under spänning? Sen att vissa kan göra vissa saker och att det oftast är ofarligt kan vi väl lämna därhän? Det blir lite som att jag skulle säga att man kan köra utan vissa skydd på vissa maskiner ibland. Vilket jag i och för sig gör men jag rekommenderar det inte och det är en risk i det, en risk som jag kan hantera precis som du då du jobbar i en spänningssatt central.

/Kent

Lite feedback efter en el besiktning. skriver med egna ord!

Som sagt så har jag bett en Elektriker granska El centralen och lämna en besiktningprotokoll. Detta framgick.

1) En av tre faserna var felbelastad. grupperna bör om fördelas map effektförbrukning.

2) Dragningen till centralen i andra våning är felaktigt. Idag är det 2G1.5mm2. minsta krav är 3G2.5 alt 5G2.5 mm2.

3) Några grupper saknar jord, det bör ändras med tanke på att dessa grupper är kopplade till jordade uttag.

4) PEN ledaren bör omplaceras map parallell centralen ?, det fattar jag fortfarande inte

5) Elmätaren är felplacerad iförhållande till sekundärasäkringar

Jaah, så var det med detta. Som sagt så har jag frågat honom massa frågor, och speciellt om hurvida kopplingen av PEN ledare var rätt kopplad. Vad jag förstått så sa han att om inte jfb fanns så kan man inte hväda att kopplingen var fel ??(vad tror ni att han menade då). Sedan så försökte han rita lite på kopplingen av jord/noll men det blev jag inte kok på heller.  Men iall fall så tänker jag fråga om man får någon ersättning för att åtgärda det bristfälliga felen. Om jag fattade rätt så har han också skissat tvåförslag på att flytta centralen. dessa har jag nu ritat och bifogar med för granskning och kommentare av forument. Hoppas att ni kan ge några ledtrådar om förslagen är Ok,

Hls

• Slide3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och här kommer alt 2.

• Slide4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstod jag dig rätt att du har jordade uttag som inte har jord inkopplat?

Det är ju värt en polisanmälan, om du lyckas reda ut hur det har gått till. Det räknas som mordförsök. Där har du någon som uppsåtligen kopplat bort ett säkerhetssystem.

Är det tre centraler nu? Det var ju bara en som skulle flyttas skrev du först i tråden.
Nollan i central a kan inte passera jordfelsbrytaren i central b då faserna inte gör det. (Om det inte är så att lasten i central a inte använder nollan förstås.)

Templer skrev:
3) Några grupper saknar jord, det bör ändras med tanke på att dessa grupper är kopplade till jordade uttag.
Är jorden i uttagen inte ansluten alls eller är den ansluten till nollan?

Tony2, Nej det är fortfarande en central som skall flyttas (a). den tredje centralen var fel kopplad enligt vad jag har förstått. man behöver dra en jordad kabel till andra våning. idag finns som sagt två kablar dragna, en fas och en nolla. (Men helst vill man ha 5G2.5 till andra våningen för lastfördelning.

Betr Nollan, syftare du på första alternativet eller andra alternativet?. Det kanske så att jag har ritat fel. Kan du förtydliga vad du menar ?

/T

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.