Hej,
Har funderingar på att flytta en central till ett annat rum i samma plan. Bifogar en skiss på båda centralen. Jag skulle vilja flytta den centralen som inte är kopplad till jfb.
Hade tänkt mig att det skulle räcka med en 5G2.5kvm till det rummet som centralen skall fästas. ca 3meter lång.
Jag ser några alternativ till koppling av kabeln. a) En kopplingsdosa direkt efter El mätaren( vad sägs om att koppla 6kvmm till 2.5kvmm via en dosa??) , b) koppla kablarna från mätare in på inkommande porten till jfb och sedan direkt till tre B16 säkringar som kopplas till centralen med jfb.
Några andra förslag ??
Mvh
Har funderingar på att flytta en central till ett annat rum i samma plan. Bifogar en skiss på båda centralen. Jag skulle vilja flytta den centralen som inte är kopplad till jfb.
Hade tänkt mig att det skulle räcka med en 5G2.5kvm till det rummet som centralen skall fästas. ca 3meter lång.
Jag ser några alternativ till koppling av kabeln. a) En kopplingsdosa direkt efter El mätaren( vad sägs om att koppla 6kvmm till 2.5kvmm via en dosa??) , b) koppla kablarna från mätare in på inkommande porten till jfb och sedan direkt till tre B16 säkringar som kopplas till centralen med jfb.
Några andra förslag ??
Mvh
Om du ska skarva det så ska faserna vara minst 6mm2 och din PEN-ledare 10mm2 alternativt kan du lägga 6mm2 N-ledare och 6mm2 PE-ledare (men då är det från inkommande)...
Du får inte gå ner i area utan säkring eftersom 6mm2 är minsta godkända area från fastadskåpet till centralen.
ska du ha mer än en jfb? om du ska ha det så måste du ha två nollskenor så att du inte blandar nollorna till de olika jfberna...
Förslaget är att lägga en ny 5G6mm2 eller 3x6/10 kabel från mätaren till den nya centralens placering.
Du får inte gå ner i area utan säkring eftersom 6mm2 är minsta godkända area från fastadskåpet till centralen.
ska du ha mer än en jfb? om du ska ha det så måste du ha två nollskenor så att du inte blandar nollorna till de olika jfberna...
Förslaget är att lägga en ny 5G6mm2 eller 3x6/10 kabel från mätaren till den nya centralens placering.
Det roliga är att Energi bolaget har just gjort detta gått ner från 8 till 6 på en porsilndosa utan säkringar ??. hursomhelst så skall det inte vara några mera jfr. Problemet jag har är att kablerna som kommer från mätare är för korta för att koppla dem direkt till inkommande portar på jfb. Några skiss på förslag till ett smartare lösning ??
Wilmer skrev:Om du ska skarva det så ska faserna vara minst 6mm2 och din PEN-ledare 10mm2 alternativt kan du lägga 6mm2 N-ledare och 6mm2 PE-ledare (men då är det från inkommande)...
Du får inte gå ner i area utan säkring eftersom 6mm2 är minsta godkända area från fastadskåpet till centralen.
ska du ha mer än en jfb? om du ska ha det så måste du ha två nollskenor så att du inte blandar nollorna till de olika jfberna...
Förslaget är att lägga en ny 5G6mm2 eller 3x6/10 kabel från mätaren till den nya centralens placering.
Jag jag tror dig, men iom att det är en kort bit så gör det inget. tänkta att jag hade hemma 2.5 därför. Men apråpå ditt förslag så är det det utmärkt om och endast om imkommande kablarna från El mätare är tillräckligt långa så att det går att gå runt med dem. men tyvärr så är dem jätte korta. Några ideer ??. Kanske en PIN skena med tre b16 A vore inte så dumt om inte dosan är ett alternativ ?!!
/Templer
/Templer
Elinstallatören skrev:Någon/några kommer säkert säga att det räcker med 2,5 kvmm men jag håller vid att du ska använda minst 6 kvmm som huvudledning till centraler. Om jag förstått det rätt så matar den central du vill flytta elpatroner m.m så om du ansluter nya matningen på primärsidan av jordfelsbrytaren så tycker jag det blir bra.
Moderator
· Stockholm
· 57 813 inlägg
Om man läser olika inlägg här och "debatten" om 2,5 mot 6kvmm. Så tycker jag att det låter som att samtliga berhöriga här på forumet hävdar att det skall vara 6kvmm HELA vägen mellan hudsäkringar och central. Detta gäller även om man grenar ut flera undercentraler som bara säkras av huvudsäkringarna.
Det som det verkar råda viss oenighet om bland de kunniga/behöriga är huruvid det är ett krav på 6kvmm även i det fall att man säkrar av en kabel med ex. 16A i centralen och sedan kopplar in en ny central på den avsäkrade kabeln.
I det här fallet så förefaller det som att åtminstonde i några av inkopplingsförslagen så handlar det om en icke avsäkrad ledning till en ny central och då gäller ju 6kvmm och om detta råder det inga delade meningar. Att blanda in hur kort avståndet är gör mig lite mörkrädd. Huset brinner lika bra oavsett om det är en kort eller en lång kabel som tänder på.
Det som det verkar råda viss oenighet om bland de kunniga/behöriga är huruvid det är ett krav på 6kvmm även i det fall att man säkrar av en kabel med ex. 16A i centralen och sedan kopplar in en ny central på den avsäkrade kabeln.
I det här fallet så förefaller det som att åtminstonde i några av inkopplingsförslagen så handlar det om en icke avsäkrad ledning till en ny central och då gäller ju 6kvmm och om detta råder det inga delade meningar. Att blanda in hur kort avståndet är gör mig lite mörkrädd. Huset brinner lika bra oavsett om det är en kort eller en lång kabel som tänder på.
Nu har det säkert blivit ett missförstånd, vad jag menade att det inte spelar någon roll var att det rör sig inte om mycket pengar att skaffa 6kvmm för det korta avstånde. Hoppas att det förtydligar budskapet.
Jag har i o f inte tänkt hur strömmen påverkas av kabel längden, men för skoj skull är det inte så att motsåndet är proportionellt mot längden på kabeln och omvänt proportionellt mot tvärsnitts arean ??.
/Tackar för förslagen ändå!
Jag har i o f inte tänkt hur strömmen påverkas av kabel längden, men för skoj skull är det inte så att motsåndet är proportionellt mot längden på kabeln och omvänt proportionellt mot tvärsnitts arean ??.
/Tackar för förslagen ändå!
Jag tror oxå att många hus har installation av sådana karaktär, så att det motstrider dagens norm för SS.
Personligen tror jag att 5G2.5 är installerad i många hus, inte minst hos våra närmaste grannar. Kan det hända att standarden har förändrats. Har/hade? en jätte gammal SS någonstans på vinden jag skall se om jag hittar den och se vad det säger om dimensioner och avsäkringar
//Templer
Personligen tror jag att 5G2.5 är installerad i många hus, inte minst hos våra närmaste grannar. Kan det hända att standarden har förändrats. Har/hade? en jätte gammal SS någonstans på vinden jag skall se om jag hittar den och se vad det säger om dimensioner och avsäkringar
//Templer
Obs jag var snabb i posta knappen !!. Nu förstår jag varför är majoriteten är ute efter 6kvm. Vad är det som har hänt i forskningen som gjorde att normen har ändrats, är det någon som vet huvud orsaken ?.
Templer skrev:
Ok, nu är jag med,
Tack för info
Jag ser ett litet projekt framför mig för att snygga till El centralerna. Vet du var man kan köpa billiga FK 6kvmm i lpm längder ?? i göteborgstrakten ??
Tack för info
Jag ser ett litet projekt framför mig för att snygga till El centralerna. Vet du var man kan köpa billiga FK 6kvmm i lpm längder ?? i göteborgstrakten ??
elmont skrev:
*funderar* Är det inte så här det är?
1. Centraler skall ha 3x6 kvmm samt PEN 10 kvmm då man går med centraler parallellt och uppdelning från PEN till jord/nolla sker sen i varje central.
2. Centraler som matas parallellt men med huvudcentralens jord och nolla kan tydligen eller inte? matas med 5x6 kvmm, PEN's uppdelning har skett i huvudcentralen.
3. Då en central matas ifrån en huvudcentrals grupp och där avsäkrad med 3x16A skall den nya centralen matas med minst 5x2,5 kvmm och självfallet ingen ihopkoppling av jord/nolla. PEN har ju redan delats upp i huvudcentralen.
Fall tre blir ju typ att slänga på en byggcentral på ett trefasuttag så den borde väl inte stöta på några hinder?
Fall två är väl det som det verkar vara lite olika bud på och jag har faktiskt ingen aning men kan någon behörig reda ut de olika punkterna här så underlättar det nog för alla?
/Kent
1. Centraler skall ha 3x6 kvmm samt PEN 10 kvmm då man går med centraler parallellt och uppdelning från PEN till jord/nolla sker sen i varje central.
2. Centraler som matas parallellt men med huvudcentralens jord och nolla kan tydligen eller inte? matas med 5x6 kvmm, PEN's uppdelning har skett i huvudcentralen.
3. Då en central matas ifrån en huvudcentrals grupp och där avsäkrad med 3x16A skall den nya centralen matas med minst 5x2,5 kvmm och självfallet ingen ihopkoppling av jord/nolla. PEN har ju redan delats upp i huvudcentralen.
Fall tre blir ju typ att slänga på en byggcentral på ett trefasuttag så den borde väl inte stöta på några hinder?
Fall två är väl det som det verkar vara lite olika bud på och jag har faktiskt ingen aning men kan någon behörig reda ut de olika punkterna här så underlättar det nog för alla?
/Kent


