19 245 läst ·
81 svar
19k läst
81 svar
Omflyttning av en central till ett annat rum
Oki men då råder det definitivt delade meningar kring fall tre även bland folk som har behörighet eftersom min förre granne (industrielektriker med ABL och ABH) säger att fall tre är tillåtet (även som fast installation).
Nåja, kan någon med behörighet kolla upp detta med elsäkerhetsverket eller publikationer och ge konkret besked? Det är ju rätt intressant egentligen.
Att byggcentraler är tillfälliga anläggningar och inte hör hit håller jag med om.
/Kent
Nåja, kan någon med behörighet kolla upp detta med elsäkerhetsverket eller publikationer och ge konkret besked? Det är ju rätt intressant egentligen.
Att byggcentraler är tillfälliga anläggningar och inte hör hit håller jag med om.
/Kent
Jag håller med att man borde reda ut begreppet med 16 A avsäkrad 2.5 kvmm. Det är minst fem grannar som har en undercentral och som kör på just 2.5kvm. Jag hävdar inte att det är rätt eller, fel, men man undrar ju !. :-/
Anledningen till jag frågade om det var ok att flytta på en central med just den demensionen 2.5kvm med 16 A avsäkring är pga att jag inte ville betala för en 20 m 6kvmm. 2.5kvm har jag redan och det är mycket billigare !
Jag letar fortfarande efter en löpmeter vara i Göteborgstrakten. Då är det billigare att köpa 6kvm och slipper bekymra mig. Det är bättre att göra det ordentligt från början
/Templer
Anledningen till jag frågade om det var ok att flytta på en central med just den demensionen 2.5kvm med 16 A avsäkring är pga att jag inte ville betala för en 20 m 6kvmm. 2.5kvm har jag redan och det är mycket billigare !
Jag letar fortfarande efter en löpmeter vara i Göteborgstrakten. Då är det billigare att köpa 6kvm och slipper bekymra mig. Det är bättre att göra det ordentligt från början
/Templer
Det är helt klart godkänt att mata en undercentral med 2.5mm. Men det är som med allt annat, det tar tid att få in detta i branschen. många går tyvärr på rutin. här är lite fakta på det. har en annan också om huvudledare men den går ej posta då den är på 250 KB.
Det är nya tider nu!Elinstallatören skrev:Det är nog snarare fall 3 det råder delade meningar om. Jag hävdar att en huvudledning till en elcentral ska vara minst 6 kvmm med femledarsystem, 6 kvmm för fas och 10 kvmm för PEN där du har fyrledarsystem. Detta oavsett om den är avsäkrad i central eller mätarsäkring.
Blanda inte in byggcentraler, de är tillfälliga anläggningar. Jag pratar fasta installationer.
Om du bortser från gammal hävd, var hittar du krav på det i gällande standard/föreskrifter?
Bara du skyddar kabeln mot överlast och kortslutning + ser till att utlösningsvillkoret är uppfyllt funkar det fint att dra 2,5kvmm enligt mig!
Det är bra att höra olika åsikter om olika koppling scenarios.
Med ovanstående fakta är det acceptalt då att gå från en tre 16A säkringar från HC och en Nolla till den nya centralen ?. (hade tänkt FK 2.5kvmm) alltså totalt 4 ledare, 3 faser och en nolla. som jag sedan delar till nolla och jord i det nya centralen.
Jag vet att det önskvärt att välja 6kvmm, men om någon har erfarenhet av att detta har lett till överbelastning men en 2.5kvmm så vore jag tacksam ni nämner detta!!
Med ovanstående fakta är det acceptalt då att gå från en tre 16A säkringar från HC och en Nolla till den nya centralen ?. (hade tänkt FK 2.5kvmm) alltså totalt 4 ledare, 3 faser och en nolla. som jag sedan delar till nolla och jord i det nya centralen.
Jag vet att det önskvärt att välja 6kvmm, men om någon har erfarenhet av att detta har lett till överbelastning men en 2.5kvmm så vore jag tacksam ni nämner detta!!
Mig veterligen får man inte koppla samman jord/nolla efter att PEN delats upp så jag kan inte se att det som du beskriver skulle vara tillåtet och jag tror inte att jfb i huvudcentralen lär gilla det heller.
Varför inte dra 5x2,5 kvmm?
/Kent
Varför inte dra 5x2,5 kvmm?
/Kent
När man drar jord och nolla i samma ledare är det en sk PEN-ledare. Då är kravet att arean på PEN-ledare ska vara minst 10kvmm.Templer skrev:Det är bra att höra olika åsikter om olika koppling scenarios.
Jag vet att det önskvärt att välja 6kvmm, men om någon har erfarenhet av att detta har lett till överbelastning men en 2.5kvmm så vore jag tacksam ni nämner detta!!![]()
Har man gått över från fyrledarsystem till femledarsystem får man absolut inte gå tillbaka till fyrledarsystem igen heller, precis som Snickarboden skriver, så det är inte tillrådigt att göra som du beskriver!
Gör om, gör rätt!
Då har jag broblem, det röret som redan existerar klarar tyvärr inte att dra 5G2.5, jag kan knabbt få in 3.
Några listaga genväg att tillgå??. Jag vill ju dra 6kvm om möjligeten fanns
Har tittat hos en granne och han har en under central i övervåning som är säkrad med en 16A och 2G2.5kvm, en fas och en nolla. Som "han" har sedan delat i jord/nolla. Hur är det möjligt och vad får man för konsekvens då??
När exakt eller under vilka förutsättningen sägs det att man har gått över från 4 ledar system till 5?.
Bifogade bild visar olika lägen a, b, c, och en dragning till en annan central med endast två ledare. Var någonstans går systemet från 4 --> 5 ledare??
Tacksam för svar
Några listaga genväg att tillgå??. Jag vill ju dra 6kvm om möjligeten fanns
Har tittat hos en granne och han har en under central i övervåning som är säkrad med en 16A och 2G2.5kvm, en fas och en nolla. Som "han" har sedan delat i jord/nolla. Hur är det möjligt och vad får man för konsekvens då??
När exakt eller under vilka förutsättningen sägs det att man har gått över från 4 ledar system till 5?.
Bifogade bild visar olika lägen a, b, c, och en dragning till en annan central med endast två ledare. Var någonstans går systemet från 4 --> 5 ledare??
Tacksam för svar
När du belastar en ledare så får du automatiskt ett spänningsfall över den (Ohms lag).Tony2 skrev:
Om detta spänningsfall blir för stort över en PEN-ledare så kommer beröringsspänningen på utsatt del att bli för hög. (den del som är ansluten till jord).
Vid femledarsystem har du inte det problemet för då är inte PE-ledaren strömförande, utan endast N-ledaren.
Templer>I den första centralen på din skiss delas PEN upp till skyddsjord och nolla och efter det så är det femledarsystem som gäller. Förresten, varför inte sätta jfb på den första centralen?
Om din granne har det på det viset så har han en felaktig och livsfarlig installation.
Det som sker om man kopplar ihop skyddsjord och nolla är att man spänningssätter skyddsjorden om man har lite otur. Nollan är nämligen spänningsförande vilket skyddsjorden aldrig någonsin får vara, det innebär nämligen att _alla_ elanslutna samt skyddsjordade apparater får en livsfarlig spänning i t ex höljet, inget kul att vara i det huset direkt.
I korthet, skulle nån ens komma på tanken att tvinna ihop jord/nolla i en stickpropp? Nej just det, gör det då inte i en central heller *suck*
/Kent
Om din granne har det på det viset så har han en felaktig och livsfarlig installation.
Det som sker om man kopplar ihop skyddsjord och nolla är att man spänningssätter skyddsjorden om man har lite otur. Nollan är nämligen spänningsförande vilket skyddsjorden aldrig någonsin får vara, det innebär nämligen att _alla_ elanslutna samt skyddsjordade apparater får en livsfarlig spänning i t ex höljet, inget kul att vara i det huset direkt.
I korthet, skulle nån ens komma på tanken att tvinna ihop jord/nolla i en stickpropp? Nej just det, gör det då inte i en central heller *suck*
/Kent
Men jord och nolla går i samma ledare mellan centralerna så jag tycker att det inte är femledarsystem förrän i sista centralen.Snickarboden skrev:
Det här kan väl bara hända om man lossar PEN-ledaren innan den delar upp sig. Vad är sannolikheten för att det ska hända?Det som sker om man kopplar ihop skyddsjord och nolla är att man spänningssätter skyddsjorden om man har lite otur. Nollan är nämligen spänningsförande vilket skyddsjorden aldrig någonsin får vara, det innebär nämligen att _alla_ elanslutna samt skyddsjordade apparater får en livsfarlig spänning i t ex höljet, inget kul att vara i det huset direkt.
Tack för kommentarer, jag skall försöka besvara.
Anledning till att jfb inte placerad i den första Central är pga att Elpatroner, och Kyl och fyrs skall vara utan för jfb. Allt annat är går via jfb som finns i det andra centralen.
Du menar att systemet har gått till en fem ledar system vid läge b, eller läge C. Och hur är det när det gäller den centralen som försörjs med två ledare som i sin tur delas till jord och nolla ??
Kan vara bara att veta var någonstans felet förjar :-[
//Templer
Anledning till att jfb inte placerad i den första Central är pga att Elpatroner, och Kyl och fyrs skall vara utan för jfb. Allt annat är går via jfb som finns i det andra centralen.
Du menar att systemet har gått till en fem ledar system vid läge b, eller läge C. Och hur är det när det gäller den centralen som försörjs med två ledare som i sin tur delas till jord och nolla ??
Kan vara bara att veta var någonstans felet förjar :-[
//Templer
Kyl och frys är synnerligen dumma att köra utan jfb.
Värmepatroner och dylikt kan man hänga på en 300ma jfb i stället för en 30. Den skyddar då bara mot brand och inte personskada men i fast matriel ska man ju inte vara ändå
Värmepatroner och dylikt kan man hänga på en 300ma jfb i stället för en 30. Den skyddar då bara mot brand och inte personskada men i fast matriel ska man ju inte vara ändå