Jag planerar att montera en Raspberry PI 5 på en DIN-skena i elcentralen. Jag har en låda till kretskortet redan men denna behöver också elförsörjning via USB-C, minst 15 W men gärna 20 - 30 W. Det finns olika fabrikat (t.ex. https://www.reichelt.com/fi/en/shop..._din_rail_5_9_12_v_3_2_22_1_67_a_usb-c-417623) som har porten utåt, men i detta fall vill jag dra strömförsörjningskabel invändigt, bakom täckplåten. Jag har inte hittat något som har en "invändig" port. Något tips om produkt (söker alltså en bättre lösning än att tejpa fast en USB-laddare på skenan). Har tillgång till 230 V AC och 24 V DC.

Övervägt en power supply hat antar jag?

RoTe
Du ska alltså blanda småelektronik med 400V? Då måste du ha en USB kabel som isoleringen är godkänd för 400V...

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Övervägt en power supply hat antar jag?
Nice, den hade jag missat... det verkar vara precis vad jag behöver. Torde t.om. rymmas i lådan jag redan skaffade för PI:n, bara den inte blir överhettad.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du ska alltså blanda småelektronik med 400V? Då måste du ha en USB kabel som isoleringen är godkänd för 400V...
Det där är intressant---nu slipper jag USB-kabel men i skåpet löper en del KNX-bussledningar och Ethernet (Cat5) kablar. De ligger parallellt med enkelisolerade 230 V fasledare, neutralledare, tändtrådar från aktorerna osv. (se bilden). Det är grovt åtskilt så att det mesta 230 V är på vänster sida (gruppcentralen ligger direkt till vänster, utanför bilden), och det mesta på höger sida är lågspänning.

Elskåp med flera KNX-moduler, kablar och styrsystem, inklusive en grön Loxone Miniserver, för avancerad hemautomatisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är standardisolationsklassen tillräcklig på dessa eller borde man skaffa något specifikt klassat för denna miljö?

J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Det där är intressant---nu slipper jag USB-kabel men i skåpet löper en del KNX-bussledningar och Ethernet (Cat5) kablar. De ligger parallellt med enkelisolerade 230 V fasledare, neutralledare, tändtrådar från aktorerna osv. (se bilden). Det är grovt åtskilt så att det mesta 230 V är på vänster sida (gruppcentralen ligger direkt till vänster, utanför bilden), och det mesta på höger sida är lågspänning.

[bild]

Är standardisolationsklassen tillräcklig på dessa eller borde man skaffa något specifikt klassat för denna miljö?
Dina KNX-kablar är ok för den användningen Nätverkskablar formellt fel men i praktiken och vettigt använt knappast något problem, inte något att direkt ligga sömnlös över. Kan man ordna dem riktigt bra och tydligt lagda och separerade ännu bättte.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
En oskalad KNX-kabel får ligga dikt an 230/400V och t.o.m. samförläggas i samma rör. Om kabeln är avmantlad så är minimumavståndet 4mm från ledarna till 230/400V.

//Patrik

• Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
Blev en PoE lösning med Waveshare PoE Hat for Raspberry Pi 5., då jag behövde införskaffa en PoE-switch för en annan installation (ringklocka). Slapp sålunda leka spagettikock, och nätverkskabeln behövdes ju ändå.

Raspberry Pi 5 med Waveshare PoE Hat installerat i elskåp, omgiven av kablar och andra elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.