1 112 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
Fördelning av Jordfelsbrytare, Personskyddsautomater
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
Hallo
Har i nuläget ytterbelysning + en trefasgrupp på fasaden på samma JFB som mediaskåp med en NAS med mekaniska diskar och kontoret med stationär dator, vilket känns mindre bra, även om det funkat hittills
Hur skall man bäst fördela om det, lägga ut mediaskåpet och sätta en 10A 30mA PSA dit?
På trefasgruppen på fasaden är eller kommer det att vara
-En fast ansluten motormarkis på en fas
- En luft/luftvärmepump ansluten med arbetsbrytare på en fas
-ett förråd med en enfas undercentral i på en fas
Inga vägguttag eller så. Får man då lägga 5-ledaren på en 4-polig 16A 300mA PSA?
I förrådet sätts en 10A 30mA PSA så man kan gå ner till 1,5 mm2 kabel
Eller hur skulle en elektriker bäst fördela det?
Mvh Pontus
Har i nuläget ytterbelysning + en trefasgrupp på fasaden på samma JFB som mediaskåp med en NAS med mekaniska diskar och kontoret med stationär dator, vilket känns mindre bra, även om det funkat hittills
Hur skall man bäst fördela om det, lägga ut mediaskåpet och sätta en 10A 30mA PSA dit?
På trefasgruppen på fasaden är eller kommer det att vara
-En fast ansluten motormarkis på en fas
- En luft/luftvärmepump ansluten med arbetsbrytare på en fas
-ett förråd med en enfas undercentral i på en fas
Inga vägguttag eller så. Får man då lägga 5-ledaren på en 4-polig 16A 300mA PSA?
I förrådet sätts en 10A 30mA PSA så man kan gå ner till 1,5 mm2 kabel
Eller hur skulle en elektriker bäst fördela det?
Mvh Pontus
Ja det låter bra med en separat personskyddsbrytare till mediaskåpet och utsidan får gå under en annan jordfelsbrytare.
Värt att notera är att det finns ingen fodring på jordfelsskydd för något av det som nämns men det är ju inget fel att vilja gå ett steg längre och installera sådana.
Värt att notera är att det finns ingen fodring på jordfelsskydd för något av det som nämns men det är ju inget fel att vilja gå ett steg längre och installera sådana.
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
OkejA avh67f skrev:
Behöver LLVP och motormarkis inte Jordfelsbrytare överhuvudtaget alltså? Jag vill nog ändå ha en 300 mA
Har inte köpt värmepump än och i databladet till markisen står det inget om JFB
Varför 300 mA och inte 30? 300 används främst för brandskydd i industrin där man är medveten om läckströmmar och ofta övervakar dem på annat sätt.
Om du har så stora läckströmmar från markis och llvp att du måste ha 300 mA JFB skulle jag sett till att reda ut det först, det är en betydligt större risk än att datorn blir utan ström (eller skaffa en UPS till din NAS).
Om du har så stora läckströmmar från markis och llvp att du måste ha 300 mA JFB skulle jag sett till att reda ut det först, det är en betydligt större risk än att datorn blir utan ström (eller skaffa en UPS till din NAS).
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
Om man har 2 JFB i serie vill man väl sektionera dem ? Tänkte sätta 30 mA i förrådet där det blir belysning och nåt vägguttag
Det har funkat än så länge med markisen, och LLVPn är inte installerad än men är rädd för att det börjar bli för mycket på samma när den kommer, värmepumpar har väl en del läckströmmar?
Sett att det finns 10 mA också men det är inget man använder eller?
Det har funkat än så länge med markisen, och LLVPn är inte installerad än men är rädd för att det börjar bli för mycket på samma när den kommer, värmepumpar har väl en del läckströmmar?
Sett att det finns 10 mA också men det är inget man använder eller?
Jag skulle snarare säga att man vill inte sätta två jordfelsbrytare i serie. Har du jordfelsbrytare i förrådet vill du lägga matningen till förrådet före jordfelsbrytaren i huvudcentral. Och lägger du matningen till förrådet efter jordfelsbrytaren i huvudcentral så behöver du ingen i förrådet.P PontusPontus skrev:
Att lägga en luft luftvärmepump på samma jordfelsbrytare som resten av huset skall inte vara ett problem.P PontusPontus skrev:
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
Problemet är ju att det är en 5-ledare till en dosa på fasaden och där är det grenat upp till markis, förråd och LLVP. Lägger man den före JFB i huvudcentral så blir ju markis och LLVP helt utan. Men då kanske jag bara säkrar ner i förrådet och skippar JFB om den får ligga kvar på JFB på matningen dit, det är bara ca 7-8 meter kabelA Avemo skrev:Jag skulle snarare säga att man vill inte sätta två jordfelsbrytare i serie. Har du jordfelsbrytare i förrådet vill du lägga matningen till förrådet före jordfelsbrytaren i huvudcentral. Och lägger du matningen till förrådet efter jordfelsbrytaren i huvudcentral så behöver du ingen i förrådet.
Att lägga en luft luftvärmepump på samma jordfelsbrytare som resten av huset skall inte vara ett problem.
Så kanske jag hellre får dem känsligare grejerna på en PSA
Tack
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Ja, utgångsläget är inte speciellt bra. Vad har du för förutsättningar att åtgärda det?
- Enskild gruppledning till LLVP
- Enskild gruppledning till markis, belysning och uttag utomhus.
- Enskild gruppledning till förrådet.
- Enskild gruppledning till mediaskåpet.
- Enskild gruppledning till LLVP
- Enskild gruppledning till markis, belysning och uttag utomhus.
- Enskild gruppledning till förrådet.
- Enskild gruppledning till mediaskåpet.
Vad vill du åstadkomma? Att ha en trefasgrupp uppdelad på de tre helt olika lasterna kanske är lite okonventionellt. Men jag ser inget direkt fel. Om du bara har en enfasmatning till förrådet. Varför skall du ha en till säkring där? Räcker det inte att det är avsäkrat i centralen?
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
Nja är inte sugen på att dra nya ledningar. Men mediaskåpet är ju en egen grupp, bara det att den säkringen ligger på samma JFB som 5-ledaren till fasadenBo.Siltberg skrev:
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
Vi bad dem dra en 5-ledare när vi byggde huset eftersom vi hade i åtanke att vi kanske vill ha tex tre infravärmare där. Sen är det väll bra att ha t.ex LLVP på en annan fas än förrådet om man vill ha värme där i framtiden. Markis och belysning är ju inga laster men det sitter enpoliga säkringar så det är ju smidigt att kunna bryta bort en av lasterna separatA Avemo skrev:
Anledningen till att jag vill säkra ner i förrådet är för att kunna gå från 2,5 till 1,5mm2 kabel, bara
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jag ser två JFBer i centralen, och en ledig tredje rad.
Du borde kunna fördela förbrukarna mellan de två JFBerna så att du får känsliga förbrukare som media och LLVP på en annan JFB är det andra du har utomhus.
Eventuellt kan du lägga både media och LLVP utanför JFBerna. Uttaget till mediautrustningen ska då inte vara allmänt tillgängligt så att man frestas plugga in annat där som man behöver en JFB för.
Din trefasgrupp är begränsande då den inte gå att dela upp på olika JFBer eller säkringar. Det är redan tveksam med de varierande förbrukarna på trefasgruppen. Kan du inte dra fram nya ledningar så får du försöka göra det bästa med den situation du har hamnat i.
Du borde kunna fördela förbrukarna mellan de två JFBerna så att du får känsliga förbrukare som media och LLVP på en annan JFB är det andra du har utomhus.
Eventuellt kan du lägga både media och LLVP utanför JFBerna. Uttaget till mediautrustningen ska då inte vara allmänt tillgängligt så att man frestas plugga in annat där som man behöver en JFB för.
Din trefasgrupp är begränsande då den inte gå att dela upp på olika JFBer eller säkringar. Det är redan tveksam med de varierande förbrukarna på trefasgruppen. Kan du inte dra fram nya ledningar så får du försöka göra det bästa med den situation du har hamnat i.
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
10 mA personskyddsautomat är inget man använder eller? Annars kunde man satt en sån i förrådet