Japp, strömmen går normalt genom fas och nolla och då löser inte jfb. Men om en ström som är större än 30mA går genom t.ex. dig i stället så löser den. T.ex. om du pillar i en lampsockel och en del av stömmen går via dig ner till jord. Jord kan t.ex. vara marken du står på eller diskbänken eller nått annat ledande material.

Jfb kollar att strömmen som går i fasen och nollan är lika stora. Är dom inte det så måste det betyda att en del av strömmen går nånstans den inte ska gå och då löser den.
Ok?
:)

Vad har jag för glädje av det om strömmen redan gått genom mig från fas till noll?

Det är nog namnet "Jordfelsbrytare" som har fått mig att fundera lite. Det behöver alltså inte vara något "jordfel" för att rädda mig. Om jag är korkad nog att gå ut på våta gräsmattan barfota och testa med att ta tag i en fas (för att kolla om brytaren löser ut) så skall den lösa ut (om den är korrekt installerad). Jag tänker inte testa!

Går strömmen via dig från fas till noll har du ingen glädje av nån jfb. Men går den däremot från fas eller noll via dig till jord så löser den.

Det finns 3 felfall då jordfelsbrytaren inte hjälper - om du får en stöt mellan fas nolla eller mellan fas fas.
Det tredje fallet är om det blir avbrott i PEN ledaren. Då kan skyddsjordade delar bli spänningssatta och jordfelsbrytaren ger då inget skydd.

Jordfelsbrytaren är inte helt meningslös vid samtidig beröring mellan fas-nolla. Med tillräckligt bra jordkontakt kommer nog med ström att gå via jord i stället för nollan för att lösa ut jordfelsbrytaren och rädda livet.

Jordfelsbrytare är ett väldigt dåligt namn. Det engelska "Residual Current Device" är mer beskrivande. Så länge man inte har oturen att koppla in sig själv som en fungerande last (direkt mellan fas-nolla eller fas-fas utan läckström till jord) hjälper den. Å andra sidan, om allt är korrekt jordat ökar möjligheterna för jordfelsbrytaren att lösa innan någon person är inblandat i isolationsfelet.

jakim skrev:
Man bör inte dö av 30mA men man kan ev göra det. Men normalt klarar sig en vuxen frisk person. Men 30mA genom kroppen är en rejäl stöt även om den är kort. Normalt anses 50mA vara en dödande dos.
Tiden och strömmens väg genom kroppen är de kritiska faktorerna här, man kan överleva att få större strömmar genom kroppen under en mycket kort tid men man kan också dö av 5 mA under lång tid.

Man skall också tänka på att även om man får "lite" ström genom kroppen så kan man få skador som uppträder flera år senare i form av ledvärk mm.

Även om det är lite OT, diskussionen har kommit in lite på skadeverkning när man faktiskt får en stöt.

Kom ihåg att om ni får en rejäl stöt så är det ALLTID sjukhus som gäller, man får inte resonera som att det klarade sig, nu glömmer vi det här.

Om det gått ström genom kroppen så bildas farliga ämnen i blodbanorna, dessa ämnen slår blandannat ut njurarna, det kan ske ett dygn senare i värsta fall. Så bara för att man överlevt själva strömgenomgången så är man inte säker. På sjukuset kan de dels testa om risk för njurarna föreligger dels sätta in motgift, i vissa fall blir man inlagd med dialys.

Det här var lite OT.

Ett bättre ord är kanske - Summaströmvakt, läckströmskydd eller varför inte felströmskydd

Vänta lite här nu!

Jordfelsbrytarens funktion är i första hand att förhindra att apparater blir farliga vid isolationsfel dvs de blir strömförande. Sk strömgenomgång där en person berör både fas och nolla eller fas-fas samtidigt kommer även fortsättningsvis att vara livsfarligt. Jordfelsbrytaren kan nämligen i detta fall inte skilja på en människa och en brödrost... Jordfelsbrytaren är ingen 100% livräddare men för de vanligaste felfallen skyddar den. Klantar som inte bryter strömmen då de rotar med elsystemet kan råka illa ut ändå.

1. Apparater som kan bli strömförande på höljet (sk utsatt del) och därmed farliga att beröra skall normalt bryta strömmen vid ett isolationsfel inom 0,4s genom att lösa ut säkringen om de är anslutna i ett jordat uttag. Detta skydd fungerar även utan jordfelsbrytare. Ett jordfel i anläggningen som innebär att höljet trots allt kan förbli strömförande skall tack vare jordfelsbrytaren inte bli farligt för människor som tar i den felaktiga apparaten. Detta gäller också om en apparat ansluts till ett ojordat uttag.

2. Dubbelisolerade apparater som pga ett isolationsfel kan bli strömförande. Samma scenario här utom att fallet där säkringen går pga anslutningen till skyddsjord inte finns.

Logano skrev:
Det finns 3 felfall då jordfelsbrytaren inte hjälper - om du får en stöt mellan fas nolla eller mellan fas fas.
Helt korrekt.

Det tredje fallet är om det blir avbrott i PEN ledaren. Då kan skyddsjordade delar bli spänningssatta och jordfelsbrytaren ger då inget skydd.
Så fort ström in i anläggningen inte är lika med ström ut från anläggningen så bryter jordfelsbrytaren och förbrukarna behöver inte ens vara inkopplade till nollan. Överledning mellan mark och fas med mer än 30mA kommer att lösa ut brytaren oavsett om PEN-ledaren är inkopplad eller inte. Men man har säkert fått andra problem innan dess. :D

pefo skrev:
Vänta lite här nu!

Så fort ström in i anläggningen inte är lika med ström ut från anläggningen så bryter jordfelsbrytaren och förbrukarna behöver inte ens vara inkopplade till nollan. Överledning mellan mark och fas med mer än 30mA kommer att lösa ut brytaren oavsett om PEN-ledaren är inkopplad eller inte. Men man har säkert fått andra problem innan dess. :D

Om du får ett avbrott i PEN-ledaren så är det inte säkert att JFB löser ut - jag lovar.

Lite svårt att förklara med text men ett försök.

Om man tar en felström och följer den så går den först med fasen igenom jfb och sedan till t.ex brödrosten. Från brödrosten går nollan tillbaka till nollskenan och sedan igenom JFB upp till jordskenan.

Strömmen går sedan tillbaka genom skyddsjorden till brödrostens hölje vidare genom den person som tar i den. Har man otur dör man!

Problemet är att felströmmen går tillbaka genom nollan som gör att summaströmmen blir noll.

Detta är en av anledningarna till att reglerna kring PEN-ledaren har skärpts.

Lite rörigt beskrivet kanske men ritar man upp det så förstår man bättre.

Hmm, det stämmer.
Skulle man inte kunna bygga jordfelsbrytare så att de dessutom löser ut ifall det går en ström i PE-ledaren?
Fast problemet är väl att det går lite strömmar i PE-ledaren även normalt sett..

Logano skrev:
Om man tar en felström och följer den så går den först med fasen igenom jfb och sedan till t.ex brödrosten. Från brödrosten går nollan tillbaka till nollskenan och sedan igenom JFB upp till jordskenan.
Ah, den vägen missade jag när jag funderade på vad du menade! Jag var så inne på att man dessutom hade ett isolationsfel men i detta fall är ju allting 100% OK. Förutom PEN ledaren då.

Man ska akta sig för att säga att jordfelsbrytaren inte löser ut om man får ett överslag på en apparat som är ansluten till ojordat vägguttag. Får man ett överslag mot plåtchassit och apparaten står på nåt som är jordat borden den lösa ut. Det är lätt hänt att folk får för sig att det är värdelöst med jordfelsbrytare om de bor i ett gammalt hus med mestadels ojordade vägguttag. Men det är det inte!

Nästan tvärtom. En JFB i ett annars ojordat hus är ett billigt sätt att höja elsäkerheten ordentligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.