37 030 läst ·
250 svar
37k läst
250 svar
"Om du mixtrar själv med elen får du inte ut en krona om ngt händer"
Vad ligger bakom uttalanden som ”Om du mixtrar själv med elen får du inte ut en krona om ngt händer”
Kanske det är en bra ansats för många som då inse r allvaret i att ge sig på att göra saker som de inte behärskar och utsätta sig själva och andra för risker?
Den som vet hur man kopplar el, hur hårt man ska dra en skruv och har tillräcklig kännedom om elmateriel osv, som tex en elektrikern på sin fritid, har ju inte en farligare anläggning än någon annan. Kanske en hempulad elanläggning är finpulad och tom säkrare än någon annans som inte underhåller sin anläggning pga bristande förståelse?
Det finns så många högljudda människor både irl och på nätforum…
Det är något i människans natur som gör denna fråga onödigt svår.
Kanske det är en bra ansats för många som då inse r allvaret i att ge sig på att göra saker som de inte behärskar och utsätta sig själva och andra för risker?
Den som vet hur man kopplar el, hur hårt man ska dra en skruv och har tillräcklig kännedom om elmateriel osv, som tex en elektrikern på sin fritid, har ju inte en farligare anläggning än någon annan. Kanske en hempulad elanläggning är finpulad och tom säkrare än någon annans som inte underhåller sin anläggning pga bristande förståelse?
Det finns så många högljudda människor både irl och på nätforum…
Det är något i människans natur som gör denna fråga onödigt svår.
Det är en bra fråga, fast inte säkert att det blir så.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag tänker på alla drivdon som insalleras i centraler, dosor (eller finns i själva lampan).
Alltså en del extra elektronik som kan fallera med värmeutveckling som följd.
Vi får vänta på facit ang det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, det är en intressant observation, och en jag inte tänkt på. Ju smartare vi gör hemmet, desto mer elektronik blir definitionsmässigt en del av den fasta installationen.M MagHam skrev:
Och vi vet att (dålig) elektronik brinner relativt ofta. Nu brinner den för det mesta upp själv, med pyrande snarare än öppen låga, och leder ofta inte till en fullt utvecklad brand i omkringliggande strukturer, men ändå.
Ett skäl till att det inte brinner ofta i den fasta installationen är att den är enkel till sin natur. Det är ganska få möjliga felfall som är ganska enkla att hålla reda på. (Det är i stort sett bara övergångsresistans som är boven i dramat.)
Men du har en poäng i att det kan komma att ändras iom ökad komplexitet.
Dock, om jag tvingades att gissa så finns det ingen anledning att måla f-n på väggen. Den mesta av den utrustning som installeras fast är av god kvalitet; det är en helt annan klass av materiel än billiga USB-laddare från Wish som ju fallerar i parti och minut. Så jag tror inte på en kraftig ökning av risken annat än att lampan inte går att tända.
Det här tror jag gäller väldigt mycket inom hantverkeri hos privatpersoner. Hantverkarföraktet som tyvärr existerar har många orsaker, där en är att man som kund ibland känner att "det där hade jag kunnat göra mycket bättre själv".blackarrow skrev:
Jag har ett dagsfärskt exempel på detta: vi har haft en mycket bra firma här för avloppsrenovering, där utbyte av ett antal gamla gjutjärnsbrunnar ingått. Bytet av brunnen i garaget krävde en del utfyllnad med cement, och jag kan säga att jag hade kunnat få det 100 ggr snyggare än hantverkaren som gjorde det. Jag kommer åtgärda detta själv, vilket inte är någon stor grej, men så ska det ju inte vara. Man förväntar sig som köpare av en hantverkartjänst att slutresultatet ska bli bättre än man kan ordna själv.
Här är det nog "mina" och "dina" grejer som spökar. Hantverkaren gör en massa jobb hos olika människor och ska inte leva med det h*n lämnar efter sig. H*n kanske jobbar under tidspress eller girighet, så den där sista finishen är inte värt det. När husägaren gör jobb på huset så finns tiden och insikten att det jag gör nu får jag leva med, så då blir resultatet mycket bättre.
När vi pratar elinstallation så har vi ju sett åtskilliga exempel här på forumet på installationer som elektriker lämnat efter sig som ser rent anskrämliga ut. De kanske är fullt korrekta, men estetiskt är de katastrof. I dessa fall får inte husägaren korrigera installationen (som jag får göra med brunnsgjutningen), inte ens lossa klamrar och flytta en galet dragen kabel. Kunden måste ta in en annan elektriker för att fixa till det (om kunden tappat förtroendet för den första elektrikern) och betala ytterligare en gång.
Ytterligare en sak som brinner rätt ofta är batterier i/till elsparkcyklarlars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är en intressant observation, och en jag inte tänkt på. Ju smartare vi gör hemmet, desto mer elektronik blir definitionsmässigt en del av den fasta installationen.
Och vi vet att (dålig) elektronik brinner relativt ofta. Nu brinner den för det mesta upp själv, med pyrande snarare än öppen låga, och leder ofta inte till en fullt utvecklad brand i omkringliggande strukturer, men ändå.
Ett skäl till att det inte brinner ofta i den fasta installationen är att den är enkel till sin natur. Det är ganska få möjliga felfall som är ganska enkla att hålla reda på. (Det är i stort sett bara övergångsresistans som är boven i dramat.)
Men du har en poäng i att det kan komma att ändras iom ökad komplexitet.
Dock, om jag tvingades att gissa så finns det ingen anledning att måla f-n på väggen. Den mesta av den utrustning som installeras fast är av god kvalitet; det är en helt annan klass av materiel än billiga USB-laddare från Wish som ju fallerar i parti och minut. Så jag tror inte på en kraftig ökning av risken annat än att lampan inte går att tända.
Det verkar vara speciellt de billiga/okända märkena som drabbas
Dessa kan ju verkligen ställa till det ur brandsynvinkel.
Och gissar att de räknas in som elbränder med då de börjar brinna under laddning.
Vad man får göra själv står det väl beskrivet på elsäkerhetsverkets hemsida. Allt annat är bara snack utan värde.useless skrev:
Det preskriberas samma sekund som du släpper skruvmejseln. Det finns inget i lagen som heter "hempulad el". Det lagen reglerar är själva handlingen att utföra elinstallationsarbete. För att bli dömd för att ha gjort det olovligen måste man i praktiken bli tagen på bar gärning.
Men själva grundfrågan är egentligen fel. Den enda relevanta frågan är om elanläggningen är korrekt utförd och säker eller inte. Är allt korrekt utfört spelar det ingen roll vem som har gjort jobbet.
Kan försäkringsbolaget bevisa att det är fel i utförandet så är dom såklart intresserade av att hitta någon skyldig de kan få betalt av. Men det finns inga krav på att spara kvitton eller andra "bevis" på vilka som har pillat med anläggningen. I ett äldre hus kan det ju ha varit tio elektriker som har gjort diverse ändringar och tillägg under flera decennier. Hur bevisar man vem som var skyldigt till den dåligt åtdragna skruvplinten?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det står vad man får göra ja, men inget om att anläggningen blir "olaglig" eller "otillåten" eller att försäkringar inte gäller eller liknade, om det utförs av någon som egentligen inte får.M Massimo_62 skrev:
En hem/ villa försäkring följer konsumentförsäkringslagen. I den lagen står det att endast i undantagsfall kan ersöttningen sättas ned till noll för försäkringstagarens vårdslöshet. Om försäkringsbolaget kan styrka vanlig vårddlöshet ör typiska maximala ersättningsavdraget 20%. Inte mer! För att bli mer ska grov vårdslöshet kunna styrkas - dvs nästan detsamma som uppsåtligt skadevållande. Försäkringsbolagen ör inga poliser pt elsäkerhetsverket.M Massimo_62 skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
och i praktiken är det i det närmaste omöjligt att bli straffad om man inte är omåttligt korkad och erkänner eller stoltserar med att man minsann gjort det själv.. Så länge man nekar och tyvärr glömt vilken av elektrikerna i stan som gjort jobbet så blir det liksom omöjligt att bevisa vem som gjort det ev felaktiga och därmed kommer ingen att straffas för tilltaget..
Att nåt i teorin är olagligt men är det närmaste omöjligt att bli straffad för , så länge man är måttligt korkad förstås.. ja vi kan tjata hela veckan om vad som är olagligt men om det inte går att bevisa i ingen går att straffa så kvittar det egentligen i praktiken.. vad som är "olagligt" har låg betydelse
Det som har betydelse är vad som är straffbart och vad som krävs för att straffa nån med nån nämnvärd påföljd..
Att nåt i teorin är olagligt men är det närmaste omöjligt att bli straffad för , så länge man är måttligt korkad förstås.. ja vi kan tjata hela veckan om vad som är olagligt men om det inte går att bevisa i ingen går att straffa så kvittar det egentligen i praktiken.. vad som är "olagligt" har låg betydelse
Det som har betydelse är vad som är straffbart och vad som krävs för att straffa nån med nån nämnvärd påföljd..
Ja, enkelt och ganska tydligt.M Massimo_62 skrev:
Inte mycket man får göra själv.
Ganska rimligt och räcker för att underhålla och tex byta ut eluttag som går söder så man håller sin anläggning säker.
Ja, men det finns många aspekter av regelverket och allmänna uppfattningar.M Massimo_62 skrev:
Är tex elektrikerns villa olaglig om han pulat med elen själv på fritiden?
Reglerna är tydliga. Han får inte. (De flesta elektriker är behöriga genom företagets auktorisation och EKP).
Generaliserar man det så är det nog mer eller mindre olagligt utförd el i de flesta fastigheter en elektriker äger.
Alltså gäller inte försäkringar för elektrikers fastigheter. 😳
Exempel 2.
Antag du gör något elarbete du får göra men gör fel, klantar till det pga okunskap/bristande erfarenhet och huset brinner ner. Ska försäkringen gälla då?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg