8 113 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Olika faser på samma nolla och jord?
Är säker på att hempularen menar att om två matningar från tex L1 delar på damma returledare och om dessa är på 10 A så blir strömmen i returledaren 20 A
Enligt tumreglerna skulle denna då ha en area på 4 mm2
Edit
Tvåa på den
Enligt tumreglerna skulle denna då ha en area på 4 mm2
Edit
Tvåa på den
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast även om det går så är det väl egentligen inte lämpligt? I nån annan tråd nyligen frågade nån på samma grej och det var matning till ett kök och de flesta skrev att det var olämpligt. Man drar inte en trefasgrupp och sen delar upp det i en dosa typ.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Nu blir jag fundersam. Varför är inte detta bra? Jag har samma upplägg i min tvättstuga som nämnts innan. Dvs. en trefasgrupp (med separata säkringar p.g.a. gammal gängsäkringscentral) som sedan i en dosa fördelas så att en tvättmaskin går på L1, en annan på L2 och torktumlaren på L3.S Stefan1972 skrev:
Är detta någonting som är olämpligt? Jag har bara ett rör in i tvättstugan och skulle inte kunna få i 3st 3g2,5 men 1st 5g2,5 funkade bra.
I samband med renovering av tvättstugan drog jag ny matning då den gamla kabeln 4g2,5 använde biledaren som jord och det är inte lämpligt.
Nej fick den av en tidigare kollega men eftersom jag inte vet varifrån den kom så har jag sparat den för att kunna fixa till något liknandeBo.Siltberg skrev:
Tycker att den förklarar väldigt bra
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jag är ingen elektriker men riskerna att överbelasta nollan kanske är större på det viset än med separata skilda matningar ? Annars skulle man ju spara kabel på att dra trefasmatningar till varje rum och sen fördela i en dosa i rummet bara men så drar man väl aldrig typ?
Du får snarare lägre last i nollan.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Lägre? Man pratar ju ovan här att om man har samma förbrukning på tre faser så flödar ingen ström i neutralledaren. Med 10Amp förbrukning på en fas och kanske lika mycket till på nästa och noll på den tredje tillf vis så borde det ju flöda en del ström där?
Om två faser belastas med 10 A blir strömmen i nollan 10A. Den kan aldrig bli större än strömmen i den högst belastade fasen.S Stefan1972 skrev:
Sen vad gäller själva principen att dra en trefasgrupp till olika enfasförbrukare så är det en liten gråzon där i reglerna. Är det samma typ av förbrukare och dom sitter på samma ställe så brukar det anses vara ok. Dvs en tvättmaskin och en torktumlare i samma tvättstuga t ex.
Ja 10A om du har identiska laster på 10A på två faser. Har du separata nollor blir det 10A på båda och därmed högre förluster.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
okej, är med på den biten men om det nu är en gråzon då. Vad är tillåtet och inte? Tvättstuge maskiner kan ju inte vara sämre än en trefasmatning till generell el i kök eller andra rum. Borde spara x antal meter blå och gulgrön ganska enkelt om man började koppla så?
Tvättstugemaskinerna är inte tillåtna egentligen. Sen har man strechat lite på reglerna eftersom man förr i tiden hade trefastvättmaskiner och en trefasgrupp framdragen till tvättstugan och återanvänder den gruppen till nya/fler maskiner..
Varför skulle de inte vara tillåtna?
Vad är alternativet och varför är det inte tillåtet? Det känns ju som en smidig lösning jämfört med att dra tre kablar från centralen, framförallt om tvättstugan ligger en bra bit bort från den.useless skrev: