Vad man behövde var ett rationellt tal, med rimligt antal siffror i täljare och nämnare, som förhållande mellan metriska mått och tum. För skalan på exempelvis ett skjutmått, där det är tum på ena sidan och metriskt mått på andra sidan så spelar det ingen roll hur dessa mått förhåller sig till varandra. Men ska man bygga en växellåda till en svarv som kan skära både metriska gängor och tumgängor så blir det viktigt med ett rationellt tal med täljare och nämnare på som mest ca 100-200 för att få ett rimligt antal kuggar på kugghjulen. Det valda förhållandet ger 100 och 127 kuggar.

Naturligtvis kunde man också valt ett jämnare förhållande ändå, men det hade inte underlättat maskinkonstruktionerna. Däremot så var det vid den här tiden som saker började tillverkas efter ritning och saker gjorda på olika ställen förväntades passa ihop, så förmodligen var man mån om att välja ett mått som inte avvek alltför mycket från de vanligaste, befintliga tum-definitionerna.

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Om det är en skröna vet jag inte men i USA så protesterade de mot att CE Johansson satt INCH=25,4 utan de ville ha att det skulle vara 25,39.......... CE replikerade att ska ni ha mina passbitar så är det 25,4 mm som gäller.
Utan passbitar hade inte Ford kunnat bygga så mycket T-Fordar.

CE var visst anställd hos Ford ett tag tom.

Protte

• Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
G
ricebridge ricebridge skrev:
...och bildäck blandar friskt...
Fälgar diameter i tum, bredd metriskt, profil %. Volvo 240 gängor nav i tum men mutterns nyckelvidd metrisk.
Ford Tyskland gjorde ett tag metriska fälgar men slutade då inte däcksfabrikanterna inte hängde med. Gick att köpa dessa fälgar billigt i Gula tidningen då däcken va svindyra. Volvo 240 -75, B20, det som ändrades i motorn -73 va metriskt annat tum, mesta i chassi metriskt men några grejer ärvdes i tum. Åren senare bara metriskt. Amerika bilar, underleverantörer metriskt tex ACn men resten tum. Sen har vi ju tex Austin mini 70 tal. BSC och BSF gängor, Brittisk tum gänga, tex pinnbult BSC ena änden andra BSF. Japanarna snabba att gå till ISO där tex M8 nyckelvidd =12. Skjutmått bra att ha!

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
richardtenggren
Withworth är ej att förglömma :p

Nyckelvidderna har ju ändrats i ISO-standarderna också?

BA gängorna är i dagen läge det största problemet. Whitworth och BSF skruvar och muttrar och gängverktyg kan man med litet tur hitta någonstans men då man hamnar på BA blir det problem.

Rekommenderar denna video som relevant till ämnet:

Har bara skjutmått med nonieskala, tål inte digitala, usch och fy och batterij**** som alltid tar slut.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
För tum så har "analoga" skjutmått en uppenbar fördel, det är lätt att se närmaste fraktion av tum, annars så gillar jag digitala skjutmått, speciellt när man börjar behöva längre armar för att läsa av dem ;-)

S Strontus skrev:
För tum så har "analoga" skjutmått en uppenbar fördel, det är lätt att se närmaste fraktion av tum, annars så gillar jag digitala skjutmått, speciellt när man börjar behöva längre armar för att läsa av dem ;-)
Om man ser tillräckligt bra för att kunna läsa nonieskalan så ser jag ingen orsak att skaffa digitalt skjutmått..... men hjälpmedel skall inte underskattas. Tack vare dem kan många begåvade människor göra nytta när kroppen annars skulle sätta hinder i vägen.
För mig handlar det om ryggsparande uppfinningar och för någon annan handlar det om synen. Det viktiga är att man gör det bästa av den kropp man har.

H heimlaga skrev:
Om man ser tillräckligt bra för att kunna läsa nonieskalan så ser jag ingen orsak att skaffa digitalt skjutmått.....
Kan du läsa nonieskalan på en halvmeters avstånd? Om inte så är det betydligt mer snabbjobbat med digitalt skjutmått. Du kan tex mäta direkt på det som ligger på bänken eller håller i handen, utan att sen flytta skjutmåttet till läsbart avstånd. Om man inte spänner skjutbara skänkeln (ytterligare ett tidsmoment) innebär flytten även en osäkerhet.

prototypen prototypen skrev:
Om det är en skröna vet jag inte men i USA så protesterade de mot att CE Johansson satt INCH=25,4 utan de ville ha att det skulle vara 25,39.......... CE replikerade att ska ni ha mina passbitar så är det 25,4 mm som gäller.
Utan passbitar hade inte Ford kunnat bygga så mycket T-Fordar.

CE var visst anställd hos Ford ett tag tom.

Protte
Då var Ford alltså CE certifierade ;)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
LR44-batterier till de där billiga digitala skjutmåtten kostar ca 20 spänn på Clasohlson.

Håller i flera år efter min erfarenhet, så oändligt mycket mer snabb/-lättavläst än mekaniska nonieskalor. Jodå jag har vanliga mekaniska skjutmått också av god kvalitet men det blir de digitala skjutmåtten som används mest.
_____
Plus: vill du mäta tum så trycker du på en knapp.

DennisCA DennisCA skrev:
Har bara skjutmått med nonieskala, tål inte digitala, usch och fy och batterij**** som alltid tar slut.
Har haft mitt Mitotoyo digitala skjutmått i minst 3 år och har aldrig bytt batteri. Den används väldigt ofta och jag glömmer dessutom väldigt ofta av att stänga av den.

Tycker det är totalt överlägset ett analogt dito.

Mitt mest använda skjutmått är av kinesiskt ursprung och inköpt på Jula för ca 5 år sedan. Skickades med ett reservbatteri som jag pluggade i förra året. Klockren funktion men såklart finns det instrument med högre noggrannhet om man behöver det, mellan tummen och pekfingret kan man ev hoppas på +/- 0.03 mm mätnoggrannhet i detta fall.

Jag har valt digitala skjutmått för enkelheten.
Började med ett relativit billigt från Clas Ohlsson som jag körde med länge. Det funkade bra, men det åt många batterier.
Tyckte jag behövde ett till skjutmått så jag köpte ett för kaffepengar på Lidl efter tips i en annan tråd här. Det gillade jag inte alls.
Kvaliten var riktigt dålig (inte otippat i förhållande till priset men då andra verkade nöjda....)
Jag blev sur och köpte ett mitotoyo istället.
Mycket nöjd med inköpet trots priset. Det levererar verkligen och är en fröjd att använda. Det har gjort att jag hittat nya sätt att använda det och använder det så pass mycket att jag kände att jag kunde motivera innehavet av ytterligare ett.
Så nu har jag två stycken mitotoyo digitala skjutmått som jag är fantastiskt nöjd med och trots ca fem år på det första vid det här laget så har jag fortfarande inte behövt byta batteri än (och då har det inte ens en avstängningsknapp) De billigare har jag gett bort sen länge....

Vad vill jag då ha sagt med detta?

De som tycker de digitala äter för mycket batteri, har förmodligen ett av billigare modell där strömsparfunktionen inte är så bra implementerad. Inget fel i att ha ett billigt, men man ska vara medveten om att det troligen är skillnad om man köper ett dyrare och inte dra sig för att investera i ett digitalt av den anledningen. Såg även en film på youtube där någon analyserade strömförbrukningen på ett billigt och ett dyrare och det var stor skillnad. (tror det var denna
)

Det finns många praktiska sätt att använda ett skjutmått och om verktyget är lättanvänt kommer det förmodligen till mer nytta.

• Gilla
andy999 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.