Det finns/funnnits svensk verktum, norsk verktum, till och med engelsk och amerikans tum har tidigare skiljt sig åt.
Virke köptes i tum för inte så länge sen och TVapparater sälj fortfarande i tum :-)

Polaren var i england och jobbade som röris, när han skulle köpa rör så fick han skarpt veta att de minsann övergått till millimeter....... så när han översatt sina tum till millimeter och beställde på nytt, frågade expediten hur många fot han skulle ha.......

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Converting to metric, inch by inch...

• Haha
  • Gilla
blue.b och 3 till
  • Laddar…
Har köpt ett digitalt för att det är lättare att se, när man nu börjar bli äldre och ständigt slarvat bort läsglasögonen.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Virke köptes i tum för inte så länge sen och TVapparater sälj fortfarande i tum.
...och bildäck blandar friskt...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
richardtenggren
Buy once, cry once ;)

• Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Köpte hem ett Biltema skjutmått men även det kändes lite smäck.

Vad tror ni om Kamasa Tools manuella för 320 kr? Kan det vara ett okay mellansteg?

[länk]
Verkar vara ett vettigt alternativ för en hemmafixare.

Köper begagnade Mitutoyos på nätet, cirka 100-200kr styck brukar jag hitta dom för. Sen har jag också ett billigt ett som jag inte är rädd om som jag ritsar med.

Cheesen
S snowjim skrev:
Köpte hem ett Biltema skjutmått men även det kändes lite smäck.

Vad tror ni om Kamasa Tools manuella för 320 kr? Kan det vara ett okay mellansteg?

[länk]
Jag köpte ett biltamamått för fyra år sen då jag ville ha ett jag kunde ha i fickan utan att känna mig skitnödig varje gång jag konstaterar att jag har grus i fickorna.... Kvalitén på Skjutmått är väldigt ojämn på Biltema. Kvinnan i kundtjänst hade fram åtta olika likadana Skjutmått innan jag hittade ett som inte lyste ljus mellan skänklarna... Nu har jag lagt det Skjutmåttet åt sidan då det tappat nån skruv och inte längre vill glida fram å tillbaks.

Jag kör med två kvalitétsmått, analoga, samt ett billigt digitalt från Jula. När jag har jämfört dem med varandra är det ingen skillnad i mätnoggrannhet. Men med mina allt sämre ögon är det lättare att snabbt läsa av en stor digital display. Så det digitala måttet används nästan uteslutande nu för tiden.

Jag har ett billigt digitat från AliExpress, kostade under 100-lappen inklusive frakt för några år sen. Jag har dessutom ett Mitutoyo digitalt som kostade ca 1000kr.

Både mäter bra och även det billiga känns faktiskt rätt välbyggt men det billiga tappar nollan ibland vilket är ganska störande. Använder nästan bara mitt Mitutoyo numera. Vid finsnickeri så använder jag det väldigt mycket, varje gång jag snickrar.

Lidl har med jämna mellanrum digitala för 130 pix, de funkar och man kan vara lite vårdslös då ju priset är lågt.
man har dessutom råd att köpa flera o ha dem lite här och där.
jag har en plan att såga sönder ett dyligt och sätta på tvärsliden i min metallsvarv. funkar det inte så gråter jag inte.
Däremot skulle jag gärna hitta ett som mäter aningen mer än 600 mm för en rimlig siffra, analogt eller digitalt.

På mitt förra jobb så var en del skjutmått av märket Diesella. Främst på kap och monteringssidan vid svarv och fräs så var det mitotyuo som gällde

H hyggabus skrev:
Lidl har med jämna mellanrum digitala för 130 pix, de funkar och man kan vara lite vårdslös då ju priset är lågt.
man har dessutom råd att köpa flera o ha dem lite här och där.
jag har en plan att såga sönder ett dyligt och sätta på tvärsliden i min metallsvarv. funkar det inte så gråter jag inte.
Däremot skulle jag gärna hitta ett som mäter aningen mer än 600 mm för en rimlig siffra, analogt eller digitalt.
Det där med att montera skjutmåttet på svarven, var ingen dum ide. Har en gammal Atlas med tumskalor.

C cjnilsson skrev:
På mitt förra jobb så var en del skjutmått av märket Diesella. Främst på kap och monteringssidan vid svarv och fräs så var det mitotyuo som gällde
Mitutoyos ABSOLUTE Digimatic körde vi mycket på gamla jobbet. Extremt skönt skjutmått att använda. Damm och vattentätt och auto avstängningen gillar jag. Något för TS om han tänker om och skaffar ett som kommer hålla hans livslängd. Har köpt ett själv att använda hemma och är bland de bästa du kan skaffa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.