Jag har ett digitalt skjutmått från Lidl och ett Mitutoyo.

Vad gäller mätnoggrannheten så känns de likvärdiga i mitt användningsområde (snickerier). Jag brukar roa mig med att jämföra de båda och ser knappast nån riktig skillnad.

Den huvudsakliga anledningen till att jag 'uppgraderade' till Mitutoyo var att Lidl-skjutmåttet slog av sig efter en väldigt kort stund. Extremt irriterande när man behöver skjutmåttet ungefär var femte minut eller så.

I övrigt så känns naturligvis Mitutoyo'n mycket mer gedigen och med en pålitlig nollinställning. men för en sällananvändare skulle jag lätt rekommendera en lågbudgetlösning såsom Lidl's.

richardtenggren
jac jac skrev:
D.v.s. alla över 40. ;)
Haha, jag som är ”strax” över 20 bara, några år till ;)

Jag tycker bättre om analoga skjutmått. Skulle gärna vilja haft ett med klocka. Mitt senaste mitutoyo med nonie skala köpte jag begagnat, 120kr.

Om du bara mäter tiondelar behöver du knappt använda nonie-skalan, så då ser jag ingen anledning att gå på ett digitalt för dig som sällananvändare. Mitutoyo är kanske inte så Rolls Royce som de varit tidigare, men ändå högt upp i klassen. Finns de för 400 kr så är det ett bra köp.

Jag köpte ett skjutmått på Jula en gång, för typ 30 spänn. Snett och vint, minns inte om låsskruven eller kalibreringsskruvarna ramlade loss först. Använde det en gång innan det hamnade i skrothögen. Gör inte om det misstaget.

Jag har tre analoga av kända märken köpta på loppmarknad. Har aldrig betalat mer än 50 kr styck.

S snowjim skrev:
Ja en ask känns bra för ett verktyg som ska mäta rätt på millimeterna. Vet dock att många har de lösa i verktygslådan så jag antar att de klarar av en del stryk.

Vad jag förstår så varar batteriet runt ca 18 månader på ett Biltema mått oberoende av hur mycket det används. Precis som @P-plats säger så finns det 2 olika typer att välja och där LR44 är det sämre valet. Lådan har oftast plats för backup batteri men visst, är det slut är det jäkligt tråkigt! Och om man inte använder det så mycket så kan man bereda sig på att man får byta batteri varje gång man ska använda den :)

Har någon här faktiskt erfarenhet av Biltemas digital skjutmått?

Och om man ska satsa på ett vanligt analogt, är det ett Mitutoyo för 400 kr som gäller eller kan ni peka ut något annat som håller för hemmabruk?
Har använt båda, användarvänligt trycker jag det är sak samma men noggrannheten aldrig testat. Tar för givet att dom mäter tillräckligt noga för det jag använt dom till.

Skall man ha bättre nogrannhet på sina mått än tiondelsmillimeter så är det mikrometerskruv som gäller. Även om man har bättre visningsnogrannhet på somliga digitala skjutmått så är mätnogrannheten i bästa fall 0,05mm vilket innebär att hundradelarna som visas är bara lögn.

Jag föredrar traditionella skjutmått med nonieskala. De kräver inga batterier och de har ingen elektronik som går sönder.
Fast om man har dålig syn är det väldigt bra med digitalskjutmått.

• Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Jag har ett skjutmått med mätklocka och det visar rätt på hundradels mm.
Digitala med måttlig prislapp har noggrannhet på tre hundradelar.

ClasO:s skjutmått äter batterier, har prova 2 st och de är ”döda” när man ska använd de.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Jag har ett skjutmått med mätklocka och det visar rätt på hundradels mm.
Digitala med måttlig prislapp har noggrannhet på tre hundradelar.

ClasO:s skjutmått äter batterier, har prova 2 st och de är ”döda” när man ska använd de.

Protte
Det stora problemet med skjutmått sitter inte i verktyget utan i personen som håller i det, där har du mer mätosäkerhet än skjutmåttet har, testa att ta något halvknepigt att mäta och ge skjutmåttet till någon olika personer

• Gilla
Ruttenrot och 4 till
  • Laddar…
Köpte Julas Marktop som tydligen är tillverkat specifikt för Jula, på deras hemsida ligger det under Hard Head serien som inte känns allt för stabil.

5juYdq8.jpg
zQrC8iM.jpg
Aq5JY1J.jpg
2idTXz3.jpg
Xm1oiXo.jpg

Plastlådan såg bra ut på display men är i själva verket ganska dålig, inget distinkt som håller den stängt så risken är stor att locket kommer öppnas av sig själv. Det sitter en svart plastspigg som jag inte har en aning vad den fyller för funktion?

Låsknappen på skjutmåttet är väldigt ranglig, den fungerar såklart men känns lös. På baksidan sitter det en klisterlapp med tabell, jag är van vid att detta är etsat eller tryckt direkt på skjutmåttet.

Just nu lutar det åt att göra ett återköp på det.

Biltemas kommer i ett mjuplastfördral som faktiskt känns som en bättre lösning än Julas. Det finns dock ingen tumskala här, vet inte hur viktigt det är?

IozfEtK.jpg

När det gäller Mitutoyo så har jag hittat detta på Duab Huset för 395 kr men saknar tum. Sen har jag även hittat detta digitala Burg Wächter med LR44 batteri, 225 kr på Conrad.

ELLER så köper jag bara billigaste möjliga på Biltema och lever med att det är lite rangligt och att tum saknas.

Tumskalan tycker jag bara förvirrar. Kan tänka mig att den är bra om man skruvar engelska eller amerikanska veteranbilar.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Tumsskalan är extremt viktig då man skruvar äldre maskiner. Även svenska maskintillverkare använde tumsgängor (oftast whitworth) och i vissa fall tumsmått ännu efter kriget. En del höll fast vid det ända in på 70-talet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Sverige var ett tumland åtminståne 60-talet ut. Volvo tex gick över till milimeter först med 240-modellen 1975, allt innan har skruv med tumgänga och tumskallar.

Men visst fanns det olika typer av tum? Numera är det engelsk tum som används enbart misstänker jag?

Jag har aldrig träffat på någon annan tum än engelsk tum i maskinsammanhang. Antagligen för att England och USA var världsledande på maskiner och verktyg under så lång tid att de flesta bearbetningsmaskinerna var byggda enligt engelska tum.
Till och med min tyska klyvsåg tillverkad 1885 har Whitworth gängor enligt engelsk standard.

I andra sammanhang hade varje land och ibland också landsdelar och städer sina egna standarder för hur lång en tum är. De flesta hade 12 tum på en fot men i Holland gick det 11 tum på en fot. Orsaken till att fransmännen uppfann metriska mått lär ha varit att varenda stad av någon betydelse hade sin egen måttstandard och det blev ohållbart i längden.
Någonstans har jag en tumstock med norska tum....... och jag tror att jag också har en med svenska verktum och engelska tum och centimeter allt på en tumstock.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.