Använder man det sällan och aldrig har haft behovet att använda tiondelar så fungerar ett analogt utmärkt. Funderar själv på att skaffa ett analogt att ha uppe i lägenheten för det andra ligger i förrådet. Fast det tar emot lite eftersom jag har ett så dyrt mått i förrådet. Håller på att pilla en del i förrådet med saker så vill ha det digitala liggandes där.
Tiondelar går rätt snabbt med nonieskalan tycker jag, många snabba mätningar är det digitala bra på
Jag har ett Mitutoyo digitalt som jag använder kanske 5-10 ggr/år. Har bytt batteri en gång sedan jag tog med det när jag slutade på min förra arbetsplats 2008. Så oroa dig inte för batterier så länge det har auto off.S snowjim skrev:
De flesta mätverktyg med tumsmått som finns att köpa som nya i dag går i engelska tum på 25,4mm. Bland begagnade verktyg förekommer ofta svensk verktum på 24,7mm och dansk/norsk tum på 26,2mm och tysk tum på 26,1mm. Man kan även träffa på svensk decimaltum på 29,7mm och fransk tum på 27,7mm och holländsk tum och preussisk tum och norsk tum och så vidare.Ruttenrot skrev:
lat vet väldigt väl vad han skriver om.
För klarhetens skull vill jag påpeka att det är engelska tum vi talar om men att svenska C.E.Johansson definierade en gemensam standard för engelsk och amerikansk tum som tidigare skiljde sig något från varandra.A andersmc skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Lustigt att man väljer 25,4 mm om man nu ändå är igång och kan välja en standard som definieras mot metrisk standard. Varför inte bara säga 25 mm rätt och slätt, jämnt delbart och fullt beräkningsbart med huvudräkning... ?
För att det måste vara tillräckligt nära både engelsmännens och amerikanernas gamla standarder för att fungera ihop med största delen av deras existerande mätverktyg och bearbetningsmaskiner.H Harald Blåtumme skrev: