Har haft ett uselt kinaskjutmått som alltid hade slut batteri när man skulle använda det.
Finns det något bra prisvärt digitalt mått. Dvs något som lutar mer åt mitutoyo än Temu.
Men gärna max 7-800:-
Finns det något bra prisvärt digitalt mått. Dvs något som lutar mer åt mitutoyo än Temu.
Men gärna max 7-800:-
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
https://smaskin.se/digitalt-skjutmatt-absolute-ip54-14158?q=skjutmått
Jag lyckas inte logga in för att kolla exakt men jag har ägt detta i flera år, måste vara mer än 5 i alla fall och först nu varnar den för lågt batteri.
Edit. Kan tillägga att jag kontrollmätt mot mikrometer många gånger och MIN är riktigt jäkla bra, varje gång.
Jag lyckas inte logga in för att kolla exakt men jag har ägt detta i flera år, måste vara mer än 5 i alla fall och först nu varnar den för lågt batteri.
Edit. Kan tillägga att jag kontrollmätt mot mikrometer många gånger och MIN är riktigt jäkla bra, varje gång.
Redigerat:
Har ett Limit skjutmått som jag är nöjd med.
Enklaste testet av hur tillförlitligt det är är väl att kolla repeterbarheten även om det inte säger allt. Mitt mått ger samma värde när jag mäter skaftet på ett Famagborr upprepade gånger där jag startar, nollar, mäter och stänger av måttet gång på gång.
Vad gäller batteriåtgång varierar det något. Är alltid noga med att stänga av det när jag mätt klart och är inte missnöjd med livslängden på batterierna men tycker nog — helt ovetenskapligt underbyggt — att man får vad man betalar för. Noname batterier tar nog slut snabbare än de från de stora kända batteritillverkarna.
Livslängd i förhållande till inköpspris kan jag tyvärr inte uttala mig om.
Summasumarum: jag byter batteri då och då men inte så ofta att det är störigt vilket väl innebär att skjutmåttet inte okynnesäter batterierna.
//Ronnie
Enklaste testet av hur tillförlitligt det är är väl att kolla repeterbarheten även om det inte säger allt. Mitt mått ger samma värde när jag mäter skaftet på ett Famagborr upprepade gånger där jag startar, nollar, mäter och stänger av måttet gång på gång.
Vad gäller batteriåtgång varierar det något. Är alltid noga med att stänga av det när jag mätt klart och är inte missnöjd med livslängden på batterierna men tycker nog — helt ovetenskapligt underbyggt — att man får vad man betalar för. Noname batterier tar nog slut snabbare än de från de stora kända batteritillverkarna.
Livslängd i förhållande till inköpspris kan jag tyvärr inte uttala mig om.
Summasumarum: jag byter batteri då och då men inte så ofta att det är störigt vilket väl innebär att skjutmåttet inte okynnesäter batterierna.
//Ronnie
Något över budgeten får man väl säga men det står Mitutoyo på det
https://www.ebay.de/itm/30611173562...teGNm2sIduR5gtoJ3Ne/zcy2d8|tkp:Bk9SR_rQhduhZQ
https://www.ebay.de/itm/30611173562...teGNm2sIduR5gtoJ3Ne/zcy2d8|tkp:Bk9SR_rQhduhZQ
Jag köpte ett sånt här i 300mm för jag ville inte betala för Mitutoyo i den längden. Priset för 150mm ligger just nu under 700kr.V Videoten skrev:
Känslan av det är förvånansvärt bra. Jag har bara haft det ett år så jag kan inte svara för batteritiden. Jag har inte behövt byta än iaf.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...tmatt/dasqua-absolute-skjutmatt-150mm-3104747
Skjutmått av märket Shahe som tar CR2032-batterier är min favorit. Har två hemma och tre på jobbet. Finns på Aliexpress för ca 300kr. Har aldrig haft några problem med dessa men har fått slänga några billigare digitala skjutmått som krånglat.
Jag minns inte exakt hur länge batteriet räcker men tippar på runt två år.
Jag minns inte exakt hur länge batteriet räcker men tippar på runt två år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyfiken fråga.. Vad är den stora poängen med digitalt skjutmått? Har aldrig använt ett. Känner liksom inte att jag saknar en display när jag använder mitt analoga. Men det kanske är en sån grej som är superbra när man väl har börjat använda det? Som sagt, är bara nyfiken. Inte dryg. 😀
Jag plockar alltid ur batteriet när jag använt mitt Biltema-skjutmått men har tröttnat på det och är rädd för att locket snart spricker. Hittade den här förklaringen på ett garageforum och tycker att det låter rimligt:
The problem is that all of the cheap calipers never actually turn off. Pushing the "off" button simply turns the LCD off, but the circuitry is still running. They do this because the encoder they use is not an "absolute" encoder. You push the caliper all the way to the closed position, push "zero", and then the circuitry simply counts the number of pulses that goes by and figures out how far the caliper moved. If the caliper fully turned off, it would lose its position and you'd have to re-zero it every time you turned it on.
More expensive digital calipers like the Mitutoyo Digimatics have what they call an "absolute encoder". The sensor doesn't just count the number of pulses. They've put a special reference pattern on their encoder such that the caliper's circuitry can figure out where it is at any given time. With a Mitutoyo caliper, you can turn it off, take the battery out, slide it to a new position, put the battery back in, turn it on, and it will know exactly where it is. This "absolute encoder" allows the caliper to fully shut down when not in use, greatly increasing battery life.
The problem is that all of the cheap calipers never actually turn off. Pushing the "off" button simply turns the LCD off, but the circuitry is still running. They do this because the encoder they use is not an "absolute" encoder. You push the caliper all the way to the closed position, push "zero", and then the circuitry simply counts the number of pulses that goes by and figures out how far the caliper moved. If the caliper fully turned off, it would lose its position and you'd have to re-zero it every time you turned it on.
More expensive digital calipers like the Mitutoyo Digimatics have what they call an "absolute encoder". The sensor doesn't just count the number of pulses. They've put a special reference pattern on their encoder such that the caliper's circuitry can figure out where it is at any given time. With a Mitutoyo caliper, you can turn it off, take the battery out, slide it to a new position, put the battery back in, turn it on, and it will know exactly where it is. This "absolute encoder" allows the caliper to fully shut down when not in use, greatly increasing battery life.
Jag kan använda ett digitalt även utan läsglasögon, vilket kan vara trevligt nu när man gubbat till sig. Fast nu är mina två digitala förpassade till skrotlådan, då de äter batterier. Nu kör jag analogt igen och får se till att hålla reda på var jag glömt glasögonen.hobbs skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Bara snabbare avläsning och lättare att räkna på tycker jag. Behöver man inte noggrannare än säg ungefär till närmaste 0.5mm så man slipper nonieskalan så är analoga minst lika snabba och dom är inte heller mindre noggranna.hobbs skrev:
Analoga med mätur är en annan historia men jag har inte använt sånna så jag kan inte svara.
Redigerat: