Hej,

Märkligt nog har jag klarat mig utan skjutmått ganska många år men nu när det dags att köpa ett.

Efter som jag endast är hobbysnickare så har jag en blandningen av verktyg i lådan, oftast är det Biltemas 10 års garanti prylar och en hel del Bahco. Elektriska prylar är det främst Makita och Bosch och mätverktyg(läs vattenpass) är det endast Hultafors som gällt(har varit med om hur illa det kan gå). Tumstockar är av blandad skara, främst Bahco men även en hel del reklam stockar som Jula, Bygg MAX o.s.v.

Efter som jag uppenbarligen använder skjutmått så pass sällan så vill jag inte lägga mer än par 100 lappar på det OM man nu kan få något vettigt för de pengarna?

Jag har försökt läst mig till vad folk anser och det finns en del märken som sticker ut men som också kostar 1000+. Finns det inga skjutmått för mindre pengar som räcker till för sysslor runt huset? Hur är det ex med Biltemas digitala skjutmått? Har inte lyckats hitta något negativt om dem?

Om du avser artikelnr. 16-109 så verkar det vara samma som Jula säljer.

Recensioner på deras sidor talar om glapp och ojämn gång.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Letar du lite kan du hitta ex Mitutoyo för rimliga pengar. De kan man även köpa beg utan allt för stor ångest.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Äh, det beror väl på om du tänker vara millimeternoga eller mikromillimeternoga. Ett vanligt analogt skjutmått i stål räcker gott och väl till husbehov.

• Gilla
j.erkers och 3 till
  • Laddar…
Tvivlar på att jag skulle behöva mer än millimeternoga mått någonsin. Låter som att jag borde sikta in mig på ett analogt mått? Finns det något speciellt märke man ska titta efter för rimliga pengar? Jag tänker lite så som Hultafors gäller för vattenpass? Är det kanske ett analogt Mitutoyo som gäller för 400 kr?

• Gilla
Johnlennart och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Digitala skjutmått är väl för de som inte klarar av att avläsa nonieskalan? ;)
Skämt och sido, jag har av båda varianter, men använder nog de traditionella mest, har bara Mitoyou.
Nu vet jag inte vad Biltema säljer, men ett 200 mm är trevligt, hade gärna haft ett ännu längre ibland.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
E etompau skrev:
Om du avser artikelnr. 16-109 så verkar det vara samma som Jula säljer.

Recensioner på deras sidor talar om glapp och ojämn gång.
De ser väldigt lika ut men även Bahco har ett som ser väldigt likt ut för många 100 lappar extra. Julas versioner har fått ett ganska högt genomsnittligt betyg men visst går det fel på mm så är det inte värt många kr.

Tycker själv att det inte är så ofta man använder skjutmått. För en vanlig hemmafixare duger nog alla modellerna hos Biltema/Jula.

• Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Kör med både ett ironside och ett mitutoyo skjutmått båda analoga och jag märker ingen skillnad i kvalité på dom.
Och med det jag mäter hemma i garaget så har jag aldrig varit med om det billigare från ironside mäter fel.

Har dock aldrig kalibrerat dom så vet inte hur exakta dom är.

Så till hemmet duger ett skjutmått för några hundringar

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Mitutoyo eller Biltemas digitala funkar bra. Trycker det är skönt med asken och digitalt men analogt slipper man byta batteri på ;)

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Det duger ju oftast med ett "analogt" om man köper ett, som känns bra i gången. "Analogt" behöver ju inte heller ljus eller batteri för att fungera. Hur ofta behöver man bättre än 10- delar? För min egen del är det tiondelar som gäller när man ska skilja på t.ex. 6mm eller 1/4". Har själv bl.a. ett Nippon, som hängt med sedan 70-talet och fortfarande har fin gång och precicion ( kalibrerade dock senaste gången någon gång kring1998 ). Vet inte vad ett sådant kostar idag, men vet att jag köpte ett annat ( troligen Clas O eller Jula ) till sommarstugan för kanske 10 år sedan och det kostade då 100-150:- vill jag minnas.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tänker inte ge mig in i kvalitetsdiskussionen utan tänkte bara ge två tips.

När det gäller analoga så skippa dom som har lös mätskala, dom som sitter med 6st skruvar på detta:
Analog skjutmått med löstagbar mätskala fästad med sex skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen när det gäller digitala så tänk på att välja rätt batteri.
Det vanligaste är SR44 som är ett Silveroxidbatteri och snåla inte genom att köpa LR44 som är Alkaliska.
LR44 tappar spänning när dom laddas ur och kan ge mätfel medan SR44 håller en jämnare spänning.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Mitutoyo eller Biltemas digitala funkar bra. Trycker det är skönt med asken och digitalt men analogt slipper man byta batteri på ;)
Ja en ask känns bra för ett verktyg som ska mäta rätt på millimeterna. Vet dock att många har de lösa i verktygslådan så jag antar att de klarar av en del stryk.

Vad jag förstår så varar batteriet runt ca 18 månader på ett Biltema mått oberoende av hur mycket det används. Precis som @P-plats säger så finns det 2 olika typer att välja och där LR44 är det sämre valet. Lådan har oftast plats för backup batteri men visst, är det slut är det jäkligt tråkigt! Och om man inte använder det så mycket så kan man bereda sig på att man får byta batteri varje gång man ska använda den :)

Har någon här faktiskt erfarenhet av Biltemas digital skjutmått?

Och om man ska satsa på ett vanligt analogt, är det ett Mitutoyo för 400 kr som gäller eller kan ni peka ut något annat som håller för hemmabruk?

Vi har testat en del olika billigare digitala modeller på jobbet, det är ofta inte noggrannheten som är det stora problemet, däremot så har de billigare modellerna en tendens att dö ut mycket fortare, det blir glapp i batterihållare, displayer som dör osv, alltså elektroniken som ger upp, nu hade Mitutoyo vinterkampanj för 790kr + moms för standardmodellen.

Så ska man bara använda det sällan och kan förvara det på ett bra sätt, gärna med batteriet utplockat så skulle jag säga att de flesta billigare modeller funkar med

• Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Digitala skjutmått är väl för de som inte klarar av att avläsa nonieskalan?
D.v.s. alla över 40. ;)

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
"Analogt" behöver ju inte heller ljus eller batteri för att fungera.
Nog fungerar de analoga utan ljus men det krävs mycket ljus om man är intresserad av att kunna läsa av skalan. ;)

När jag började få problem med nonieskalan så skaffade jag ett relativt billigt digitalt skljutmått, antagligen från Clas Ohlsson. Funktionen som sådan var det inga problem med men det verkade äta batterier och jag fick byta stup i kvarten. Så typen av batteri är nog något man bör ha koll på. Tillslut så tröttnade jag och skaffade ett digitalt Mitutoyo och även om det kostade endel så har jag inte ångrat mig en sekund. För min del så är nog skjutmåttet det mätverktyg jag använder mest efter "tumstocken" (contact-meter modellen) så jag tyckte definitivt det var värt att kosta på lite.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.