2 842 läst ·
57 svar
3k läst
57 svar
Ökad vattentaxa vid hög förbrukning
Det kanske borde ordineras gymkort med närvarokrav istället. Skapar nog än ändå sundare framtid för personerna och samhället. O ja jag anser att tvångsvård är rimligt när man vill ha subventionerad sjukvård.Farstatjej90 skrev:
Med tanke på mängden sötvatten vi har i detta land är det ju ingen brist i sig. Tillgången på renat sötvatten kan ju så klart vara en brist (undantar områden som Gotland och Öland här). Men har man inte byggt ut reningsförmågan sedan 70talet och tittat på hur befolkningen kring tex norrsidan Stockholm såg ut då mot nu är det ju inte svår matematik eller en överraskning att vi får mindre tillgängligt renat vatten per person. Det är bara att någon lagt budgeten på något annat i 50 år.
Svarade i din huvudtråd om koloniföreningen och VA-avgifterna:C Citrona skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-vattentaxa-blev-tio-ggr-dyrare.522759/#post-6692463
Jag tycker nog att man generellt kan höja priset på vatten "punkt".. helt enkelt, inte bara vid "vattenbrist".
Jag tycker ju att vi svenskar har en tendens att "slösa" på alldeles för fint vatten!
Pengarna borde gå till mer utveckling för att återanvända "gråvatten" på ett rimligt sätt i hushållen.. jag tycker inte att vi ska kunna spola toaletten med "rent" vatten t ex.. det bör istället vara återanvänt från disk/handtvätt i hushållen.
Jag har inget emot att man duschar flera gånger om dagen om man ni vill det, eller fyller poolen... men det vattnet bör återanvändas från hushållen.. (inte tas rent från "kranen")
Det är inte så att jag tycker att de extra pengarna ska gå in som vinster och få vissa personer/företag att tjäna extra mycket pengar.. de ska "bara" gå till att utveckla systemet till det bättre.. - på något vis!
Att höja priset bara en viss tid hjälper inte folk att vara restriktivare i vattenhuhållningen - då får man nog höja priset helt som sagt.
Jag tycker ju att vi svenskar har en tendens att "slösa" på alldeles för fint vatten!
Pengarna borde gå till mer utveckling för att återanvända "gråvatten" på ett rimligt sätt i hushållen.. jag tycker inte att vi ska kunna spola toaletten med "rent" vatten t ex.. det bör istället vara återanvänt från disk/handtvätt i hushållen.
Jag har inget emot att man duschar flera gånger om dagen om man ni vill det, eller fyller poolen... men det vattnet bör återanvändas från hushållen.. (inte tas rent från "kranen")
Det är inte så att jag tycker att de extra pengarna ska gå in som vinster och få vissa personer/företag att tjäna extra mycket pengar.. de ska "bara" gå till att utveckla systemet till det bättre.. - på något vis!
Att höja priset bara en viss tid hjälper inte folk att vara restriktivare i vattenhuhållningen - då får man nog höja priset helt som sagt.
Har du någon saklig grund för detta tyckande eller bygger det bara på dina känsla att folk inte gör vad de ska?Snigla skrev:
Jag tycker nog att man generellt kan höja priset på vatten "punkt".. helt enkelt, inte bara vid "vattenbrist".
Upplysningsvis är kommunalt va helt socaliserat. Det finns ingen laglig möjlighet att ta ut vinst från va-avgifterna, de måste ligga i nivå med kostnaderna för va-tjänsterna. Att man i vissa fall får faktura från ett "va-bolag", vanligen kommunalt ägt, ändrar inte på detta.
Och en jäkla tur va väl det. ❤️Claes Sörmland skrev:
Har du någon saklig grund för detta tyckande eller bygger det bara på dina känsla att folk inte gör vad de ska?
Upplysningsvis är kommunalt va helt socaliserat. Det finns ingen laglig möjlighet att ta ut vinst från va-avgifterna, de måste ligga i nivå med kostnaderna för va-tjänsterna. Att man i vissa fall får faktura från ett "va-bolag", vanligen kommunalt ägt, ändrar inte på detta.
Har du hört talas om att det är brist på vatten i delar av Sverige och vi slösar ganska mycket med vattnet, en lite jämförelse med danskarna så ligger vi betydligt högre hos oss och då är en differentierad vattentaxa ett sätt att få ner förbrukningen hos vissa.K Kalle10 skrev:
https://www.tv4.se/artikel/4xffsofP...r-goer-av-med-40-liter-mer-vatten-aen-danskar
Vilket man håller på att åtgärda så att det inte ska användas dricksvatten till längre, Malmökommun är annars duktiga på att ha vattentag med teknisktvatten för t.ex. bevattning i kommunen.K Kalle10 skrev:
Bara rent tyckande.. inte ens baserat på vad folk gör eller inte (även om jag där kan ha åsikter på vissa saker såklart). Tyckandet är bara baserat på att vi har tillgång till väldigt fint vatten i sverige och verkar vi inte riktigt uppskatta på så vis att vi "slösar" på det rena vattnet.Claes Sörmland skrev:
Har du någon saklig grund för detta tyckande eller bygger det bara på dina känsla att folk inte gör vad de ska?
Vi har god tillgång till rent vatten i sverige och därför ses det ju inte direkt som ett "problem" att man bara dumpar ut vatten som om det vore en oviktig sak..
Det är inte fel att kunna återanvända gråvatten till toalettspolningar, poolfyllningar, tvätta bilar med osv.
Det rena fina "dricksvattnet" kan man ju "lyxa" med att dricka, laga mat, duscha i osv.
(och skulle man nu ta ut några extra öre för vattenförbrukningen så var det enbart för att utveckla just vattenområdet jag tyckte pengarna skulle gå till.. inget annat - oavsett vem som nu har hand om vattnet)
- - -
Har hört flera diskutera att istället för att ge sig på "kronorna".. så ska man bara ge varje familj en viss "vattenförbrukning" i veckan (eller om det var per månad? 🤔) baserat på hur stor familj man har. Utan att för den delen snåla ... men då får de välja om de vill vattna gräsmattan/blommorna eller fylla poolen... kanske tvätta några maskiner mindre tvätt den månaden istället.. eller duscha några färre gånger.
Man får hushålla med sina egna kubik så att säga.
Det hade jag inte ens funderat på än.. men det var en tvist på "vattenfrågan" tyckte jag.
Har inte hunnit fundera på det alternativet än
De som slösar mest med vatten är väl kommunerna själva. Deras vattenledningar är ofta i uselt skick och det läcker ut massor med vatten.I Incinerator skrev:
Så innan kommunerna börjar jaga medborgarna kan de väl sköta sitt jobb istället. Att slarva så med sina egna vattenledningar tyder bara på en sak. Inkompetens.
Det slösas med allt möjligt hela tiden. Vi spenderade typ 200 miljarder på en batterifabrik i någon slags miljöpsykos trots att många varnade. Hur många sjuksköterskor i vården, eller bevarade våtmarker om man är sån, är det?L lbgu skrev:
Detta med vattnet har tagit sig in i mitten av åsiktskorridoren just nu men det kommer snart något annat svenskarna tycker är så självklart som dom kan engagera sig i. Bara dom får känna sig "goda" och så så blir det fint...
Varför?Alfredo skrev:
Många tar ju helt brunt vatten från bäckar åar och sjöar.. eller får lev från "böndernas utrustningar"..
Använder du inga kemikalier när du renar din pool?
Jag skulle själv inte använda annat än regnvatten om jag fyllde poolen (men jag erkänner att när jag fyllde 7 cm i en 80cm barnpool sist... tog jag rent vatten! men då används inga kemikalier eller så.. när jag skulle byta efter några dagar.. vattnade jag växterna med det gamla vattnet)
Klicka här för att svara