3 797 läst ·
72 svar
4k läst
72 svar
Ökad vattentaxa vid hög förbrukning
Hela idén med att vi slösar på vatten får det att låta som att vi gör oss av med det fina vattnet. Det är givetvis inte sant vad det gäller vattnet, det vi slösar med är energin som går åt för att rena vattnet och pengarna som krävs för att bygga ut kapaciteten där den idag inte möter befolkningstätheten.
Precis på samma sätt som jag anser att det är ”olyxigt/fattigt” att behöva springa runt o släcka led lampor för att jaga någon fånig Watt anser jag det horribelt att folk inte ska kunna duscha så länge de önskar eller behöva dras med snålspolande toaletter så man ska behöva lägga tid o energi på att köra med borste o spola tre gånger bara för att den inte smäller till med nog vatten från början. Vi har generellt inte brist på vatten i det här landet där vi använder sjövatten, de platser som får sitt vatten från grundvattentäckter har tyvärr ett riktigt problem. Men det behöver inte drabba de som får sjövatten så att försöka mata i svenska folket att de ska snåla pga någon moralpanik är galet. Bara att kräva att politiker prioriterar att bygga ut kapaciteten (där så går), för övriga så brukar Lidel ha billigt bubbelvatten.
Precis på samma sätt som jag anser att det är ”olyxigt/fattigt” att behöva springa runt o släcka led lampor för att jaga någon fånig Watt anser jag det horribelt att folk inte ska kunna duscha så länge de önskar eller behöva dras med snålspolande toaletter så man ska behöva lägga tid o energi på att köra med borste o spola tre gånger bara för att den inte smäller till med nog vatten från början. Vi har generellt inte brist på vatten i det här landet där vi använder sjövatten, de platser som får sitt vatten från grundvattentäckter har tyvärr ett riktigt problem. Men det behöver inte drabba de som får sjövatten så att försöka mata i svenska folket att de ska snåla pga någon moralpanik är galet. Bara att kräva att politiker prioriterar att bygga ut kapaciteten (där så går), för övriga så brukar Lidel ha billigt bubbelvatten.
Jag menar ju såklart inte att det ska gå direkt från punkt a till punkt b.. därför jag tyckte pengarna (ev extra) skulle gå till att utveckla området för vattenhantering.. någon form av rening behövs troligen innan det kommer tillbaka i systemet så att säga.Alfredo skrev:
Hemma kan man ju justera själv vad man slår ut i vasken/brunnen.. här åker inga lösningsmedel osv ut.. vill inte ha det i trekammarbrunnen.. är mycket restriktiv med vilka saker som åker ut i avloppet.. tar med mig "fulsaker" i dunkar/flaskor till återvinningen/soptippen.. om det är så.
OK. Det var inte såklart för mig.Snigla skrev:
Tolkade jag som att gråvattnet skulle rakt ner i poolen.Snigla skrev:
Renas det först är det naturligtvis lika bra som annat rent vatten.
En metod att minska slöseriet med dricksvatten:
https://www.tv4.se/artikel/2AUMXpzU...atten-halverar-foerbrukningen-av-dricksvatten
https://www.tv4.se/artikel/2AUMXpzU...atten-halverar-foerbrukningen-av-dricksvatten
Det där är ju lika dumt som med hushållsnära källsortering. Varför ska varje hus hålla på och ha ett reningsverk lokalt. Det gör ju inget magiskt annorlunda än de reningsverk vi redan har bara att bygga ut de istället för att bekosta massa enskilda anläggningar. Slöseri med EU medel om du frågar mig, det är regnvatten i sjöar också.
Kan det vara ett alternativ för de som inte har tillgång till vatten från sjö? Kanske om man idag är direkt korkad med hanteringen av dagvattnet. Det är ju det vattnet som ska infiltreras och fylla på grundvattnet så tar man det direkt blir det mindre framtida grundvatten. Vill du få mer vatten lokalt får du importera det allternativt få ner exporten dvs avdunstningen.
Är det så att man skickar regnvattnet ner i avloppet behöver det ju renas onödigt mycket för att kunna användas eller ens bara släppas ut i vattendrag så det är ju ett resursslöseri men jag ser inte vinsten, mer än som kul projekt för den intresserade med att göra reningen lokalt.
Kan det vara ett alternativ för de som inte har tillgång till vatten från sjö? Kanske om man idag är direkt korkad med hanteringen av dagvattnet. Det är ju det vattnet som ska infiltreras och fylla på grundvattnet så tar man det direkt blir det mindre framtida grundvatten. Vill du få mer vatten lokalt får du importera det allternativt få ner exporten dvs avdunstningen.
Är det så att man skickar regnvattnet ner i avloppet behöver det ju renas onödigt mycket för att kunna användas eller ens bara släppas ut i vattendrag så det är ju ett resursslöseri men jag ser inte vinsten, mer än som kul projekt för den intresserade med att göra reningen lokalt.
Hushållsnära källsortering är utmärkt (har 2st 4-facks tunnor) - behöver inte längre åka till någon plats där det är redan 2 lastbilslass illegal dumpning med allt möjligt illaluktande skit framför de redan överfulla boxarna man skall skall klämma in kartonger, glas, plåt etc. iT TypRätt skrev:Det där är ju lika dumt som med hushållsnära källsortering. Varför ska varje hus hålla på och ha ett reningsverk lokalt. Det gör ju inget magiskt annorlunda än de reningsverk vi redan har bara att bygga ut de istället för att bekosta massa enskilda anläggningar. Slöseri med EU medel om du frågar mig, det är regnvatten i sjöar också.
Så vitt jag vet finns det inga EU-pengar inblandat när det kommer till enskild avloppsbehandling och i fallen där det är miljömässiga krav på det - minireningsverk, utan det får bekostas av fastighetsägaren själv till 100% inklusive driften av det efteråt.
"....bara att bygga ut de istället för att bekosta massa enskilda anläggningar"
Där missade du en viktig sak - själva reningsverket (oavsett kommunal eller enskild) är den billigare delen i anläggningen, att anlägga och lägga ned rören till fastigheterna och sedan ha underhåll på det är det som är verkligen kostnadsdrivande och ger en driftskostnadsmassa per år som ganska snart överskrider en egen anlagd avloppslösning (typ slamsugning ~2000:-/år vid enskild anläggning, ~8000-10000:-/år i VA-avgifter vid kommunal anslutning bara i månadsavgifter) och på det anslutnings och servisavgifter i samband med inkoppling som överstiger kostnaderna av att anlägga en egen ny avloppslösning från lika mycket till mer än dubbelt upp beroende på vilken ort man har oturen att bo vid när kommunen bestämt att det skall bli kommunal vattenverksamhetsområde...
På detta har kommunerna enorma underhållsskulder på det som redan är nedgrävt och negligerat olika underhålls och återinvesteringsplaner för den allt större och åldrande anläggningar där somliga kan räknas ned till 1940-talet i främst våra citykärnor, och det är en hög man har skjutit framför sig år efter år och en dag går det inte längre och det kommer att slå igenom som radikalt höjda VA-avgifter.
Sedan skall man komma ihåg att en stor del av boendet i Sverige är inte i form av hus och villamattor där grävarbetet för rören per hus hålls relativt litet, utan det är utspritt efter långa distanser, speciellt gammal redan existerande bebyggelse på landsbygden och då blir kostnaderna att gräva fram kommunal VA till dessa oproportionellt stor gentemot nyttan av det, speciellt om det redan finns existerande godkända avloppslösning, och att gräva för ny avlopp kommer i dessa fall också vara billigare än för dito kommunal alternativ.
Så blir det när inkompetenta personer bestämmer. Istället för att planera och se till att det finns resurser, det är faktiskt det vi betalar för, så höjer man avgiften. Hur dum får man vara?I Incinerator skrev:Nu har någon forskare kommit med ett förslag om höjd vattentaxa för att motverka vattenbrist och VA Syd vill ha högre taxa av storförbrukande hushåll, ett sunt förslag verkar det som.
"VA Syd, som förser en halv miljon människor i fem kommuner med vatten, vill kunna påverka förbrukningen genom priset. En modell som lyfts är en mer flexibel taxa, där den som använder mycket vatten får betala mer."
[länk]
Pengarna som de olika pensionsfonderna stoppade in mot alla regler kommer om jag har förstått det rätt att bidra till lägre pensioner för dagens 25-40-åringar.Farstatjej90 skrev:
Det slösas med allt möjligt hela tiden. Vi spenderade typ 200 miljarder på en batterifabrik i någon slags miljöpsykos trots att många varnade. Hur många sjuksköterskor i vården, eller bevarade våtmarker om man är sån, är det?
Detta med vattnet har tagit sig in i mitten av åsiktskorridoren just nu men det kommer snart något annat svenskarna tycker är så självklart som dom kan engagera sig i. Bara dom får känna sig "goda" och så så blir det fint...
Klicka här för att svara