2 815 läst ·
57 svar
3k läst
57 svar
Ökad vattentaxa vid hög förbrukning
Bra ide men det hejdar inte pool fyllning då de som har pool förmodligen har råd med dyrare vatten
Från Eon:
En person i Sverige har en genomsnittlig vattenförbrukning på 140 liter per dygn. Av dessa är i genomsnitt 50–60 liter varmvatten, vilket motsvarar en energiförbrukning på cirka 3 kWh. På en månad blir det 4 258 liter, eller 4,25 kubikmeter, vatten per person. En årsförbrukning i ett hushåll med två vuxna utan barn hamnar då runt 102 200 liter/102 kubikmeter vatten. För en barnfamilj med två vuxna och två barn hamnar vi kring 200 000 liter/200 kubikmeter. Det ska sägas att det kan skilja avsevärt beroende på personers olika vanor.
Från Eon:
En person i Sverige har en genomsnittlig vattenförbrukning på 140 liter per dygn. Av dessa är i genomsnitt 50–60 liter varmvatten, vilket motsvarar en energiförbrukning på cirka 3 kWh. På en månad blir det 4 258 liter, eller 4,25 kubikmeter, vatten per person. En årsförbrukning i ett hushåll med två vuxna utan barn hamnar då runt 102 200 liter/102 kubikmeter vatten. För en barnfamilj med två vuxna och två barn hamnar vi kring 200 000 liter/200 kubikmeter. Det ska sägas att det kan skilja avsevärt beroende på personers olika vanor.
Jo... Vi hamnade runt hälften av den barnfamiljen trots att vi fyllt en mindre pool... Borde kunnat ha en större pool och fyllt den 2-3 gånger under säsongen för att komma upp i de siffrornahsd skrev:
Överförmyndareri.
Om man älskar sånt här borde man istället beskatta socker. Där finns mycket pengar att hämta för alla överviktiga, särskilt läsk. Miljarder i sjukvården som kan sparas.
Svenskar är så himla fogliga alltid....
Jag fattar inte heller hur det kan finnas något som heter vattenbrist, det bor miljoner människor i öknen. I öknen. Gulfstaterna avsaltar sitt vatten. Det är säkert nån som inte tycker Sverige kan göra fel som hittar nåt problem med det också...🤔
Om man älskar sånt här borde man istället beskatta socker. Där finns mycket pengar att hämta för alla överviktiga, särskilt läsk. Miljarder i sjukvården som kan sparas.
Jag fattar inte heller hur det kan finnas något som heter vattenbrist, det bor miljoner människor i öknen. I öknen. Gulfstaterna avsaltar sitt vatten. Det är säkert nån som inte tycker Sverige kan göra fel som hittar nåt problem med det också...🤔
Det är mer en kulturell fråga att vi gillar ordet/konceptet "brist" i Sverige. Googla t ex "site:dn.se brist" och dra lite på läpparna när du ser redaktionens förståelse av hur världen fungerar. Och jag menar inte att DNs redaktion är avvikande från svensk kultur, tvärt om det är som en Stockholmssvensk kultur på steroider.Farstatjej90 skrev:
Ja det är väl det jag menar. Kalla det kultur eller ideologi eller vad du vill. Poängen är att nån stör sig på något som tycker är fel och vill hindra andra och se till att dom gör och tycker som dom själva.Claes Sörmland skrev:
Det är mer en kulturell fråga att vi gillar ordet/konceptet "brist" i Sverige. Googla t ex "site:dn.se brist" och dra lite på läpparna när du ser redaktionens förståelse av hur världen fungerar. Och jag menar inte att DNs redaktion är avvikande från svensk kultur, tvärt om det är som en Stockholmssvensk kultur på steroider.
Det har ingenting att göra med nån samhällsnytta i alla fall. Då hade man sett till att vattnet räcker, eller om man är för såna här stora ingrepp i folks liv, göra som med cigaretter och beskatta hårt allt man tycker folk ska sluta göra.. socker, köra bil, etc
Jag berörs själv väldigt lite, min gräsmatta kommer vara grön..🤔
Men jag stör mig på att staten ska in och ha åsikter om folks pool eller bevattning. Det är avundsjuka. Ren avundsjuka.
Övervikt beror inte alltid på socker, faktiskt väldigt sällanFarstatjej90 skrev:
Överförmyndareri.
Jag väljer sockersötad läsk istället för giftiga osmakliga tillsatser
Avsaltning av vatten förekommer även i Sverige, Öland har det för vissa områden, en period var vattenbristen så stor att det kördes tankbilar från fastlandet till Öland
Många av Sveriges Kommuner förlitar sig på grannkommuner för vattentillgången
Ja brist på än det ena och det andra brukar användas som underlag till prishöjningarClaes Sörmland skrev:
Det är mer en kulturell fråga att vi gillar ordet/konceptet "brist" i Sverige. Googla t ex "site:dn.se brist" och dra lite på läpparna när du ser redaktionens förståelse av hur världen fungerar. Och jag menar inte att DNs redaktion är avvikande från svensk kultur, tvärt om det är som en Stockholmssvensk kultur på steroider.
Nä det stämmer inte du är bara sur för att det råkar vara det du gillar med socker i läsk. Det är helt klart , bevisat och stämplat att socker i flytande form är värst...hsd skrev:
Övervikt beror inte alltid på socker, faktiskt väldigt sällan
Jag väljer sockersötad läsk istället för giftiga osmakliga tillsatser
Avsaltning av vatten förekommer även i Sverige, Öland har det för vissa områden, en period var vattenbristen så stor att det kördes tankbilar från fastlandet till Öland
Många av Sveriges Kommuner förlitar sig på grannkommuner för vattentillgången
Känner flera som är överviktiga på grund av andra anledningar, sen dyker det upp folk som tycker sig veta bättre å ser ner på de ofrivilligt överviktiga 😡Farstatjej90 skrev:
Finns väl inga skäl att vara överviktig det är bara sluta stoppa saker i munnen och klarar man inte det finns nu mer effektiva mediciner som ändrar beteende åt en.... 🤔hsd skrev:
Tycker vi borde subventionera sån medicin till folk det hade sparat mycket pengar..
Vården skriver inte ut sådana medel förrän diabetes har tillstöttFarstatjej90 skrev:
Det stora problemet med förslaget är att man måste dela upp kunderna i många kategorier där endast privatanslutningar omfattas av regeln (eller ska hyresfastigheter med en vattenmätare till hundra lgh strafftaxeras oerhört mycket??) och därvid rimligen korrigera för hushållsstorlek och andra omständigheter på något sätt. Det finns ju vattenmätare till privatpersoner på ganska varierande premisser, tex om man får varmvatten från undercentral och därmed har en lägre kv-förbrukning på egna mätaren.
Således omfattande admin-kostnader och lite smått invasiva upplysningar om personliga förhållanden i hushållet, alternativt en ganska brokig och orättvis pålaga för vissa kunder:
Det blir ju annars en bestraffning av trebarnsfamiljer med duschande tonåringar samtidigt som det blir ett medgivande för änklingen Bosse 82 i radhuset bredvid att fortsätta vattna gräsmattan dagligen då förbrukningen på mätaren annars är låg…
Således omfattande admin-kostnader och lite smått invasiva upplysningar om personliga förhållanden i hushållet, alternativt en ganska brokig och orättvis pålaga för vissa kunder:
Det blir ju annars en bestraffning av trebarnsfamiljer med duschande tonåringar samtidigt som det blir ett medgivande för änklingen Bosse 82 i radhuset bredvid att fortsätta vattna gräsmattan dagligen då förbrukningen på mätaren annars är låg…
Vore det inte rimligt att varje vattenmätare fick tex 100 liter dagligen till normalt pris, förbrukning däröver skulle kunna prissätta högre om och när förbrukningen behöver hållas nere.D Drefviken skrev:
Vatten leverantören tycker jag varken ska behöva bry sej om vad kunden gör med vattnet eller hur många hushålls medlemmar och gäster hushållet har för stunden.