I IzabellaS skrev:
Det kanske är frågan ni ställer er men det var aldrig min fråga då jag ansåg att den frågan var besvarad av min hantverkare! Jag tänker att hantverkaren/elektrikern som var här borde ha bättre koll på anläggningen än någon som aldrig befunnit sig i min lägenhet. Ni argumenterar om regelverk och ordval men sanningen är att den enda som vet hur uttagen är kopplade är den som har kopplat de = hantverkaren.

Min fråga handlade enbart om det var olagligt att ha ett jordat uttag utan jord för att avgöra om detta var något jag måste åtgärda och om jag möjligtvis borde anmäla hantverkaren. Det fick jag svar på ungefär i inlägg #3 och efter det har många för mig irrelevanta diskussioner pågått.
OK, jag ser att jag inte kommer längre här i denna fråga.
Jag önskar dig lycka till, och hoppas att dina uttag fungerar med eller utan jord.

• Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
harry73
I IzabellaS skrev:
varför i hela friden skulle någon ha genomfört det arbetet och sen satt tillbaka ojordade uttag?
T ex för att man behöver ha en elektriker som installerar ett nytt jordat uttagen i köket och man bestämmer sig för att samtidigt dra jordledare till samtliga uttag när man ändå är på gång.
Sedan kan man bestämma sig att inte byta till jordade uttag för att man planerar en större renovering längre fram i tiden när man vill byta till nya moderna uttag. Eller så vill man vara sprida ut kostnaden så att det passar ens ekonomi bättre.
Glöm inte att ojordade uttag i många fall inte är farligare än jordade

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
I IzabellaS skrev:
varför i hela friden skulle någon ha genomfört det arbetet och sen satt tillbaka ojordade uttag?
Det är inte det minsta ovanligt att tråd för skyddsjord finns tillgänglig i apparatdosan, men att man ändå väljer att installera ej skyddsjordade uttag. Det är framförallt rummets egenskaper som styr vilken typ av uttag som väljs. Inte om det är "lätt" att installera skyddsjordade uttag.

Jag ser inte att det framgår ålder på lägenheten men är den lite till åren kan man ha trådat om allt och har det gjorts i någorlunda modern tid är det närmast självklart att kompletta gruppledningar, inklusive skyddsjord, dragits till alla dosor. Det är dock absolut inte självklart att man ansett det försvarbart eller ens tillåtet att byta ut ett visst vägguttag från ett ej skyddsjordat till ett skyddsjordat.

I IzabellaS skrev:
Knappt att jag borde anses som TS längre, i alla fall inte till pågående diskussion.
Störs du av det? Mitt förslag är att du låter oss gagga och ignorerar det du inte tycker dig ha nytta av. Det mesta som skrivs görs trots allt i bästa välmeningen.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte det minsta ovanligt att tråd för skyddsjord finns tillgänglig i apparatdosan, men att man ändå väljer att installera ej skyddsjordade uttag. Det är framförallt rummets egenskaper som styr vilken typ av uttag som väljs. Inte om det är "lätt" att installera skyddsjordade uttag.

Jag ser inte att det framgår ålder på lägenheten men är den lite till åren kan man ha trådat om allt och har det gjorts i någorlunda modern tid är det närmast självklart att kompletta gruppledningar, inklusive skyddsjord, dragits till alla dosor. Det är dock absolut inte självklart att man ansett det försvarbart eller ens tillåtet att byta ut ett visst vägguttag från ett ej skyddsjordat till ett skyddsjordat.

Störs du av det? Mitt förslag är att du låter oss gagga och ignorerar det du inte tycker dig ha nytta av. Det mesta som skrivs görs trots allt i bästa välmeningen.
Inte för att vara sån men dina påståenden kring hur vanligt det skulle vara med diverse förberedd skyddsjordning är knappast korrekt. Det är tvärtom ovanligt och säkert i många fall inkomplett och oanvändbart direkt som det är gjort.

Bara en synpunkt lite mer grundad i verkliga observationer än vad jag trots allt antar tex harry m.fl har tillgång till. Sen är det ju så klart inget fel i och lite kul att försöka spekulera och gagga sig förbi allt som pekar på fel och att allt är rätt, perfekt och optimalt trots TS uppgifter.

• Gilla
IzabellaS och 1 till
  • Laddar…
harry73
GK100 GK100 skrev:
Bara en synpunkt lite mer grundad i verkliga observationer än vad jag trots allt antar tex harry m.fl har tillgång till. Sen är det ju så klart inget fel i och lite kul att försöka spekulera och gagga sig förbi allt som pekar på fel och att allt är rätt, perfekt och optimalt trots TS uppgifter.
Jag har absolut inte tillgång till information om hur vanligt det är. Min poäng var att om det nu är lätt att kontrollera (även för TS) kan det vara smart att göra det innan man beställer en elektriker.

• Gilla
IzabellaS och 1 till
  • Laddar…
Fast sådana kontroller kan man inte begära att alla ska kunna göra eller förstå. Att man vill ha jordade uttag ska väl räcka kan man tycka och den som byter uttagen gör det korrekt.
I just ts fall så vet vi ju inget än. Det kan ju som sagt vara korrekt utfört om det nu fanns jord framdraget.

GK100 GK100 skrev:
Inte för att vara sån men dina påståenden kring hur vanligt det skulle vara med diverse förberedd skyddsjordning är knappast korrekt.
Visst, om du vill hänga upp dig på ordvalet så kan vi väl ändra till att "det förekommer att skyddsjord finns tillgänglig i apparatdosan men att man ändå väljer att installera ej skyddsjordade uttag". Min poäng var inte att analysera frekvensen av skyddsjordsförekomst, utan att belysa det faktum att det inte är om tråd för skyddsjord finns i apparatdosan som styr vilket vägguttag som är lämpligast att installera.

GK100 GK100 skrev:
och säkert i många fall inkomplett och oanvändbart direkt som det är gjort.
Varför tror du det? Jag tror tvärtom, alltså att i de allra flesta fall som det faktiskt finns en "gulgrön" i dosan så är den "korrekt" och användbar.

Alfredo Alfredo skrev:
Störs inte så mycket förutom när jag blir dumförklarad för att jag inte är praktiskt lagd eller för att jag litar mer på orden från hantverkaren och inte heller när man lägger ord i min mun (”du ville veta om uttagen var jordade eller inte”).

Annars är det mest underhållande att se alla era teorier, spännande att det kunde väcka så intensiva diskussioner. Så fortsätt ni, jag återkommer när jag kontrollerat om de är jordade eller inte :)

Huset är förövrigt byggt på 60-talet. Jag hade inte klagat på om det visade sig vara jordat ändå så även fast jag litar på hantverkarens ord hoppas jag att många av er har rätt istället :D

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det var några år på 80talet som man ofta drog fram jord till "första dosa" på grupperna, det var ett försök att förenkla framtida jordning som man då visste skulle komma. Och det var inte ovanligt att man lät jorden följa med "hela vägen" men lämnade den okopplad. Att man inte satte jordade uttag var en ren kostnadsfråga. Detta gäller i första hand vid nyproduktion.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
I IzabellaS skrev:
Jag hade inte klagat på om det visade sig vara jordat ändå så även fast jag litar på hantverkarens ord hoppas jag att många av er har rätt istället :D
Bara för att var tydlig så tror jag inte ett ögonblick på att detta är rätt utfört. Min gissning är att de är precis lika fel som du misstänker.

Dock är det en gissning och den behöver inte nödvändigtvis vara rätt utan det kan vara korrekt utfört. När du inte vet säkert kan naturligtvis ingen av oss veta något säkert.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det var några år på 80talet som man ofta drog fram jord till "första dosa" på grupperna, det var ett försök att förenkla framtida jordning som man då visste skulle komma. Och det var inte ovanligt att man lät jorden följa med "hela vägen" men lämnade den okopplad. Att man inte satte jordade uttag var en ren kostnadsfråga. Detta gäller i första hand vid nyproduktion.
Det finns ett uttag i hallen som de hade jordat innan jag köpte lägenheten, kanske på 80-talet då. Jag tror dock inte man drog vidare jorden från det uttaget, men ska som sagt bli spännande att se. Åker ut i eftermiddag och köper en mätare.

• Elcentral med jordfelsbrytare och säkringar på en vägg, möjligen relaterad till äldre jordat uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbel eluttag i hall målade i vitt från 1980-talet, möjligtvis ojordat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Bara för att var tydlig så tror jag inte ett ögonblick på att detta är rätt utfört. Min gissning är att de är precis lika fel som du misstänker.

Dock är det en gissning och den behöver inte nödvändigtvis vara rätt utan det kan vara korrekt utfört. När du inte vet säkert kan naturligtvis ingen av oss veta något säkert.
Men om TS t ex har ojordade lamputtag, och det känns rimligt eftersom hon inte sagt att man även bytte lamputtag, då är det inte heller korrekt utfört om all jordade uttag är korrekt installerade med jordledare korrekt inkopplad eftersom man inte få ha ojordade lamputtag och jordade vägguttag i samma rum.

hsd
I IzabellaS skrev:
Renoverade min lägenhet sommaren 2021. Anlitade en firma för hela jobbet och en av deras uppgifter var att byta ut mina kontaktuttag. Jag hade ojordade innan och bytte till jordade uttag. Detta var aldrig något de tog upp med mig under renoveringen så antog att det inte var några konstigheter. Men häromdagen slog det mig att de slarvat med en hel del moment under renoveringens gång och jag fick en dålig magkänsla.

Kontaktade ägaren till företaget och frågade om de hade jordat uttagen när de bytte ut de, eller om de bara bytt själva locket. Svaret jag fick var att elektrikern endast bytt locket. Min känsla är att detta inte kan vara lagligt, att ha uttag som ser ut som jordade fast de är ojordade?

Sedan undrar jag om det är fackmannamässigt korrekt av de att lösa elen på det sättet utan att ta en diskussion med mig? Jag har ju aldrig påstått att jag är en elektriker så om det inte är okej att sätta jordade lock på ojordade uttag borde de inte tagit upp detta med mig så jag kunde ha fattat ett beslut om att jorda eller byta till ojordade lock?
Kan ju vara en dum kommentar från firman, när frågan om uttag var jordade kom -" vi har bara bytt locken" med ett kvävt skratt (eftersom man alltid jordar vid byten)

hsd hsd skrev:
Kan ju vara en dum kommentar från firman
Fast firman är i så fall mer än lovligt korkad om man "skämtar" på detta sätt i ett mail.

I IzabellaS skrev:
Jag mailade företaget som bytt uttagen förra veckan och fick till svar ”Elektrikern bytte endast själva lock på vägguttag.”

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.