19 287 läst ·
173 svar
19k läst
173 svar
Ojordade uttag med jordat lock?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 240 inlägg
Och som sagt, trådar över 50 inlägg drabbas ofta av att någon hoppar in utan att ha läst tråden, kommer med en redan lanserad/avfärdad idé och blir stött av att inte bemötas med klang och jubel. Det bara blir så.Alfredo skrev:
Självklart får du tro det om du vill. Hade du haft lite mindre tendens till tjafs i denna typen trådar skulle jag försökt beskriva varför jag hävdar motsatsen. Och vad elmont skrev om tiden före införandet av skyddsjord allmänt gör inte saken bättte med olika halvdana ideer om att bygga "framtidssäkrat'. Eller alla kablar och fördragna slangar som kompletteras med innehållande gröngul som hanteras slumpmässigt rätt/fel när de inte kommer till användning just då.Alfredo skrev:
Visst, om du vill hänga upp dig på ordvalet så kan vi väl ändra till att "det förekommer att skyddsjord finns tillgänglig i apparatdosan men att man ändå väljer att installera ej skyddsjordade uttag". Min poäng var inte att analysera frekvensen av skyddsjordsförekomst, utan att belysa det faktum att det inte är om tråd för skyddsjord finns i apparatdosan som styr vilket vägguttag som är lämpligast att installera.
Varför tror du det? Jag tror tvärtom, alltså att i de allra flesta fall som det faktiskt finns en "gulgrön" i dosan så är den "korrekt" och användbar.
Det vore trevligt om du kunde hålla dig till vad som skrivits i tråden i stället för allmänt svepande och rätt otrevliga personangrepp.GK100 skrev:
När du skrev det jag citerade har jag skrivit 17 inlägg i denna tråd. I några har jag försökt få in en humoristisk ton. Är det dessa som stör dig eller var tycker du jag tjafsar?
Där ser man. Kommer du ta kontakt med företaget som utförde arbetet eller tar du in någon ny som får fixa till jordningen?I IzabellaS skrev:
Har skickat iväg ett mail till företaget men tvivlar på att de kommer svara. Vill som sagt helst slippa dem så kommer nog ta in någon ny.sysmali skrev:
Någon som har tips på en elektriker i Västerås?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Nu har du två möjligheter. Antingen låta en elfirma dra fram jord till uttagen. Då måste även allt annat i rummet jordas, ex. Lamputtag i taket.
Eller så låter du dem byta till ojordade uttag.
Andra alternativet vore lagligt att utföra själv, om du vill.
Eller så låter du dem byta till ojordade uttag.
Andra alternativet vore lagligt att utföra själv, om du vill.
Vågar inte utföra något själv, blir en elektriker som får komma och kika.H hempularen skrev:
Två takuttag ovanför köket samt tre uttag ovanför diskbänken är jordade sedan innan renoveringen. Finns ett till takuttag ovanför köksbordet som jag inte tror är jordat samt ett vägguttag. Min tanke är att jag jordar hela köket och möjligtvis hallen då det är helt öppet mellan dessa rum. Sovrum och vardagsrum tänker jag att jag byter till ojordade uttag igen.
Är du säker på att dessa har skyddsjord ansluten? Och hur hänger ovanstående citat ihop med nedanstående?I IzabellaS skrev:
I IzabellaS skrev:
Det kan stämma bra med klisterlappen på din elcentral som säger att det finns både röd och gul/grön jordledare i din installation.I IzabellaS skrev:
Bara tråkigt att man inte drog jordledare till alla uttag när man ändå höll på.
Samma gäller nu för dig, när du ändå låter en elektriker dra jord till vissa uttag, kan det vara bra att fråga vad merkostnaden blir att dra jord till alla uttag.