19 287 läst ·
173 svar
19k läst
173 svar
Ojordade uttag med jordat lock?
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Men skall du ändå ta dit en elektriker, så kollar han takuttagen på någon minut.
Dessa är bytta vid en köksrenovering 2014, genomförd av tidigare ägare. Även då uttagen ovanför köksbänk jordades så en mer kompetent hantverkare har varit i farten här. Men oroa dig inte så mycket, nästa steg är att ta hit en elektriker.Alfredo skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
När du väljer elektriker (eller vilken hantverkare som helst) så sök äkta referenser, fråga vänner, kolleger, grannar osv. Specifikt så får man aldrig riktigt bra hantverkare via förmedlingstjänst som brabyggare, offerta osv. De riktigt bra firmorna får sina kunder via referenser, och har ingen anledning att finnas hos förmedlarna. Omdömen hos reco etc. är väldigt ofta falska.
Du får ursäkta om era tips inte väger lika tungt längre nu när det är bevisat att era teorier om att uttagen ändå skulle varit jordade bara var rena spekulationer. Som jag sagt tidigare så är en del av er ”hjälp” inte direkt efterfrågad. Kände inget behov av att testa jorden i uttagen då jag litade på hantverkarens ord att de inte var jordade men ni fick mig att köpa en mätare som bara bekräftade det jag redan visste.Alfredo skrev:
Just nu vet jag inte vad syftet med dina tips är längre? Har sagt att jag ska ta hit en elektriker, något mer konkret du föreslår att jag gör eller vill du möjligtvis bara ifrågasätta allt jag säger?
Det är det konstanta ifrågasättandet av informationen jag delger som gör att jag vissnar. Det är jag inte tacksam för. Syftet har jag t.ex. förklarat flera gånger men det verkar inte fastna. Det är inte mina frågeställningar ni engagerar er i.Alfredo skrev:
Redigerat:
Det konstanta ifrågasättandet kommer av lång erfarenhet av liknande frågor på forumet. Det är inte helt ovanligt att man ställer en fråga utifrån ett scenario som vid närmare kontroll visar sig vara fel. Din ursprungsfråga byggde på att någon sagt att man bytt "locken". Bara ordvalet tyder på att det finns en betydande osäkerhet...
Nu har du ju testat dina uttag och konstaterat att det verkligen saknas skyddsjord, så då är det bara att gå vidare - Antingen genom att byta tillbaks till ojordade uttag eller jorda alla uttag inklusive de för belysningen.
Nu har du ju testat dina uttag och konstaterat att det verkligen saknas skyddsjord, så då är det bara att gå vidare - Antingen genom att byta tillbaks till ojordade uttag eller jorda alla uttag inklusive de för belysningen.
Det är lite det här också, jag har redan skrivit att det är exakt det jag ska göra, det sa jag redan innan diskussionen om ojordat eller jordat drog igång. Det är nivån av mansplaining som gör en smått galen.useless skrev:
Det konstanta ifrågasättandet kommer av lång erfarenhet av liknande frågor på forumet. Det är inte helt ovanligt att man ställer en fråga utifrån ett scenario som vid närmare kontroll visar sig vara fel. Din ursprungsfråga byggde på att någon sagt att man bytt "locken". Bara ordvalet tyder på att det finns en betydande osäkerhet...
Det roliga är också att när det gäller de uttagen jag bytt och hantverkaren sa var ojordade - då säger ni ”de kanske visst är jordade” och när de gäller uttagen som tidigare hantverkare bytt och jag säger är jordade säger ni ”de kanske är ojordade”. Lite då känslan av att ni bara gillar att säga emot uppstår.
Diskutera allt ni vill men acceptera då också att jag inte behöver uppskatta allt ni skriver heller.
Detta är ett diskussionsforum och här diskuteras saker om och kring ett ursprungligt inlägg. Anser du, eller någon annan, att diskussionen kommer för långt från ämnet i ursprungsinlägget, eller eljest blir olämplig, är envar fri att anmäla detta för granskning av moderator.I IzabellaS skrev:
Varken du som trådskapare, eller någon annan, kan dock förvänta sig att bestämma hur diskussionen ska föras eller i vilken riktning den utvecklas och att du verkar förvånad över att dina önskemål "inte fastnar" tyder enligt min mening på att ett diskussionsforum kanske inte är riktigt rätt plats för dig att söka hjälp.
Redigerat:
Nej, men måste jag vara tacksam och uppskatta allt som skrivs då? Även när det helt förbiser det jag informerar om? Är det något ni kan förvänta er eller kräva av mig?Alfredo skrev:
Detta är ett diskussionsforum och här diskuteras saker om och kring ett ursprungligt inlägg. Anser du, eller någon annan, att diskussionen kommer för långt från ämnet i ursprungsinlägget, eller eljest blir olämplig, är envar fri att anmäla detta för granskning av moderator.
Varken du som trådskapare, eller någon annan, kan dock förvänta sig att bestämma hur diskussionen ska föras eller vi vilken riktning den utvecklas och att du verkar förvånad över att dina önskemål "inte fastnar" tyder enligt min mening på att ett diskussionsforum kanske inte är riktigt rätt plats för dig att söka hjälp.
I IzabellaS skrev:
Du behöver absolut inte uppskatta allt. Det är nog ingen som har en tanke på att du ska göra det. Detta är som sagt ett diskussionsforum och inte din personliga expertpanel. Frågan du kanske ska ställa dig är om du vinner något på att så tydligt framföra vad det är du inte uppskattar. Tror du inte att du i längden vinner mer på att bara ta till dig de guldkorn du eventuellt hittar och tyst ignorera det som du finner ointressant eller irrelevant.I IzabellaS skrev:
” Om det är att tydligt visa otacksamhet förr vårt engagemang kring dina frågeställningar så lyckas du bra!”Alfredo skrev:
Du behöver absolut inte uppskatta allt. Det är nog ingen som har en tanke på att du ska göra det. Detta är som sagt ett diskussionsforum och inte din personliga expertpanel. Frågan du kanske ska ställa dig är om du vinner något på att så tydligt framföra vad det är du inte uppskattar. Tror du inte att du i längden vinner mer på att bara ta till dig de guldkorn du eventuellt hittar och tyst ignorera det som du finner ointressant eller irrelevant.
Med dina ovanstående kommentarer ser det ut som att du ger mig alternativen att visa uppskattning eller vara tyst? Hör du ens själv hur nedlåtande det låter? Då kan du ta dina egna tips och bara tyst ignorera mig i så fall.
Och du måste förstå att när du kallar uttag för lock så vet dom flesta att du saknar dom basala kunskaperna och kommer då naturligtvis att ifrågasätta det mesta som du skriver. Och det är ju tråkigt att du blir besviken när du får svar som du inte vill ha, men det är så det fungerar på ett forum.I IzabellaS skrev:
Ps
Och trovärdigheten hos en hantverkare som grovt fuskat är ju inte heller så speciellt hög, så även om det i det här fallet visade sig stämma så har en sådan hantverkare noll i trovärdighet.
Var inte jag som använde uttrycket lock - det kom från hantverkaren.E elmont skrev:Och du måste förstå att när du kallar uttag för lock så vet dom flesta att du saknar dom basala kunskaperna och kommer då naturligtvis att ifrågasätta det mesta som du skriver. Och det är ju tråkigt att du blir besviken när du får svar som du inte vill ha, men det är så det fungerar på ett forum.
Ps
Och trovärdigheten hos en hantverkare som grovt fuskat är ju inte heller så speciellt hög, så även om det i det här fallet visade sig stämma så har en sådan hantverkare noll i trovärdighet.
Han uttrycker sig ”inkompetent”, har ”grovt fuskat”, och har ”0 trovärdighet” och därför får ni för er att han ändå har jordat uttagen? Hur går det ihop?
Det är ju tråkigt att ni blir besvikna när ni inte bara får uppskattning och kärlek när ni delar era ej efterfrågade åsikter, så det fungerar på ett forum.