I IzabellaS skrev:
Jag mailade företaget som bytt uttagen förra veckan och fick till svar ”Elektrikern bytte endast själva lock på vägguttag.”
Förtroende är bra, kontroll är bättre! :p Nu är dessutom förtroendet för firman lite sargat kanske?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
fast det låter som sagt lite konstigt det också. Hur hittar man "lock" som är jordade och sen dessutom passar på nå äldre uttag som inte är jordade.........Det är ju inte nån direkt standard dessa komponenter emellan.
Varför skriver du så ofta rent bludder i liknande trådar kring el? Ser du någon möjlighet någonsin till förändring, uppfyllande av någon regel osv som någorlunda väsentlig? Dessutom när någon relativt okunnig ska betala för det också.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Förtroende är bra, kontroll är bättre! :p Nu är dessutom förtroendet för firman lite sargat kanske?
Det har varit sargat sedan länge, men tror inte de skulle ljuga åt det hållet. De har genat flera gånger och motiverat det med att det skulle ”bli dyrt” annars, och då har jag inte en enda gång under projektets gång stoppat något pga ekonomi. Ville bara att det skulle bli bra men de la av någon anledning mer fokus på att det skulle bli billigt.

Min plan är i alla fall att anlita en elektriker som får komma och kika så hen lär förhoppningsvis kunna svara på vad som är gjort och inte :)

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vad har jag nu skrivit som du hakar upp dig på? Bludder? Var?
Citatet försvann...

useless useless skrev:
[länk]

Eller:
"Om du inte kan eller vill använda e-tjänsten, kan du istället skicka in din anmälan till oss med vanlig post eller via e-post till registrator@elsakerhetsverket.se"
Tack! Läste igenom och även där förespråkar man att man tar det med aktuell installatör först. Så jag kommer börja i den änden och gå vidare med anmälan om det är så att de inte är samarbetsvilliga.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
I IzabellaS skrev:
Min plan är i alla fall att anlita en elektriker som får komma och kika så hen lär förhoppningsvis kunna svara på vad som är gjort och inte :)
Ja ,det låter som en bra början att börja med att konstatera om något är fel och vad i så fall.

• Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Fast man får väl även göra skillnad på olika. Handlar det verkligen om ett elinstallationsföretag? Om inte så är det polisanmälan för olovligt installatinsnarbete som avses. Då har inte elsäkerhetsverket nåt med saken att göra.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vad har jag nu skrivit som du hakar upp dig på? Bludder? Var?
Citatet försvann...
Jag hakar inte upp mig direkt. Bara dina ofta loja inlägg lite på trekvart i diverse trådar här i eldelen. Ofta går det ut på att något som är tydligt olämpligt ändå är ok tex i materialval, gammal uttjänt materiel osv eller som här att TS inte ska lära sig att det är ett klart entydigt fel om beskrivningen stämmer.

Du får givetvis bluddra så mycket du vill här jag nöjer mig med att konstatera för det mesta. Varför du och nu även harry ser det som ok att göra värdelösa felaktiga jobb och att man sen inte ens ska höra sig för med de som gjort det mot betalning är för mig underligt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så förutom att TS nu har en felaktig installation, finns det ingen annan skada för TS. Så TS kan troligtvis inte få skadestånd.
Skadans storlek motsvarar väl kostnaden att göra om den "felaktiga installationen" till en "korrekt installation"? Eller har jag missat något?

harry73
GK100 GK100 skrev:
Varför du och nu även harry ser det som ok att göra värdelösa felaktiga jobb
Det har jag inte påstått. Jag skrev att TS troligtvis inte betalade för dragning av jordledare och att hon därmed inte heller har en tydlig ekonomisk skada som hon kan begära skadestånd för.
Jag tycker att TS ska ha rätt förväntningar av vad hon åstadkommer med en anmälan och jag har faktiskt inte skrivit om det är bra eller inte att anmäla.
Den delen av stefans inlägg jag citerade handlade just om TS betalade för dragning av jordledare eller ej.

• Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Skadans storlek motsvarar väl kostnaden att göra om den "felaktiga installationen" till en "korrekt installation"? Eller har jag missat något?
Nej, skadans storlek är vad det hade kostat från början att göra rätt jämfört med vad det kostar idag.

• Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Skadan i det här fallet är väl att firman har förstört en (förhoppningsvis) fungerande och korrekt anläggning. Rent juridiskt borde ersättningen bestå i att man sätter tillbaks de ojordade uttagen.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej, skadans storlek är vad det hade kostat från början att göra rätt jämfört med vad det kostar idag.
Men från början fanns väl en korrekt om än ojordad installation, eller? Om nu installationen är felaktig, vilket vi båda verkar tycka, är väl skadans storlek vad det kostar att återställa den till en korrekt, samt dessutom vad som eventuellt betalats för att "förstöra" installationen.

harry73
Jag uppfattar trådstarten som att TS ville byta till jordade uttag, och då är felet att man inte gjorde färdigt jobbet genom att dra jord till alla uttag. Och hade man gjord det, hade kostnaden för renoveringen ökad.
Så man löser problemet genom att dra jord till alla uttag och ta den kostnad nu istället för då när man anlitade den första elektrikern
I IzabellaS skrev:
Renoverade min lägenhet sommaren 2021. Anlitade en firma för hela jobbet och en av deras uppgifter var att byta ut mina kontaktuttag. Jag hade ojordade innan och bytte till jordade uttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.