197 485 läst ·
333 svar
197k läst
333 svar
Ockupering av min fastighet
Å vad har adhd med det här att göra!! Du menar att de som har adhd är idioter... frågan är väl vem som är en idiot? De som du säger rller den som vräker ur sig din typ av kommentar om den som ev har adhd. Vilk nog påstå att de är du då!!!Claes Sörmland skrev:
Ja det är extremt frustrerande med dessa oseriösa ADHD-byggare som försöker driva företag men inte kan planera ens det mest basala.
Har själv stålsatt mig nu i månader p g a tre parallella husbyggen i grannskapet som breder ut sig, sabbar och blockerar. Men man vinner inget på annat än att visa tålamod och försöka kommunicera tydligt var gränsen går och vad de måste återställa. Man får påminna sig om att snart är de borta. Stålsätt dig så att din Falling-Down-personlighet inte bryter igenom.
Jag skulle fakturera 100.000kr, betalar de inte bara säja fakturan. Jag hoppas sånt här händer mig!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 207 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Välkommen till Byggahusforummickekobbens skrev:
Gissar att det menas med de aktiva och handlingskraftig egenskaper vi med ADHD har.
Så de nedlåtande toner du sjunger var nog aldrig aktuella när den kommentaren verkställdes.
För övrigt håller jag med TS i frågan om att frågan är avslutad, men som sanna BHARE tjatar vi vidare om ingenting.......
Boka en kranbil som kommer och lastar upp materialet och be honom köra det till sin uppställningsplats så få han som skall ha det ringa honom och göra upp om betalningen av lastning och bortforsling samt återtransport.To66e skrev:
Ja du kanske har rätt men det har varit flera gånger nu min mark används och nu rann det över när det ska ockupera min väg utan upprättande av avtal eller överenskommelse. Vad hade de tex gjort om jag haft en bil står det på min väg så de inte kunde lossat? Då hade de åkt någon annanstans. Nu tyckte de att det är smidigare att lossa på min mark och åka iväg. Jag kan inte ta emot gäster, brandkår, ambulans eller varor till mig. Det är inte ok. Eftersom det är ett lagbrott och min mark kan jag kräva bortforsling.
Ringa till polisen är ju inget alternativ i Sverige för då missar de kaffet och så blir de irriterade för att man stör dem.
Hej,
Detta uppdrag skall vara anmält till arbetsmiljöverket. Det skall finnas en AMP (arbetsmiljöplan) och där en uppläggningsfat utmarkerat. Finns det inte en AMP och en BAS-U samordnare-utförande är det direkt böter 50 000kr. Så anmäla till arbetsmiljöverket så får de göra en flygande kontroll.. //Therese
Detta uppdrag skall vara anmält till arbetsmiljöverket. Det skall finnas en AMP (arbetsmiljöplan) och där en uppläggningsfat utmarkerat. Finns det inte en AMP och en BAS-U samordnare-utförande är det direkt böter 50 000kr. Så anmäla till arbetsmiljöverket så får de göra en flygande kontroll.. //Therese
Dom ska inte ockupera din mark. Ta godset i besittning som ditt då det står på din Mark. Kedja fast det, blockera det med bilar.To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.
Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
Gör livet lika svårt för dem resten av byggtiden. Ockupera så de inte kan bygga.
Hämnden är ljusare än pengar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 207 inlägg
Det här är ju väldigt underhållande om det skulle funka. Äganderätten, nej, den skyddar vi tyvärr inte, men du kanske kan använda arbetsmiljöreglerna som proxy?T Thehag76 skrev:Hej,
Helt rätt enda sättet att själv handla lagligt. Om markägaren väljer att agera på egenhand och sedan skadar godset kan kostnaden hamna i knät på denne tyvärr.M mgranbom skrev:
Jag tycker du gör helt rätt som går via nya grannarna för att pressa på byggaren. Inte deras fel, men de är ändå uppdragsgivarna.To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.
Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
Jag skulle polisanmäla eländet just med hänvisning till att brandkår inte kan komma fram till ditt hus. (Ambulans och polis kan ta sig fram till fots vid behov, men kan ev. försenas pga svårighet att hitta).
Kronofogden lär väl tyvärr vara svår att nå en lördag, gissar jag. Annars hade jag nog kontaktat dem också för att ha utnyttjat alla möjligheter.
Skadestånd/ersättning för förstörd mark/häck är ju lättare att kräva än ersättning för själva intrånget. Marken och häcken ska återställas och annars ska du ha ersättning för kostnad att återställa (inkl. arbetstid om du väljer att göra det själv).
Kompensation för olägenheten är svårare att beräkna. Där skulle jag avvakta med att ange ett belopp och se hur lång tid grejerna står där (om de flyttas i helgen efter påpekandet eller om de försenas och står kvar -helt eller delvis) längre än måndag. Bör finnas ngt rättsfall att luta sig mot. Har du gratis juridisk rådgivning via hemförsäkring eller facket t ex? Nyttja isf det och få hjälp att ange ett belopp.
En ersättning gör ju inte att din gäster/räddningstjänsten/ev spabad kan komma förbi. Vill du bli av med grejerna får du väl begära handräckning av fogden…..To66e skrev:
Alternativt skriva att alla varor lastas klockan 11 och levereras till <hans hemadress> klockan 17.00.
Nej men skämtåtsido. Jag tänker inte hota men helt ärligt. Skälig ersättning? Jag tänker vad kostar det att hyra uppställningplats och 2 st kranbilar ? Det är ju en kostnad de slipper när de lade allt på min väg.
To66e skrev:
Saker tar ju lätt eld nu för tiden. Titta bara på att alla bilar som börjar brinna av sig själva....