197 485 läst ·
333 svar
197k läst
333 svar
Ockupering av min fastighet
Haha, låter som du är den trevlige byggaren! Allvarligt, bra att veta att det går finfint för dig att lassa av en massa skit på DIN tomt utan att fråga! Så att du inte kommer fram med din bil eller räddningstjänst. Hoppas du meddelar dina grannar att det är fritt fram!Christer G.V. skrev:
Min tanke med! Sjukt nonchalant!J Josel skrev:Jag som småbarnsförälder hade krävt säkerhetsanordning runt det och hotellnätter för familjen på närliggande hotell tills det är borta. Med tre små barn under fem år varav ett kroniskt sjukt barn som kan kräva ambulans lite när som hade jag aldrig accepterat något sånt här. Samtidigt så hade jag känt att de kommer alldeles för billigt undan med en sådan ersättning så att risken för att de sätter det i rutin på nästkommande byggen för enkelhetens- och billighetens skull. Men ja, barnens säkerhet är ju viktigare än framtida byggens grannars upplevelse..
Tyvärr fungerar inte lagen och samhället så, det blir mer och mer var och en för sig…J Josel skrev:Jag som småbarnsförälder hade krävt säkerhetsanordning runt det och hotellnätter för familjen på närliggande hotell tills det är borta. Med tre små barn under fem år varav ett kroniskt sjukt barn som kan kräva ambulans lite när som hade jag aldrig accepterat något sånt här. Samtidigt så hade jag känt att de kommer alldeles för billigt undan med en sådan ersättning så att risken för att de sätter det i rutin på nästkommande byggen för enkelhetens- och billighetens skull. Men ja, barnens säkerhet är ju viktigare än framtida byggens grannars upplevelse..
sluta vara en bakåtsträvare som är girig och vill ha 100kr dygnet i ersättning. parkera bilen jämte och gå till ditt hus 10meter, vad spelar det för roll i 4 dagar? Kul att det byggs i områdetTo66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.
Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
Nej, du behöver gå via polis och kronofogden för att flytta annans egendom även om det är på din tomt.To66e skrev:
https://lawline.se/answers/om-att-stalla-grejer-pa-annans-tomt
Sluta svara innan du läst allt så hade du sett att jag är överens med byggare...... detta forum börjar bli sjukt irriterande just nu.Henrik_Skaftö skrev:
Det kan komma flera leveranser, så då får du förbereda dig. Jag skulle parkerat bilen/bilarna så att det är svårt att få access.
Välkommen till forumet!mickekobbens skrev:
Det var raljant skrivet i stundens hetta och handlar inte om diagnosen ADHD utan om det folkliga uttrycket gällande en viss personlighetstyp som har svårt att planera. Och det finns en hel del män inom byggsektorn som inte tycks kunna planera men trots detta driver småföretag, det som tråden handlar om.
Hejsan!To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.
Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
Jag råkade ut för något liknande när PEAB skulle bygga riksväg. De placerade bodar på min åkermark och körde dessutom sönder marken. Jag lämnade en räkning på 36tkr till dem. Det slutade med att jag sa att betala halva summan direkt så glömmer vi det. De fick dessutom återställa marken efter sig. De var ganska nervösa för att jag skulle polisanmäla intrånget och skadegörelsen. I ditt fall hade jag polisanmält om de inte vill diskutera ersättning. Det är en olaglig handling de gör! Det brukar sedan ge ett bra gensvar att lägga ut det på sociala medier. Blanda gärna in husleverantören som du skrev i ett inlägg. Lycka till!
Jag resonerar så att det lätt går att bre på med alla möjliga hemska scenarier när man likt TS är irriterad. Jag har full förståelse för detta och mina sympatier i denna tråd är med TS. Skulle något hemskt hända så lär räddningstjänsten ta sig fram. Till fots de sista metrarna till TS hus är det första valet om vägen är kort. Går inte det så bereder de säkert annan väg, de låter sig inte stoppas.E Emmandel skrev:
Men utfallet i verkligheten kommer med all sannolikhet vara att vara att byggaren som har betett sig illa kommer att komma undan med en ursäkt och kanske TS utskällningar. Tyvärr.
Rent krasst sett, får ens byggaren gå in och ta sakerna från tomten på måndag utan att begära handräckning hos fogden? de går ju in på en mark de ej äger, ej har avtal att befinna sig på och ska hämta saker.
det är som när N ordet används som folkliga uttrycket det är inte okej att använda heller läg nere det direktClaes Sörmland skrev:
Välkommen till forumet!
Det var raljant skrivet i stundens hetta och handlar inte om diagnosen ADHD utan om det folkliga uttrycket gällande en viss personlighetstyp som har svårt att planera. Och det finns en hel del män inom byggsektorn som inte tycks kunna planera men trots detta driver småföretag, det som tråden handlar om.
Dom bästa arbetarna jag vett har Alla adhd stor fördel bara ingen som sitter och latar runt
To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.
Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
Alternativet till att boka en kranbil är att skicka ett sms, skriva typ ”Ni har glömt lite saker här. Eftersom ni inte svarar på mina förfrågningar om att flytta dem, utgår jag från att ni inte ska ha dem. Vänligen flytta dem inom en timme då jag väntar på egen leverans och vägen är blockerad”.
Får du inget svar, lägger du ut en annons på TippTapp eller Blocket om gratis byggmaterial som skänkes till första bästa som plockar upp det ♀️
