Byggahus.se

Ockupering av min fastighet

1. To66e
    Medlem · 221 inlägg

To66e

Medlem
    Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.

Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 100 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    För 4 dygn kan du få 2 tårtor med jordgubbar eller en fin flaska rödpang! Bara att välja. Nej , men det finns ingen fast taxa för denna typ av intrång, försök kommer överens men förvänta dig inga stora belopp….

3. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 15 128 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Om de har skadat din häckplantering så får de naturligtvis ersätta detta. D v s arbetskostnaden, transport och plantmaterial för återställande.

För sin fräckhet kommer de nog undan med en ursäkt. Och naturligtvis att du skäller ut byggarbetarna några gånger.

4. To66e
    Medlem · 221 inlägg

To66e

Medlem
    inte mer? Jag kan ju inte komma till mitt hus.

5. To66e
    Medlem · 221 inlägg

To66e

Medlem
    Ja, vill komma överens men om inte så kommer jag boka en bil som kör detta hem till byggarens villa som tyckte det var mitt ansvar att lösa hans logistikproblem.

6. Jonatan79

Hobbysnickare
    Kan du markera på din gamla tomtbild var materialet står?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8F66C0AC-F721-4CE3-B735-25E38F70554C.jpeg

7. To66e
    Medlem · 221 inlägg

To66e

Medlem
    Till höger utanför bilden eftersom vägen är lång. Vägen är vår mark. Vad tänkte du på?

8. lunnabo
    Medlem · Södra Sandby · 770 inlägg

lunnabo

Medlem
    Är du beredd att ta kostnaden för en kranbil som flyttar på sakerna?
    Om du är beredd på att betala kranbil så boka in den imorgon bitti.
    Har du tur finns det en kranbil tillgänglig.

9. Jonatan79

Hobbysnickare
    Blockerar dom hela uppfarten så du inte kan ta dig in med bil ?

10. To66e
    Medlem · 221 inlägg

To66e

Medlem
    Har god lust eftersom han inte svarar på samtal eller sms. Lust att skriva imorgon bitti att jag kommer boka bortforsling. Ibland tänker jag hur han tänker. Jag menar jag kanske hade haft planer på att asfaltera i helgen eller väntar på leverans av ett spabad eller annat. Beteendet att ockupera min mark och hindrar oss att komma med bil till vårt hus är märkligt. Jag bara undrar var som är skäligt att söka i ersättning eller om jag ska påminna dem att läsa i brottsbalken. Ja, jag är bara lite extra frustrerad nu på beteendet. Hade gått att komma överens om man frågade innan. Inte kontaktar samma dag som leverans sker.

11. To66e
    Medlem · 221 inlägg

To66e

Medlem
    Ja. Hela uppfarten är blockerad helt. Bild från andra sidan.

• Laddar…
  12. C
    Medlem · 77 inlägg

CarlC89

Medlem
    kan inte annat än att hålla med dig. Skicka det smset genast

13. Jonatan79

Hobbysnickare
    Är byggbolaget även ägarna av tomten som ska bebyggas eller är det en privatperson? Om privat, har du fått tag på dom ?

• Laddar…
  14. To66e
    Medlem · 221 inlägg

To66e

Medlem
    Han har inte svarat på samtal sms sen det jag skickade 14.30. Så får vad de svarar imorgon. Då kommer jag skriva att jag kommer boka bortforsling hem till honom så får han lösa det.

15. To66e
    Medlem · 221 inlägg

To66e

Medlem
    Privata nya grannarna är nog mer upprörd än mig på hur det går till. Så dem har jag jättegod relation med. Men inte de som bygger och beter sig såhär.

Nya grannarna har kontaktat deras projektledare så väntar på de hör av sig. Därav frågan vad som är skäligt att kräva i ersättning om frågan dyker upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.