197 485 läst ·
333 svar
197k läst
333 svar
Ockupering av min fastighet
254 kronor per timme plus mycket meck med handläggning och ansökningar med mera (alltså många arbetstimmar).H hempularen skrev:Skälig ersättning kan betyda väldigt många olika saker.
Men en rimlig nivå är vad du skulle kunna få om du stämmer byggaren. Och då finns två komponenter. Dels skulle du kunna få skadestånd för faktiska verifierade kostnader som uppstår för dig. Om vi lämnar den delen sålänge.
Skälig "hyra". Jag är osäker på källan, men har för mig att om du vill stänga av en allmän gata i Stockholm, ex. för ett grävarbete. Så får du utöver (höga) avgifter för handläggning betala något i stil med 2000 kr/vecka.
Det kan ju ge en fingervisning om vad som vore rimligt. Jag tror fortfarande att en låda med goda drycker skulle vara en vettig ersättning här.
https://tillstand.stockholm/tillsta...ntlig-plats/spela-in-film-pa-offentlig-plats/
Å fan. Vi sålde oss för en städning och chokladpraliner.M MrsForest skrev:
Allt handlar väl om att de inte frågade och fick din tillåtelse att lasta av där. Jag tolkar det som att det då hade varit ok från din sida att de stod där i fyra dar. Man kan tycka att det är en bagatell och bara att skita i det men förstår din frustration och byggföretaget bidrar ju till att folk tycker att hantverkarna och byggföretag är nonchalanta och gör som dem vill. Jag tror de flesta är helt ok att vara behjälpliga vid såna här saker, bara man blir sjyst tillfrågad. Det är nonchalansen som gör en förbannad!
Allvetare
· Goteborg, numera Noosa, Qld,Australien
· 14 inlägg
Jag skulle sälja det på blocketTo66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.
Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
Vem pratar om alkohol? Jag godtog hans ursäkt. Och frågan från början om du läser min fråga var vad rimlig ersättning är och så läser du svaren . 1 + 1 = ?T twoody skrev:
Exakt!ylvham skrev:
Allt handlar väl om att de inte frågade och fick din tillåtelse att lasta av där. Jag tolkar det som att det då hade varit ok från din sida att de stod där i fyra dar. Man kan tycka att det är en bagatell och bara att skita i det men förstår din frustration och byggföretaget bidrar ju till att folk tycker att hantverkarna och byggföretag är nonchalanta och gör som dem vill. Jag tror de flesta är helt ok att vara behjälpliga vid såna här saker, bara man blir sjyst tillfrågad. Det är nonchalansen som gör en förbannad!
Tyckte du det var farligt ? Andra skulle ju ställa 100 irrilevanta frågor som jag besvarad. Tycker hela denna tråd har spårat ur. Det är inte längre något som behöver fortsättas diskuteras. Bra svaren försvinner i mängden i forumet och jag anser alla nya frågor och kommentarer som inte är kloka svar förstör.V Villaägarenr1 skrev:
Nu har TS fått svar på sin fråga, så jag tänker inte kommentera det,men däremot tycker jag att du i framtiden bör sätta upp en skylt vid uppfarten med text i stil med: Blockera ej uppfarten som är enda väg till fastigheten för utryckningsfordon. Överträdelse beivras.
Va, hur resonerar du egentligen?? Klart det lika gärna kan hända något på dessa 4 dagar! I mitt fall skulle Murphys lag inträda som vanligt och SJÄLVKLART skulle det hänt nåt allvarligt just då. Byggarna har ju dessutom ingen aning om markägarens planer eller liv och situation!Claes Sörmland skrev:
Ersättning? Vad är Dina kostnader för detta)To66e skrev:
Privata nya grannarna är nog mer upprörd än mig på hur det går till. Så dem har jag jättegod relation med. Men inte de som bygger och beter sig såhär.
Nya grannarna har kontaktat deras projektledare så väntar på de hör av sig. Därav frågan vad som är skäligt att kräva i ersättning om frågan dyker upp.
https://lawline.se/answers/om-att-stalla-grejer-pa-annans-tomtTo66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.
Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
Jag som småbarnsförälder hade krävt säkerhetsanordning runt det och hotellnätter för familjen på närliggande hotell tills det är borta. Med tre små barn under fem år varav ett kroniskt sjukt barn som kan kräva ambulans lite när som hade jag aldrig accepterat något sånt här. Samtidigt så hade jag känt att de kommer alldeles för billigt undan med en sådan ersättning så att risken för att de sätter det i rutin på nästkommande byggen för enkelhetens- och billighetens skull. Men ja, barnens säkerhet är ju viktigare än framtida byggens grannars upplevelse..