Mikael_L
Maxwells demon TotalControl skrev:
Blåser ni företag också med ockerpriser?
Som regel inte. Åtminstone de större aktörerna har stenkoll, och märker och tolererar inte några fantasipåslag. Det finns typ alltid skrivningar om materialpåslag och redovisning när ram-avtal ingås.
Men däremot fuskas det (generellt) lite mer med timmar då.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man bortser från elektriker och rörkrökare så brukar materialet kosta ungefär som det gör i butik. Det är inget som man måste göra upp i detalj innan för att inte bli blåst. Jag tror inte att elektrikern är sugen på att ge en detaljerad prislista på materialet. Då blir det i stället en generell rabatt på den så kallade ”grossistens” fantasiprislista med priser som ingen betalar. Utom möjligen elektrikerns blåsts kunder.

Det här är något som jag önskar att någon drar till rätten.
Jag är elinstallatör och har drivit firma i 35 år. Jag specificerar allt material med pris på mina fakturor och under alla år så kan jag ärligt säga att det är mindre än fem kunder som har haft synpunkter på priset. Då har det dessutom inte rört sig om priset på enstaka material utan att de inte har haft insikt om omfattningen av jobbet.
Jag lämnar dessutom sällan offerter på jobben utan de utförs så gott som alltid på löpande räkning, vilket är mest kostnadseffektivt för kunden.

Jag samarbetar även med två elektrikerkollegor samt tre rörmokare som jobbar som jag och som har samma upplevelser av kundrelationen som jag.

Så det visar hur lite du vet om verkligheten och hur fel du har när du berättar om ”hur elektriker och rörmokare gör”.
Det enda du gör (bortsett från att prata i nattmössan) är att förstöra klimatet för alla seriösa elektriker och rörmokare...

• Gilla
Rip och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
E El-Löken66 skrev:
Är själv skeptisk till att anlita obekanta hantverkare.
Men tycker inte vi ska döma någon på så vaga grunder som presenterats och motbevisats här.

Det finns redan gott om trådar med högst oroväckande exempel och seriös bevisföring från TS, ska vi diskutera allmänt är det bättre vi går in i en av dessa.

Denna tråd känns vara skapad för att elmaterielet var dyrare än TS hade hoppats på och så är det ju, sällan någon blir överraskad för att det var så billigt.
Då har du inte alls förstått vad TS är upprörd över. TS är inte upprörd över att materialet var dyrt utan att det fanns att tillgå för så mycket mindre. Hade det varit ett normal pris även i butik hade alltså ingen tråd skapats. Det säger väl allt om dig själv att du trots 150 inlägg inte ens fattar vad TS menar.

Skumpe
D Dodger skrev:
Jag är elinstallatör och har drivit firma i 35 år. Jag specificerar allt material med pris på mina fakturor och under alla år så kan jag ärligt säga att det är mindre än fem kunder som har haft synpunkter på priset. Då har det dessutom inte rört sig om priset på enstaka material utan att de inte har haft insikt om omfattningen av jobbet.
Jag lämnar dessutom sällan offerter på jobben utan de utförs så gott som alltid på löpande räkning, vilket är mest kostnadseffektivt för kunden.

Jag samarbetar även med två elektrikerkollegor samt tre rörmokare som jobbar som jag och som har samma upplevelser av kundrelationen som jag.

Så det visar hur lite du vet om verkligheten och hur fel du har när du berättar om ”hur elektriker och rörmokare gör”.
Det enda du gör (bortsett från att prata i nattmössan) är att förstöra klimatet för alla seriösa elektriker och rörmokare...
Under den absoluta majoriteten av din karriär har kunder helt varit i händerna på dig och dina kollegor när det gäller material. Idag kan man lätt inhandla och kontrollera priser själv på nätet. Hoppas du blåst din sista kund och lämnar över till någon mer seriös. Din erfarenhet av att ingen har klagat ger jag inte mycket för.

Mikael_L
SimpleCookie SimpleCookie skrev:
Det borde egentligen vara olagligt. Det hantverkarna gör är ju att de agerar återförsäljare när de tar ut påslag på materialet, och jag kan ta mig fan på att det inte är med i deras verksamhetsbeskrivning och därmed är det inte OK. Händer det mig så kommer jag ta det till HD ifall jag har råd, eller om försäkringen täcker.

Om de inte går runt på sin timpenning så får de väl höja den istället. Nu när de tar påslag på materialet så blir det ju bedrägeri. Dessutom anser jag att kunden ska ha rätt till originalkvitton, eftersom det är deras material. Bolaget ska inte dra av det som en kostnad om kunden betalar det fullt ut, det är bara fel. Då tjänar de även pengar på att lura staten på momsen.
Ojojoj, du har faktiskt 100% fel ...
(Inte för att jag åsiktsmässigt står så långt från dig, men faktamässigt har du noll koll...)
Det borde egentligen vara olagligt. Det hantverkarna gör är ju att de agerar återförsäljare när de tar ut påslag på materialet, och jag kan ta mig fan på att det inte är med i deras verksamhetsbeskrivning och därmed är det inte OK.
Det är hur OK som helst. Det finns absolut noll, NOLL, förbud mot att både sälja tjänst och material. Det är kanske den absolut vanligaste verksamhetsformen ...

Händer det mig så kommer jag ta det till HD ifall jag har råd, eller om försäkringen täcker.
Vassego, du kommer förlora varenda öre, så hoppas du har mycket råd ...

Om de inte går runt på sin timpenning så får de väl höja den istället.
OK, det här var ju inte fel, och jag håller med dig ... :oops:

Nu när de tar påslag på materialet så blir det ju bedrägeri.
Varför skulle det vara bedrägeri ...? Eller lite lättare, det är INTE bedrägeri med påslag på material. Det är väl t.o.m så att skatteverket helst ser påslag, för annars kan de börja misstänka oegentligheter ...

Dessutom anser jag att kunden ska ha rätt till originalkvitton, eftersom det är deras material.
Här har du inte fel, ty du skriver ju att du anser detta, och det är helt fritt fram för åsikter.
Men kunden har ingen rätt till detta (som det är idag), men det kan vara något man kan avtala om innan (jag skulle gå med på det, både att avtala, eller visa i efterhand, ty jag har inget att dölja)

Bolaget ska inte dra av det som en kostnad om kunden betalar det fullt ut, det är bara fel. Då tjänar de även pengar på att lura staten på momsen.
Du vet inte hur det fungerar. Det fungerar inte så i alla fall.
Inköpen är inget man drar av. Man har utgifter och man har inkomster och man har lön (tja, det är ju en kostnad också) och lite annat, detta bildar ett resultat. Resultatet skattar bolaget för, lönen skattar man som privatperson.
Momsen står helt vid sidan av allt detta, momsen är bara något som företaget administrerar åt staten, och sista kunden i kedjan betalar all moms.
Jag kan inte smita från någon moms genom att låta någon betala mer, utan tvärtom måste jag betala in mer moms då.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle det vara bedrägeri ...? Eller lite lättare, det är INTE bedrägeri med påslag på material. Det är väl t.o.m så att skatteverket helst ser påslag, för annars kan de börja misstänka oegentligheter ...
Rimlig förklaring till att man betalar 5000 kr för något som inhandlats för 1100 kr.

D Dodger skrev:

Det låter som att jag har rätt ändå. Du ger sällan en offert. Jag gissar att du helst inte lägger det jobbet för varje uppdrag. Om just ingen kund har reagerat på priset gissar jag att du inte debiterar efter Ahlsells fantasiprislista. Men du är fullt medveten om att det förekommer. Så vilken del är ”prat i nattmössan”?

E eddiw skrev:
Jag tycker bara det är sjukt konstigt när en hantverkare säger att man får rabatt på materialet. Rabatt utifrån vad? Varför ska man få rabatt? Om man får rabatt så skriker det direkt i mina öron att påslagen är höga. Det enda riktiga är att lägga på 10-15% på det riktiga inköpspriset allt annat är bara knas. Visa en bruttoprislista och sen få kunden att tro att hantverkaren betalat det och sen utöver det ge kunden rabatt på det priset? Det är ju bara sjukt konstigt.
jag tänker på min gamla arbetsgivare, på hans fakturor stod det alltid en rabattsats, det var tydligen flera som ringde och fråga varför dom inte fått rabatt ibland! D v s om han bara lagt på 10 procent (hände aldrig) istället var det bättre om dom fick 20 procent rabatt ifrån ett pris som var 150 procent högre än inköp...

R
Agge8080 Agge8080 skrev:
Hej, jag har beställt en installation av el i trädgården. Fick nu en faktura på 16 000:- för det material som de skickat direkt till mig innan installation har börjat. Den har inte börjat än.

Räknar jag ihop samma grejer enligt beskrivningen på nätet så är det halva pengen för mig.

Tex 150meter N1XV-R 5G2,5. 8000:-
Kabeln skall ligga i slang under backen. Slangen till det, 3400:-

Är det en rimlig peng?
Köp materialet själv.

Du bestämmer inte vad dem ska ta för materialet.

Mikael_L
D Dodger skrev:
Visst är det lite klantigt att dra alla över en kam så. Och här på forumet finns det faktiskt många privatpersoner som rätt ofta är noga med att påpeka att det finns jättebra hantverkare, men tyvärr även en del riktiga bottennapp (så är det väl överallt, typ...)

D Dodger skrev:
Men ändå, de som förstör klimatet mest är nog våra "kollegor" som svärtar ner hantverkarkåren.

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:

Med så många år och så få klagomål verkar det som du gör något rätt. Vilken prisinformation angående material brukar du ge kunderna innan arbetet påbörjas? För det är ju bland annat där missförstånd verkar uppstå, att kunden har en helt annan förväntan (t.ex. att priset borde ligga lägre än vad kunden kan få i konsumentledet) än det som elektrikern ser som självklart (t.ex. 10 % påslag på en bruttoprislista). Det verkar som du har ett sätt som funkar om folk är nöjda. Nyfiken på ditt upplägg.

E
Skumpe Skumpe skrev:
Då har du inte alls förstått vad TS är upprörd över. TS är inte upprörd över att materialet var dyrt utan att det fanns att tillgå för så mycket mindre. Hade det varit ett normal pris även i butik hade alltså ingen tråd skapats. Det säger väl allt om dig själv att du trots 150 inlägg inte ens fattar vad TS menar.
TS, vilken TS?
Hen insåg väl sin räknevurpa och återgick till sitt.
Jag gissar att du inte läst tråden så då är det väl ingen mening att jag kommenterar dina påståenden.

Det borde egentligen vara olagligt. Det hantverkarna gör är ju att de agerar återförsäljare när de tar ut påslag på materialet, och jag kan ta mig fan på att det inte är med i deras verksamhetsbeskrivning och därmed är det inte OK. Händer det mig så kommer jag ta det till HD ifall jag har råd, eller om försäkringen täcker.

Om de inte går runt på sin timpenning så får de väl höja den istället. Nu när de tar påslag på materialet så blir det ju bedrägeri. Dessutom anser jag att kunden ska ha rätt till originalkvitton, eftersom det är deras material. Bolaget ska inte dra av det som en kostnad om kunden betalar det fullt ut, det är bara fel. Då tjänar de även pengar på att lura staten på momsen.
Ska du dra det till Högsta domstolen? Ledsen att behöva säga det men förmodligen vill inte ens hovrätten ta upp ditt fall för det avgörs i tingsrätten och du har väldigt fel.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Med så många år och så få klagomål verkar det som du gör något rätt. Vilken prisinformation angående material brukar du ge kunderna innan arbetet påbörjas? För det är ju bland annat där missförstånd verkar uppstå, att kunden har en helt annan förväntan (t.ex. att priset borde ligga lägre än vad kunden kan få i konsumentledet) än det som elektrikern ser som självklart (t.ex. 10 % påslag på en bruttoprislista). Det verkar som du har ett sätt som funkar om folk är nöjda. Nyfiken på ditt upplägg.
Kan vi inte döda den myten, inget företag jag stött på lägger påslag på sin bruttoprislista. Det du återberättar kommer från vad andra berättat för dig så sluta med det. Hade man gjort det hade priserna varit flera 100% över näthandeln.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
Skumpe Skumpe skrev:
Rimlig förklaring till att man betalar 5000 kr för något som inhandlats för 1100 kr.
Det är alltså inte bedrägeri eller något annat med ett påslag.
Med det har jag inte sagt att varje slags påslag är hederligt eller lagligt.
Men jag gav replik på åsikten att det är bedrägeri med påslag, vilket det inte är.

Vi kan starta en tråd i juridikforumet om när man kan anse att påslag är har passerat gränsen för OK rent juridiskt.
Det handlar inte bara om procenten, utan mycket mer hur man nyttjat kunskapsövertag eller annan persons nöd osv ...

• Gilla
RACS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.