Vart finns sambandet? Varför måste man ha 100% påslag på materialet för att ha råd att betala arbetsgivaravgiften?

• Gilla
RACS och 4 till
  • Laddar…
B
Grejen är väl att du köper rätt kabel, av samma märke till mycket lägre pris.

B Boan skrev:
det bästa är väl att avtala om á-pris på material som är aktuellt. Görs ju i alla stora upphandlingar
Vill elektriker lägga tid på att skriva kompletta offerter på alla jobb?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Vill elektriker lägga tid på att skriva kompletta offerter på alla jobb?
Är ju bara fråga om vad de tar för kabeln innan jobbet beställs, värre än så är det ju inte. Alla andra ställen får du ju reda på pris innan du bestämmer om du ska handla, varför ska hantverket ha frikort?

B
B Boan skrev:
Är ju bara fråga om vad de tar för kabeln innan jobbet beställs, värre än så är det ju inte. Alla andra ställen får du ju reda på pris innan du bestämmer om du ska handla, varför ska hantverket ha frikort?
men bra elektriker kan ju ha en referens. Tex ”Elbutik+10%” eller nåt liknande.

Eller ha en prislista att lämna över.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Maxwells demon TotalControl skrev:
Eller ha en prislista att lämna över.
Precis. Inte värre än så. Sen måste de ju lära sig att världen förändras… det gäller ju alla områden. Informationstillgången gör ju att det inte går ha stora marginaler längre

Eller så kan alla privatare stå utan hjälp

B Boan skrev:
Precis. Inte värre än så. Sen måste de ju lära sig att världen förändras… det gäller ju alla områden. Informationstillgången gör ju att det inte går ha stora marginaler längre
Om dom inte får tjäna pengar då ska ni inte heller göra det

Det borde egentligen vara olagligt. Det hantverkarna gör är ju att de agerar återförsäljare när de tar ut påslag på materialet, och jag kan ta mig fan på att det inte är med i deras verksamhetsbeskrivning och därmed är det inte OK. Händer det mig så kommer jag ta det till HD ifall jag har råd, eller om försäkringen täcker.

Om de inte går runt på sin timpenning så får de väl höja den istället. Nu när de tar påslag på materialet så blir det ju bedrägeri. Dessutom anser jag att kunden ska ha rätt till originalkvitton, eftersom det är deras material. Bolaget ska inte dra av det som en kostnad om kunden betalar det fullt ut, det är bara fel. Då tjänar de även pengar på att lura staten på momsen.

• Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Eller så kan alla privatare stå utan hjälp
Blåser ni företag också med ockerpriser?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
En elektrikare jag känner säger att han har 80-90% rabatt på listpriset på viss kabel.....

När jag gör upphandlingar med underentreprenörer så är allt transparent, jag får deras pris på materialet efter rabatt med ett påslag om 4-8%(ibland mer ibland mindre beroende på vad det är). Allt är stipulerat i avtalet oss emellan och vill jag så skickar underentreprenören med "sin" faktura från grossisten så jag kan se att allt hänger ihop. Jag kan naturligtvis inte kolla vad han får i kickback till jul eller om han åker på konferens till varmt land med grossisten, men det bryr jag mig inte så mycket om.

Det är inte alls omöjligt att göra detsamma som privatperson om man gör det INNAN man kommer överens med hantverkaren.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
B
I InsidersUnited skrev:
En elektrikare jag känner säger att han har 80-90% rabatt på listpriset på viss kabel.....

När jag gör upphandlingar med underentreprenörer så är allt transparent, jag får deras pris på materialet efter rabatt med ett påslag om 4-8%(ibland mer ibland mindre beroende på vad det är). Allt är stipulerat i avtalet oss emellan och vill jag så skickar underentreprenören med "sin" faktura från grossisten så jag kan se att allt hänger ihop. Jag kan naturligtvis inte kolla vad han får i kickback till jul eller om han åker på konferens till varmt land med grossisten, men det bryr jag mig inte så mycket om.

Det är inte alls omöjligt att göra detsamma som privatperson om man gör det INNAN man kommer överens med hantverkaren.
problemet är ju att de flesta tror att det är
Som med bensin, priset är ungefär samma. Inte att om du inte kollade innan du tankade så blev det 40kr/l…..

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
L Linuscarinae skrev:
Skriv alltid ett avtal där det står exempelvis inköpspris plus 12%
om alla kunder först vill ha offert på vare liten del för att inte känna sig lurade så kommer
B Boan skrev:
Som med bensin, priset är ungefär samma. Inte att om du inte kollade innan du tankade så blev det 40kr/l…..
Så du menar att affärsmodellen är : "om kunden inte ber om offert på materialet så saltar vi priset uta bara helvete"

B Boan skrev:
Mmm, men de är ju inte riktigt med. Och jag har sålt saker på Blocket för mer än vad de kostar nya i butik...Det är nog samma människor tror jag haha

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.