76 772 läst ·
552 svar
77k läst
552 svar
Ockerpriser på el
Eller ha en prislista att lämna över.
Det borde egentligen vara olagligt. Det hantverkarna gör är ju att de agerar återförsäljare när de tar ut påslag på materialet, och jag kan ta mig fan på att det inte är med i deras verksamhetsbeskrivning och därmed är det inte OK. Händer det mig så kommer jag ta det till HD ifall jag har råd, eller om försäkringen täcker.
Om de inte går runt på sin timpenning så får de väl höja den istället. Nu när de tar påslag på materialet så blir det ju bedrägeri. Dessutom anser jag att kunden ska ha rätt till originalkvitton, eftersom det är deras material. Bolaget ska inte dra av det som en kostnad om kunden betalar det fullt ut, det är bara fel. Då tjänar de även pengar på att lura staten på momsen.
Om de inte går runt på sin timpenning så får de väl höja den istället. Nu när de tar påslag på materialet så blir det ju bedrägeri. Dessutom anser jag att kunden ska ha rätt till originalkvitton, eftersom det är deras material. Bolaget ska inte dra av det som en kostnad om kunden betalar det fullt ut, det är bara fel. Då tjänar de även pengar på att lura staten på momsen.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
En elektrikare jag känner säger att han har 80-90% rabatt på listpriset på viss kabel.....
När jag gör upphandlingar med underentreprenörer så är allt transparent, jag får deras pris på materialet efter rabatt med ett påslag om 4-8%(ibland mer ibland mindre beroende på vad det är). Allt är stipulerat i avtalet oss emellan och vill jag så skickar underentreprenören med "sin" faktura från grossisten så jag kan se att allt hänger ihop. Jag kan naturligtvis inte kolla vad han får i kickback till jul eller om han åker på konferens till varmt land med grossisten, men det bryr jag mig inte så mycket om.
Det är inte alls omöjligt att göra detsamma som privatperson om man gör det INNAN man kommer överens med hantverkaren.
När jag gör upphandlingar med underentreprenörer så är allt transparent, jag får deras pris på materialet efter rabatt med ett påslag om 4-8%(ibland mer ibland mindre beroende på vad det är). Allt är stipulerat i avtalet oss emellan och vill jag så skickar underentreprenören med "sin" faktura från grossisten så jag kan se att allt hänger ihop. Jag kan naturligtvis inte kolla vad han får i kickback till jul eller om han åker på konferens till varmt land med grossisten, men det bryr jag mig inte så mycket om.
Det är inte alls omöjligt att göra detsamma som privatperson om man gör det INNAN man kommer överens med hantverkaren.
problemet är ju att de flesta tror att det ärI InsidersUnited skrev:En elektrikare jag känner säger att han har 80-90% rabatt på listpriset på viss kabel.....
Som med bensin, priset är ungefär samma. Inte att om du inte kollade innan du tankade så blev det 40kr/l…..
om alla kunder först vill ha offert på vare liten del för att inte känna sig lurade så kommerL Linuscarinae skrev:
Så du menar att affärsmodellen är : "om kunden inte ber om offert på materialet så saltar vi priset uta bara helvete"B Boan skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Mmm, men de är ju inte riktigt med. Och jag har sålt saker på Blocket för mer än vad de kostar nya i butik...Det är nog samma människor tror jag hahaB Boan skrev: