76 746 läst ·
552 svar
77k läst
552 svar
Ockerpriser på el
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Jaha då var det dags igen
Än en gång kommer dessa ocker trådar upp
Ni ska väl inte ta priset per meter när ni tittar på priser
Ta i alla fall en 50m rulle..
På elbutik finns nu inte just en 5G2.5 N1VX-R utan bara -U men en sån 50 rulle går på 1428:- dvs 4284:- för 150meter. Lösmeter går på 35:- / meter, => 5250:- för 150 meter
Tror inte att -R skulle kosta så mycket mer när 6mm2are 5G6 N1VX-R går på 60:- per meter
Jag har inte sett något om vad för slang den ska ligga i men säg att det är en vanligt gult 50mm
En sån 50m rulle kostar 1030:- dvs 3090 för 150m
Så totalen borde ha de blivit 7374:- och detta är inkl moms!!
15000:- är ett 100% påslag på det jag kan köpa för och det kallar jag ocker
Sen kan man just fundera på valet av 2.5mm2
På elbutik finns nu inte just en 5G2.5 N1VX-R utan bara -U men en sån 50 rulle går på 1428:- dvs 4284:- för 150meter. Lösmeter går på 35:- / meter, => 5250:- för 150 meter
Tror inte att -R skulle kosta så mycket mer när 6mm2are 5G6 N1VX-R går på 60:- per meter
Jag har inte sett något om vad för slang den ska ligga i men säg att det är en vanligt gult 50mm
Det är lite tröttsamt att läsa "El-Löken66" som alltid verkar försvara hantverkares OMORALISKA attityd gentemot omvärlden och ev. kunder!E El-Löken66 skrev:
Snacka om att vara skadad av en skrå-kultur i hantverkssvängen!
Den ursprungliga poängen med att låta hantverkare stå för material är att slutkund får (stor!) del av de generösa rabatter som hantverkare får av sina grossister, så att det ändå ska löna sig för slutkunden!
Att försvara att man "smygvägen" höjer sina löner via ful materialförsäljning ÄR djupt oärligt i vanliga människors ögon!
"El-Lökens" attityder bekräftar alla fördomar mot hantverkare man kan ha!
Jag känner hantverkare som vägrar anlita hantverkare därför att det blir dyrt och dåligt. De tar in polare. Aldrig okända. De litar inte ens på varann. Det är en absurd situation.J JJAOA skrev:Det är lite tröttsamt att läsa "El-Löken66" som alltid verkar försvara hantverkares OMORALISKA attityd gentemot omvärlden och ev. kunder!
Den ursprungliga poängen med att låta hantverkare stå för material är att slutkund får (stor!) del av de generösa rabatter som hantverkare får av sina grossister, så att det ändå ska löna sig för slutkunden!
Att försvara att man "smygvägen" höjer sina löner via ful materialförsäljning ÄR djupt oärligt i vanliga människors ögon!
"det blir dyrt och dåligt" är ju ingen sanning generellt bara för att man råkat ut för det en eller flera gånger. Vi är nog många som anlitat både suveräna hantverkare, hyfsade hantverkare och något riktigt rötägg. Ett mer övergripande problem (bland flera, kanske) är bristen på transparens i det gängse systemet som gör att vissa kan luras (t.ex. oskäliga påslag under rabattflagg) och kunderna sedan känner sig allmänt osäkra och blåsta. Den typen av systemfel borde både kunder och seriösa hanterkare vilja bli av med.Skumpe skrev:
Tyvärr är det lätt att känslan av att hela branschen är rutten sitter kvar hårdare efter en dålig hantverkare, än den goa känslan efter att en riktigt bra yrkesman varit i farten.
Dom höjer inte sin lönerJ JJAOA skrev:Det är lite tröttsamt att läsa "El-Löken66" som alltid verkar försvara hantverkares OMORALISKA attityd gentemot omvärlden och ev. kunder!
Dom höjer inteJ JJAOA skrev:Det är lite tröttsamt att läsa "El-Löken66" som alltid verkar försvara hantverkares OMORALISKA attityd gentemot omvärlden och ev. kunder!
I InsidersUnited skrev:En elektrikare jag känner säger att han har 80-90% rabatt på listpriset på viss kabel.....
När jag gör upphandlingar med underentreprenörer så är allt transparent, jag får deras pris på materialet efter rabatt med ett påslag om 4-8%(ibland mer ibland mindre beroende på vad det är). Allt är stipulerat i avtalet oss emellan och vill jag så skickar underentreprenören med "sin" faktura från grossisten så jag kan se att allt hänger ihop. Jag kan naturligtvis inte kolla vad han får i kickback till jul eller om han åker på konferens till varmt land med grossisten, men det bryr jag mig inte så mycket om.
Det är inte alls omöjligt att göra detsamma som privatperson om man gör det INNAN man kommer överens med hantverkaren.
Hantverkare har ingen annan än sig själva att skylla för det dåliga ryktet.E Erik Lindroos skrev:"det blir dyrt och dåligt" är ju ingen sanning generellt bara för att man råkat ut för det en eller flera gånger. Vi är nog många som anlitat både suveräna hantverkare, hyfsade hantverkare och något riktigt rötägg. Ett mer övergripande problem (bland flera, kanske) är bristen på transparens i det gängse systemet som gör att vissa kan luras (t.ex. oskäliga påslag under rabattflagg) och kunderna sedan känner sig allmänt osäkra och blåsta. Den typen av systemfel borde både kunder och seriösa hanterkare vilja bli av med.
Tyvärr är det lätt att känslan av att hela branschen är rutten sitter kvar hårdare efter en dålig hantverkare, än den goa känslan efter att en riktigt bra yrkesman varit i farten.
Är själv skeptisk till att anlita obekanta hantverkare.Skumpe skrev:
Men tycker inte vi ska döma någon på så vaga grunder som presenterats och motbevisats här.
Det finns redan gott om trådar med högst oroväckande exempel och seriös bevisföring från TS, ska vi diskutera allmänt är det bättre vi går in i en av dessa.
Denna tråd känns vara skapad för att elmaterielet var dyrare än TS hade hoppats på och så är det ju, sällan någon blir överraskad för att det var så billigt.
byggmax tar 429:- för 25lm kabelskyddsrörAgge8080 skrev:
Hej, jag har beställt en installation av el i trädgården. Fick nu en faktura på 16 000:- för det material som de skickat direkt till mig innan installation har börjat. Den har inte börjat än.
Räknar jag ihop samma grejer enligt beskrivningen på nätet så är det halva pengen för mig.
Tex 150meter N1XV-R 5G2,5. 8000:-
Kabeln skall ligga i slang under backen. Slangen till det, 3400:-
Är det en rimlig peng?
Det blir då 2500. Vad är det för kvalisort?S stig målare skrev:
Sen blir det rörstopp i svängarna på grund av korrugerad insida eller så går kabeln rakt genom.
Beställs grejer från proffs hantverkare kommer dessa troligen använda proffs materiel och helst vilja jobba med detta.
Men visst var det billigt, än billigare att skippa röret. På kort sikt.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Om du läser inlägg 1 så ser du med lätthet att den totala kostnaden var 16.000.P PappasHammare skrev:Jaha då var det dags igen
Inte 15.000 för rör och kabel.
Detta är ingen avancerad matematik direkt, men vi gör en uppställning för tydlighets skull:
Kabel 150m
8.000
Rör, okänd längd men gissningsvis 150m 50mm.:
3.400.
In med värdena och summan blir...
Totalt: 11.400.
Dina värden:
Kabel 150m (nej, man skarvar inte gärna detta i onödan.)
5.250
Rör 150m
4.284
Totalt: 9.534
Differens 11.400 - 9.534 = 1.866 / 20%
Nu har vi ju inte sett fakturan men ofta är det så med kabel att det tillkommer en kapkostnad samt en pantavgift för kabeltrumman som återfås vid återlämnande.
Säger inte att så är fallet här men väldigt tragiskt att se folk utan grundläggande högstadiekunskaper i matematik vräka ur sig så mycket hat mot hantverkare.
Håll det inte inom er, ta detta med personerna i fråga nästa gång ni träffar dem istället.
Det finns ett ord för dessa människor: Internetkrigare.
Till de som inte gillar oegentligheter så har jag full förståelse för detta och sympatiserar.
Men något sådant har vi inte sett några tecken på här, bara en arg person som släppte lite på trycket.
Till de som skriver att jag är någon slags bluffmakare så kommer jag inte lägga mödan på ett svar.
Men hade vi träffats och gjort affärer i verkligheten är jag övertygad om att ni inte skulle skrivit så då jag har varit med ett bra tag och ännu inte lyckats skaffa mig några fiender.
Man ska ju komma ihåg också att material inköpt via elektrikern omfattar garanti som firman löser, istället för att kunden ska behöva krångla med det. Pajar en golvvärmetermostat jag satt in för 1 år sen så kommer jag och byter den för 0 kr. Kunder som köpt material själva och ringer och klagar på att de jag satt in för 1 år sen krånglar.. ja då blir det som vilket jobb som helst.
Nej det går inte, det är ingen proportionell prissättning, som exempel betalar jag för ett:B Boan skrev:
Vägguttag utv Renova 2-v J Vit, e1820355 315:- + moms = 394:- hos Solar.
Och på elbutik kostar samma 198:-
Medan jag betalar 89+moms = 111:- för Spikclips TC 18-22V/45 e1500381 medan elbutik tar 130:- för samma.
Så det finns inte en sportkepa att jag kan använda någon näthandlares prislista.
Både näthandlaren och mina grossister prissätter saker på olika sätt, de har väl olika tankar om vad deras kunder jämför för produkter vid prisjämförelse ...
Tja ...TotalControl skrev:
Jag kollade nu (har inte gjort det förut), jag kan exportera hela prislistan i CSV som kan öppnas i Xl, och nu såg jag att det var 125367 produktrader. Så jag lär åtminstone inte lämna över den i pappersformat ...
Sen ändrar de ju priserna lite då och då. Jag har inte koll på hur stora förändringar det brukar vara, egentligen inte heller hur ofta, jag ser bara lite då och då något meddelande om att det nu är ny prislista.
Om frågan kommer om materialpriser så säger jag helt frankt att jag som regel har lite högre inköpspriser än t.ex. elbutik, ca 20%. Sen lägger jag på något lite för materialhantering, aldrig mer än 10%.
Och så har kunden valet att köpa själv, en del orkar inte, andra nappar. De gånger kunden nappat har det har än så länge alltid slutat med att kunden köper "stora" saker, som apparater och/eller saker för att bygga elcentralen typ, sen kommer jag med kabel, FQ, dosor, klammer, toppklämmor etc.
Jag skulle gärna ha en affärsmodell där jag bara åker omkring med mina verktyg, mina händer och min hjärna, och aldrig behöver ha något som helst material i bilen.
Jag har dock inte kommit på hur jag ska ordna det ...
Och så har kunden valet att köpa själv, en del orkar inte, andra nappar. De gånger kunden nappat har det har än så länge alltid slutat med att kunden köper "stora" saker, som apparater och/eller saker för att bygga elcentralen typ, sen kommer jag med kabel, FQ, dosor, klammer, toppklämmor etc.
Jag skulle gärna ha en affärsmodell där jag bara åker omkring med mina verktyg, mina händer och min hjärna, och aldrig behöver ha något som helst material i bilen.
Jag har dock inte kommit på hur jag ska ordna det ...