Byggahus.se

Ockerpriser på el

1. Agge8080
    Medlem · 55 inlägg

Agge8080

Medlem
    Hej, jag har beställt en installation av el i trädgården. Fick nu en faktura på 16 000:- för det material som de skickat direkt till mig innan installation har börjat. Den har inte börjat än.

Räknar jag ihop samma grejer enligt beskrivningen på nätet så är det halva pengen för mig.

Tex 150meter N1XV-R 5G2,5. 8000:-
    Kabeln skall ligga i slang under backen. Slangen till det, 3400:-

Är det en rimlig peng?

2. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 344 inlägg

AndersS

Medlem
    Vad har du avtalat?

3. E
    Medlem · 4 289 inlägg
    Kabel 5300 på Elbutik, rör 3300.

4. J
    Medlem · 6 244 inlägg
    Listpris hos grossist + moms och ingen egen rabatt avdragen troligen. inget bra för framtida jobb, blir ingen jungeltelegraf om ett bra föetag.

5. Agge8080
    Medlem · 55 inlägg

Agge8080

Medlem
    Ok, om man nu skall avtala hur mycket de får ta betalt för material. Hur gör man det? De kan ju ändå hitta på vad som helst vad det kostat.

6. E
    Medlem · 4 289 inlägg
    Det är så dags nu.

7. Agge8080
    Medlem · 55 inlägg

Agge8080

Medlem
    Du tänker att jag har nog med el för resten av mitt liv med den där leveransen?

Om du nu kommer med ett smart inlägg om att man skall avtala om priset på materialet, berätta då hur man gör det så att det blir rätt nästa gång.

• Laddar…
  8. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Kungälv · 314 inlägg

Henrik.woll

Elektroniktokig
    Men vad fick du för pris när du beställde arbetet? Det är ju svårt att nu i efterhand klaga på kostnaden eller vilja att det ska rabatteras.

Sen låter det kanske inte ”billigt” men det är ju en annan fråga..

• Laddar…
  9. D
    Besserwisser · E · 15 025 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det normala när man anlitar snickare är att materialpriset ligger i nivå med vad man betalar om man handlar själv. Det är inte konstigt att TS förväntar sig det även från elektriker. Det är ett oskick de håller på med.

Några fall har gått till rätten, men de slutar altid i förlikning innan det blir rättegång. Då tyvärr finns det ingen rättslig prövning på om det är okej.

10. Henrik.woll

Henrik.woll

Elektroniktokig
    Fast om detta förväntas hade jag nog lyft frågan med företaget gällande timpriser, materialpåslag mm men man är kanske lite skadad från branschen..

11. Agge8080
    Medlem · 55 inlägg

Agge8080

Medlem
    Tack Daniel, helt rätt. Man förväntar sig inte att de man anlitar till sitt hem generellt är svinaktiga. Bra betalt kan de ta, men att svina är som du säger ett oskick.

Sedan kan man hitta på att man borde ha 47 klausuler med om vad materialet får kosta. Men elektrikerna ovan här vet att en kund som man inte kan blåsa utan som kräver att betala vettigt pris för material, den kunden tar man inte.

12. E
    Medlem · 4 289 inlägg
    Kabel pris på 53 kronor metern är saftigt ja men rören verkar i sin ordning om du fått tre ringar SRN 50.

13. Agge8080
    Medlem · 55 inlägg

Agge8080

Medlem
    Men hur skriver man i avtalet om priset för att de inte skall lägga på 100-500% på vad jag kan köpa det för? Och så att de inte bara skippar det uppdraget när frågan kommer upp?

14. Henrik.woll

Henrik.woll

Elektroniktokig
    Det är bara seriöst att fråga om materialpriser.
    Först går man över vad som ska göras sedan frågar man vad det kostar. Är det löpande måste man fastställa material pris (påslag och grundpris), timpris mm INNAN man påbörjar arbetet.

15. E
    Medlem · 4 289 inlägg
    Jag hade mer fokuserat på att Total priset och utförandet varit ok.

I annat fall behövs någon offert men totalen hade troligen inte blivit bättre, tvärtom.

I detta forum lever alla i feernas värld där hantverkare delar ut gratis materiel men verkligheten är inte alltid sådan tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.