76 746 läst ·
552 svar
77k läst
552 svar
Ockerpriser på el
Jag skrev inte att alla elektriker gör så. Men det är en bransch där det definitivt förekommer. Du tycks inte vara en av dem som gör så.D Dodger skrev:Vill kunder ha en offert så får de givetvis en offert. Fast lämnar man en offert så måste man ju gardera sig mot ”överraskningar” och då blir ju oftast priset lite högre mot om kunden tagit jobbet på löpande räkning (såvida inte de oväntade överraskningarna verkligen dök upp). Därför tycker jag att det är ärligast att köra på löpande räkning, eller möjligen ett kostnadsförslag om kunden har någon budget som den vill hålla.
Jag har en stor kundkrets med folk som litar på mig, men märker ofta på folk som är nyinflyttade att de är mer på sin vakt ”eftersom de har hört så mycket om hantverkare). Det är såklart tråkigt, men de brukar ändra inställning efter ett tag.
Nej, jag debiterar efter ”min egen” prislista. Ligger väl inte lägst på pricerunner, men har hört kunder som jämfört mina priser med Jula och Claes Olsson, ofta till min fördel. Så jag förmodar att de är ”rimliga” priser, då kunderna dessutom får materialet hemlevererat.
Angående nattmössan så var det ditt sätt att skriva att elektriker och rörmokare gör så. Jag är medveten om att det finns elektriker och rörmokare som gör så. Men det finns även rötägg i alla yrkeskategorier som gör så, så att peka ut speciellt elektriker och rörmokare samt att skriva det på ett sätt som gör att det ser ut att gälla alla i den kategorin gjorde att jag tyckte mig skymta en liten nattmössa där...
Och jag ger inte mycket för din attityd hellerSkumpe skrev:
Under den absoluta majoriteten av din karriär har kunder helt varit i händerna på dig och dina kollegor när det gäller material. Idag kan man lätt inhandla och kontrollera priser själv på nätet. Hoppas du blåst din sista kund och lämnar över till någon mer seriös. Din erfarenhet av att ingen har klagat ger jag inte mycket för.
Hade jag råkat ut för en kund som dig hade jag märkt det med en gång och vänt om och inte tagit på mig jobbet
Men tro inte att jag anser att alla kunder försöker lura hantverkaren och att de har en dålig attityd.
Det finns kunder som är bra också
Kanske dags att du tänker om och inser att inte alla hantverkare är avskum och pack
Det finns en poäng i det du skriver. Men du missar också flera otroligt viktiga poänger. Den kanske viktigaste stavas service.K Kallebo skrev:Ja, faktiskt. Eller så skulle man helt enkelt förbjuda kedjor som Alshells och Solar och allt vad de heter som lever på att hjälpa oärliga hantverkare att blåsa sina kunder...
Kanske kunde då Biltema, Bauhaus och Elbutik börja sälja till hantverkare och i förlängningen ge konsumenterna rimligare priser på hantverkstjänster?
Det finns en bra tråd om just Bauhaus i detta konsumentforum. Läs gärna den.
Någonstans i mitten +/- mellan Tex. Bauhaus och Ahlsells prislista hittar du det som är det ekonomiskt mest rimliga för både hantverkaren och konsumenten.
Steg 1 i skolan är att jämföra päron med päron.
Steg 2 i skolan är att förstå skillnaden mellan att en konsument köper produkten själv och en hantverkare monterar produkten eller att hantverkaren köper produkten och installerar produkten....
Prisinformation angående material är ju alltid svårt att ge på ett överskådligt sätt. Jag utgår från mitt inköpspris och om jag då skulle säga till kunden att jag har si och så många procents påslag på mitt inköpspris så säger det ju inte mycket, då kunden inte har någon aning om mina inköpspris/rabatter.E Erik Lindroos skrev:Med så många år och så få klagomål verkar det som du gör något rätt. Vilken prisinformation angående material brukar du ge kunderna innan arbetet påbörjas? För det är ju bland annat där missförstånd verkar uppstå, att kunden har en helt annan förväntan (t.ex. att priset borde ligga lägre än vad kunden kan få i konsumentledet) än det som elektrikern ser som självklart (t.ex. 10 % påslag på en bruttoprislista). Det verkar som du har ett sätt som funkar om folk är nöjda. Nyfiken på ditt upplägg.
I jämförelse så kan jag säga att mina priser inte ligger i nivå med de allra billigaste nätbutikerna utan mer i klass med typ Bauhaus, K-Rauta, Jula osv. Vissa saker kan vara något dyrare, andra något billigare. Men ändå inte så avvikande att folk väljer att köpa materialet själv.
Visst finns det de som väljer att skaffa allt själva från diverse nätbutiker men min erfarenhet är att ofta köper de mycket ”fel” saker som måste kompletteras och i slutändan sitter de med en massa saker som ”blivit över”.
Så om de tjänat så mycket på det är svårt att säga.
Det bästa när folk vill köpa material själv är att man sätter sig ner med dem och skriver en lista med vad som behövs. Samtidigt som man försöker ”slussa in” dem på ett fabrikat som jag själv säljer, så finns möjlighet att komplettera om något skulle fattas. Det är ganska frustrerande (och tidsödande) när kunden inte har beställt rätt material och man inte kan färdigställa jobbet förrän han skaffat mer material, då man kanske tvingas boka om andra jobb för att kunna komma tillbaka en annan dag och färdigställa.
Här har du anledningen till att folk inte klagar. Just sayin'....D Dodger skrev:
Även detta är en väldigt rimlig grej. Hoppas att kunderna förstår att de ska betala dig för den här tiden. Det är trots allt det som är just timdebiteringen, din kunskap att välja rätt grejer.D Dodger skrev:
Och det man gör i det fallet är att debitera kunden de timmar man inte kunnat arbetaD Dodger skrev:Prisinformation angående material är ju alltid svårt att ge på ett överskådligt sätt. Jag utgår från mitt inköpspris och om jag då skulle säga till kunden att jag har si och så många procents påslag på mitt inköpspris så säger det ju inte mycket, då kunden inte har någon aning om mina inköpspris/rabatter.
I jämförelse så kan jag säga att mina priser inte ligger i nivå med de allra billigaste nätbutikerna utan mer i klass med typ Bauhaus, K-Rauta, Jula osv. Vissa saker kan vara något dyrare, andra något billigare. Men ändå inte så avvikande att folk väljer att köpa materialet själv.
Visst finns det de som väljer att skaffa allt själva från diverse nätbutiker men min erfarenhet är att ofta köper de mycket ”fel” saker som måste kompletteras och i slutändan sitter de med en massa saker som ”blivit över”.
Det bästa när folk vill köpa material själv är att man sätter sig ner med dem och skriver en lista med vad som behövs. Samtidigt som man försöker ”slussa in” dem på ett fabrikat som jag själv säljer, så finns möjlighet att komplettera om något skulle fattas. Det är ganska frustrerande (och tidsödande) när kunden inte har beställt rätt material och man inte kan färdigställa jobbet förrän han skaffat mer material, då man kanske tvingas boka om andra jobb för att kunna komma tillbaka en annan dag och färdigställa.
Och sen kan man säkert läsa på byggahus dagen efter om en hantverkare som debiterar för tid som inte arbetats
”Även detta är en väldigt rimlig grej. Hoppas att kunderna förstår att de ska betala dig för den här tiden. Det är trots allt det som är just timdebiteringen, din kunskap att välja rätt grejer.”tommib skrev:
Du sätter antagligen huvudet på spiken mer än du förstår.
Men det där att betala för kunskap. Skulle det vara så skulle Albins livs i xxxx fortfarande finnas kvar.
prisjägare är vi. Men med olika gränser...
Låter klockrent. Just den öppna kommunikation jag som kund skulle uppskatta. Och jag betalar gärna för planeringstiden, för som du säger, om jag som amatör ska handla själv utan guidning är ju risken stor att det inte blir helt bra. Och mycket dyrare i slutändan. Och har du dessutom inga eller rimliga påslag så är en hög timpenning välmotiverad. Ingen seriös kund har problem med det. Bra folk ska ha bra betalt! Och det brukar ändå inte bli dyrt för kunden i det långa loppet.D Dodger skrev:Prisinformation angående material är ju alltid svårt att ge på ett överskådligt sätt. Jag utgår från mitt inköpspris och om jag då skulle säga till kunden att jag har si och så många procents påslag på mitt inköpspris så säger det ju inte mycket, då kunden inte har någon aning om mina inköpspris/rabatter.
Det jag inte förstår är varför elektriker måste köpa och beställa allt hos Storel och Ahslell? Varför beställer ni inte direkt från lagershoppar och skickar materialet direkt till slutkund? Typ elgrossist.se? Borde finnas mycket pengar att tjäna på bättre marginaler. Ni får ju ändå beställa mycket material och planera inköpen och köra ut till kund på egen hand från Ahslell, varför inte bara beställa på mer eller mindre samma sätt och sätta leveransadress dit det ska och åka ut dagen efter och montera? Eller beställa till ert kontor i sämsta fall.
Jobbar själv inom IT, vi beställer ju allt från lagershoppar, eller direkt från tillverkaren via distributörer. Fraktavtal på 49kr/kr plus moms har vi på det mesta och ca 10-50% påslag beroende på vad det är, men slutpriset ut till kund blir ju densamma i princip alltid om denna skulle beställa allt själv. Vi planerar jobb, beställer ut material och åker ut o gör timmar...inte svårare än så. Vi åker liksom inte förbi PC butiken i stan o hämtar grejer och lägger på marginal på bruttopriset.
Jobbar själv inom IT, vi beställer ju allt från lagershoppar, eller direkt från tillverkaren via distributörer. Fraktavtal på 49kr/kr plus moms har vi på det mesta och ca 10-50% påslag beroende på vad det är, men slutpriset ut till kund blir ju densamma i princip alltid om denna skulle beställa allt själv. Vi planerar jobb, beställer ut material och åker ut o gör timmar...inte svårare än så. Vi åker liksom inte förbi PC butiken i stan o hämtar grejer och lägger på marginal på bruttopriset.
Har du konto på ahlsell kan du kollaE El-Löken66 skrev:
0661169 samt 0030975 dock U o inte R ser då ingen nackdel med det valet.
Japp typ 4900 +moms
Edit: rätta mig gärna om jag har fel i sak
Visst kan man göra detsunnis skrev:
Det jag inte förstår är varför elektriker måste köpa och beställa allt hos Storel och Ahslell? Varför beställer ni inte direkt från lagershoppar och skickar materialet direkt till slutkund? Typ elgrossist.se? Borde finnas mycket pengar att tjäna på bättre marginaler. Ni får ju ändå beställa mycket material och planera inköpen och köra ut till kund på egen hand från Ahslell, varför inte bara beställa på mer eller mindre samma sätt och sätta leveransadress dit det ska och åka ut dagen efter och montera? Eller beställa till ert kontor i sämsta fall.
Låt säga att jag ska göra ett jobb åt dig
Beställer från en näthandel till priser som ligger 20% under mitt pris hos grossen
Debiterar den tid det tar för mig att beställa (givetvis till min normala timtaxa, eftersom det sker efter ordinarie arbetstid måste jag debitera för ob och övertid också)
När jag kommer till dig har mtrl inte kommit pga försening hos postnord
Jag har planerat heldag hos dig
Alltså blir du debiterad 8 timmar plus körersättning fastän jag inte jobbat en minut hos dig
Hur låter det?
Har svårt att tro att du skulle bli nöjd
Och med 50% påslag så hamnar ni ju i samma liga som de hantverkare det klagas på här
Det funkar för oss om man säger så, de gånger som postnord inte leverera i tid kan nog räknas på en hand och då beställer jag själv runt 300-400 ordrar på ett år. Ska jag vara riktigt säker på leveranstiden som vi har dagen efter så beställer jag till kontoret som vi har avtal på och så åker det med i bilen. Och ska jag vara trippelsäker så bokar jag inte jobbet på plats förrens jag vet att materialet är där.U Uffe A skrev:Visst kan man göra det
Låt sägaa att jag ska göra ett jobb åt dig
Beställer från en näthandel till priser som ligger 20% under mitt pris hos grossen
Debiterar den tid det tar för mig att beställa (givetvis till min normala timtaxa, eftersom det sker efter ordinarie arbetstid måste jag debitera för ob och övertid också)
När jag kommer till dig har mtrl inte kommit pga försening hos postnord
Jag har planerat heldag hos dig
Alltså blir du debiterad 8 timmar plus körersättning fastän jag inte jobbat en minut hos dig
Hur låter det?
Har svårt att tro att du skulle bli nöjd
Det tar väl längre tid att åka till Ahlsell och fram kundkorgen och plocka artiklar i hyllorna och sen åka ut till kund jämfört med att knappa in det i webbshoppen och sätta kundens leveransadress + projektnummer på beställningen. Är jag riktigt lat eller är en komplicerad order så ringer jag till distens säljare och pratar mitt IT-språk med massa förkortningar så sätter de ihop ordern åt mig med allt som ska med, tar max 15 minuter inkl 5 minuter skitsnack som inte har med jobbet att göra, kostar ingenting. Det kan omöjligtvis vara ett tidsproblem.
Frågan är hur många olika artiklar du jobbar med kontra en elektriker...sunnis skrev:
Det funkar för oss om man säger så, de gånger som postnord inte leverera i tid kan nog räknas på en hand och då beställer jag själv runt 300-400 ordrar på ett år. Ska jag vara riktigt säker på leveranstiden som vi har dagen efter så beställer jag till kontoret som vi har avtal på och så åker det med i bilen. Och ska jag vara trippelsäker så bokar jag inte jobbet på plats förrens jag vet att materialet är där.
Det tar väl längre tid att åka till Ahlsell och fram kundkorgen och plocka artiklar i hyllorna och sen åka ut till kund jämfört med att knappa in det i webbshoppen och sätta kundens leveransadress + projektnummer på beställningen. Är jag riktigt lat eller är en komplicerad order så ringer jag till distens säljare och pratar mitt IT-språk med massa förkortningar så sätter de ihop ordern åt mig med allt som ska med, tar max 15 minuter inkl 5 minuter skitsnack som inte har med jobbet att göra, kostar ingenting. Det kan omöjligtvis vara ett tidsproblem.
Och jag beställer hos grossen via deras webbsidasunnis skrev:
Det funkar för oss om man säger så, de gånger som postnord inte leverera i tid kan nog räknas på en hand och då beställer jag själv runt 300-400 ordrar på ett år. Ska jag vara riktigt säker på leveranstiden som vi har dagen efter så beställer jag till kontoret som vi har avtal på och så åker det med i bilen. Och ska jag vara trippelsäker så bokar jag inte jobbet på plats förrens jag vet att materialet är där.
Får direkt veta lagersaldo och leveransdag
Åker dit på morgonen kl sju när de öpnnar
Hämtar ut det och åker iväg
Tar max fem minuter
Men är inte så lusfräck att jag gör ett påslag på 50%
Har svårt att förstå hur ni kan titta era kunder i ögonen efter att ha lurat dom på det sättet
Sen hade ni säkert kunna hittat grejorna billigare på Wish eller någon annan billig webbshop
Redigerat: