Rrrrr Rrrrr skrev:
Brukar tyvärr bli så om man väljer elfirman med lägst timdebitering.

"Vi elektriker" har traditionellt sett alltid haft för låg timdebitering och istället skyhöga materialpåslag.
Jag har själv försökt att gå bort från detta genom att höja timdebiteringen och istället sänka materialpåslaget.

Jag förlorar dock en del jobb där kunder ringer runt och jämför timpriser. För de jämför ju aldrig materialpriser :rolleyes:

Jag anlitar en liten elfirma med lite högre timdebitering, löpande men dokumenterade timmar som stämmer, Låter mig på egen begäran rensa efteråt osv, och de koncentrerar sig på själva arbetet. Får ofta ihop det till en heldags arbete eller mer, samt planerar gemensamt. Det sista sparar timmar totalt sett, samt gör att saker blir som man vill, eller bättre.

För material tar de deras inköpspris gånger en viss låg faktor, och kör med raka rör vad de köper in för. Jag jobbar inom IT så ha priskoll är helt naturligt, och de vet om att folk idag kan kolla priser så varför komplicera det?

Jag brukar då lätt kunna räkna ut vad det kommer kosta utan offert, för oss tillräckligt noga, inga överraskningar,

Men det tog mig fem elfirmor o hitta rätt, och i området är det bara en elfirma till som är i närheten att vara i samma division.

Samtidigt har jag ju mest sett andra sidan av myntet som ofta nämns på dessa forum, man får verkligen leta efter bra folk ibland, samt lära sig själv nya saker.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Det kan ses som ocker. Det är tyvärr aldrig prövat i rätten

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hur mycket tycker du att dom skulle ta betalt då? Deras inköpspris ligger någon stans mellan 10-12 000:- + moms = minst 12500:- sedan deras påslag för hantering 1000:- =13500 och med 20% påslag på deras kostnader ca 16 000:-
Börjar med att ursäkta mig för jag inte orkade läsa alla 12 sidor.

Men jag tyckte det kändes dyrt och strax söder om 5 + moms om man har hyfsad rabatt fick jag det till.

Men då skiljer det sig mellan avtal och liknande men det dubbla och lite till i inköp känns svettigt.

Jag hade nog offererat kring 9 och haft en tg på 45-50%

E
L Lutte skrev:
Börjar med att ursäkta mig för jag inte orkade läsa alla 12 sidor.

Men jag tyckte det kändes dyrt och strax söder om 5 + moms om man har hyfsad rabatt fick jag det till.

Men då skiljer det sig mellan avtal och liknande men det dubbla och lite till i inköp känns svettigt.

Jag hade nog offererat kring 9 och haft en tg på 45-50%
Du har inlägg 1 och sen inlägg 3.
Sen hade TS inget att tillägga.
Jag har även gått genom detta i tråden och kan inte se att påslaget är fruktansvärt med tanke på att TS jagade elfirman tidsmässigt. 20% över Elbutik.se har jag för mig, och då har vi inte räknat med någon kapkostnad eller trumpant.

Det var någon som föreslog att köpa in tre 50 meters bitar, om jag beställt 150m kabel och någon kom med tre snuttar skulle denne få en spark i rumpan.

J Johan456 skrev:
Kan vi inte döda den myten, inget företag jag stött på lägger påslag på sin bruttoprislista. Det du återberättar kommer från vad andra berättat för dig så sluta med det. Hade man gjort det hade priserna varit flera 100% över näthandeln.
Jag återberättar inte faktiska siffror, det var ett hypotetiskt exempel för att illustrera en typ av missförstånd som verkar kunna uppstå vid bristande kommunikation. En typ av klagomål som relativt ofta hörs, så ja, baserat på den myten om alla klagomål är falska. Låt det vara 20 % rabatt på bruttopriset i mitt exempel då. Min intresse av vad som görs rätt av Dodger kvarstår: med så många år och få klagomål verkar han göra det bra, så hur gör han? Säkert inget magiskt, men intressant.

Jag förstår att det inte bevisar påslag mot just bruttoprislista, men när elektrikern jag skulle anlita hävdade 20 % (eller var det 15 %) påslag och landade 100+ % över Bauhaus priser, vilken var hans referens? Knappast deras inköpspris eftersom det var en hyfsat stor firma i Uppsala. Verkar i vilket fall vara påslag på en icke-reell prislista.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ojojoj, du har faktiskt 100% fel ...
(Inte för att jag åsiktsmässigt står så långt från dig, men faktamässigt har du noll koll...)

Det är hur OK som helst. Det finns absolut noll, NOLL, förbud mot att både sälja tjänst och material. Det är kanske den absolut vanligaste verksamhetsformen ...

Vassego, du kommer förlora varenda öre, så hoppas du har mycket råd ...

OK, det här var ju inte fel, och jag håller med dig ... :oops:

Varför skulle det vara bedrägeri ...? Eller lite lättare, det är INTE bedrägeri med påslag på material. Det är väl t.o.m så att skatteverket helst ser påslag, för annars kan de börja misstänka oegentligheter ...

Här har du inte fel, ty du skriver ju att du anser detta, och det är helt fritt fram för åsikter.
Men kunden har ingen rätt till detta (som det är idag), men det kan vara något man kan avtala om innan (jag skulle gå med på det, både att avtala, eller visa i efterhand, ty jag har inget att dölja)

Du vet inte hur det fungerar. Det fungerar inte så i alla fall.
Inköpen är inget man drar av. Man har utgifter och man har inkomster och man har lön (tja, det är ju en kostnad också) och lite annat, detta bildar ett resultat. Resultatet skattar bolaget för, lönen skattar man som privatperson.
Momsen står helt vid sidan av allt detta, momsen är bara något som företaget administrerar åt staten, och sista kunden i kedjan betalar all moms.
Jag kan inte smita från någon moms genom att låta någon betala mer, utan tvärtom måste jag betala in mer moms då.
Äntligen lite bra inlägg igen, nu är det rätt hjärnhalva son är vaken - härligt.

Men för fem år sen hade du varit med The Others och hackat och klankat.
Tur att det kan gå att lära en gammal hund att pissa. :rofl:

Skumpe Skumpe skrev:
Under den absoluta majoriteten av din karriär har kunder helt varit i händerna på dig och dina kollegor när det gäller material. Idag kan man lätt inhandla och kontrollera priser själv på nätet. Hoppas du blåst din sista kund och lämnar över till någon mer seriös. Din erfarenhet av att ingen har klagat ger jag inte mycket för.
Internet kom ju redan 1969 och möjligheten att handla över internet har ju funnits under större delen av min karriär, så där har du fel och att jag blåser mina kunder har du också helt fel i.

Jag gjorde t.ex ett jobb hos en kund för ett tag sedan som köpt sitt eget elmaterial på Jula. Det saknades dock några vägguttag och jag satte då dit några av mina (samma fabrikat och modell). Träffade vid ett senare tillfälle kunden som då berättade att han vid nästa jobb inte skulle köpa material själv eftersom jag var billigare än Jula...

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du har inlägg 1 och sen inlägg 3.
Sen hade TS inget att tillägga.
Jag har även gått genom detta i tråden och kan inte se att påslaget är fruktansvärt med tanke på att TS jagade elfirman tidsmässigt. 20% över Elbutik.se har jag för mig, och då har vi inte räknat med någon kapkostnad eller trumpant.

Det var någon som föreslog att köpa in tre 50 meters bitar, om jag beställt 150m kabel och någon kom med tre snuttar skulle denne få en spark i rumpan.
Jo dom såg jag, så jag vet inte hur man kan tycka att inköpskostnad för företaget på 10-12k är rimligt. När den faktiska kostnaden är lägre.

Så den uträkning jag först citerade blir lite skev. För 12k skulle jag nästan kunna handla 450m n1xv och lika mycket slang.

E
L Lutte skrev:
Jo dom såg jag, så jag vet inte hur man kan tycka att inköpskostnad för företaget på 10-12k är rimligt. När den faktiska kostnaden är lägre.

Så den uträkning jag först citerade blir lite skev. För 12k skulle jag nästan kunna handla 450m n1xv och lika mycket slang.
Länka gärna till detta materiel.
Jag tolkar detta som du skulle kunna inhandla kabel och rör som TS fick betala 11.400 för en tredjedel av priset?

Agge8080 Agge8080 skrev:
Hej, jag har beställt en installation av el i trädgården. Fick nu en faktura på 16 000:- för det material som de skickat direkt till mig innan installation har börjat. Den har inte börjat än.

Räknar jag ihop samma grejer enligt beskrivningen på nätet så är det halva pengen för mig.

Tex 150meter N1XV-R 5G2,5. 8000:-
Kabeln skall ligga i slang under backen. Slangen till det, 3400:-

Är det en rimlig peng?
Helt fantastiskt. Ytterligare en tråd om ocker, fantasipriser, orimliga påslag.
”Jag har hittat en 250% billigare kontakt på,biltema. Exakt samma strömbrytare hittar jag billigare på xxx.se
Min elektriker sa att jag skulle få 30% rabatt. När jag nu får fakturan finns samma produkter mycket billigare på andra ställer. Har jag blivit utsatt för ocker?”

Tänk om alla hantverkare skulle lära sig att det är på nätet man beställer materialet. Sen säljer man det för samma pris som man köpt det för. Hantverkarna tjänar ju massor med pengar ändå.

• Gilla
JJAOA
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det låter som att jag har rätt ändå. Du ger sällan en offert. Jag gissar att du helst inte lägger det jobbet för varje uppdrag. Om just ingen kund har reagerat på priset gissar jag att du inte debiterar efter Ahlsells fantasiprislista. Men du är fullt medveten om att det förekommer. Så vilken del är ”prat i nattmössan”?
Vill kunder ha en offert så får de givetvis en offert. Fast lämnar man en offert så måste man ju gardera sig mot ”överraskningar” och då blir ju oftast priset lite högre mot om kunden tagit jobbet på löpande räkning (såvida inte de oväntade överraskningarna verkligen dök upp). Därför tycker jag att det är ärligast att köra på löpande räkning, eller möjligen ett kostnadsförslag om kunden har någon budget som den vill hålla.

Jag har en stor kundkrets med folk som litar på mig, men märker ofta på folk som är nyinflyttade att de är mer på sin vakt ”eftersom de har hört så mycket om hantverkare). Det är såklart tråkigt, men de brukar ändra inställning efter ett tag.

Nej, jag debiterar efter ”min egen” prislista. Ligger väl inte lägst på pricerunner, men har hört kunder som jämfört mina priser med Jula och Claes Olsson, ofta till min fördel. Så jag förmodar att de är ”rimliga” priser, då kunderna dessutom får materialet hemlevererat.

Angående nattmössan så var det ditt sätt att skriva att elektriker och rörmokare gör så. Jag är medveten om att det finns elektriker och rörmokare som gör så. Men det finns även rötägg i alla yrkeskategorier som gör så, så att peka ut speciellt elektriker och rörmokare samt att skriva det på ett sätt som gör att det ser ut att gälla alla i den kategorin gjorde att jag tyckte mig skymta en liten nattmössa där...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tänk om alla hantverkare skulle lära sig att det är på nätet man beställer materialet. Sen säljer man det för samma pris som man köpt det för. Hantverkarna tjänar ju massor med pengar ändå.
Ja, faktiskt. Eller så skulle man helt enkelt förbjuda kedjor som Alshells och Solar och allt vad de heter som lever på att hjälpa oärliga hantverkare att blåsa sina kunder...

Kanske kunde då Biltema, Bauhaus och Elbutik börja sälja till hantverkare och i förlängningen ge konsumenterna rimligare priser på hantverkstjänster?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst är det lite klantigt att dra alla över en kam så. Och här på forumet finns det faktiskt många privatpersoner som rätt ofta är noga med att påpeka att det finns jättebra hantverkare, men tyvärr även en del riktiga bottennapp (så är det väl överallt, typ...)

Men ändå, de som förstör klimatet mest är nog våra "kollegor" som svärtar ner hantverkarkåren.
Jo, i grund och botten så är det kollegorna, fast när sedan forummedlemmar som själva inte ens har upplevt något negativt med hantverkare ”surfar med” på den negativa vågen och drar upp historier som de själva bara har hört, så växer det ju tyvärr som ringar på vattnet...

• Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
T TobiasK233 skrev:
Dåligt företag om man inte har likviditet så det täcker den löpande verksamheten, ett 10-20% påslag är rimligt inte 100% de skall inte agera grossister.
Stora företag har stort kapital så de kan ligga ute med pengarna
Desutom har de bättre rabatter hos grossen och så jobbar de inte mot privatkunder som endast ser till det lägsta timpriset
En liten firma har previs motsatta förutsättningar
Tro nu inte att jag försvarar ohemula påslag på mtrl
Jag har rimliga påslag och ligger hyfsat högt med timpris
Men upplyser alltid kunden om förutsättningarna
Soltorps inlägg beskriver på ett väldigt bra sätt situationen för en mindre firma/enmansföretag

• Gilla
TobiasK233 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Agge8080 Agge8080 skrev:
Tex 150meter N1XV-R 5G2,5. 8000:-
På Solar ger jag 38kr/m + moms för denna kabel.
150 meter skulle då bli 7125 inkl moms.

Jag hittar inte -R på elektroskandia, utan det blir N1XV-U 5G2,5 istället, som har enkelkardeliga ledare, för 30:-/m + moms -> 5626:- inkl moms för 150 meter.

Så där får du lite inköpspriser som kanske är någorlunda typiska för en liten elfirma (1-2 man) som alltså inte har de bästa rabattbreven ...

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.