GordonE skrev:
Systemet har varit fyllt i ett par veckor, men dock inte uppvärmt mer än till 60grander med hjälp av solvärmen.
Så jag antar att det inte läcker vid högre temperaturer helt enkelt.
Ok. Borde läst tråden ordentligt.

Börjar du känna spänningen av att provelda lite nu då?

Jag har precis lagt i första ilägget. Så jo det känns lite pirrigt. Det tråkiga är at:Dt man inte ska köra för hårt första eldningen, så jag har slängt i grova trän nu...
Man vill ju inte spräcka keramiken det första man gör.

Just nu är jag i soffan, men springer snart ut igen :D

Spänd på att få höra om pannan och eldningen, har själv planer på att skaffa likadan panna .

Blev det en All nighter med pannan?
4m3 borde ju ta en stund från kallt till 90grader.

Hej på er.
Igår blev det bara ca en halv panna mot 1000l tanken för att torka ur pannan lite.
Men idag har jag börjat provelda på riktigt. Jag tänkte att jag skulle mäta upp undertrycket i skorstenen, men mätaren visade bara i hPa, och då skulle draget motsvara 0.25hPa, och så noggrann var inte givaren.
Avgastempen har jag dock mätt upp nu, och den ligger lite högt, runt 220grader.

Det är svårt för mig att säga mycket om pannan ännu, då veden jag eldar ligger på i snitt strax under 40cm. Så jag fick lägga några pinnar på tvären längst fram för att kompensera detta. Fördelen med denna pannan är att den är så bred, så att nästan alla pinnar går in på tvären!
Pga detta så har jag fått ställa om spjällen lite. Från början la jag inga vedträn på tvären,och då rök den rätt så mycket ur skorstenen. Det blir nog inte helt rätt driftförhållanden så.

Jag måste säga att den var lätt tänd, lite finkluvet längst ner med en tidning över med fläkten på så var den igång.

Just nu står den och dånar i uthuset, Termovar laddpaketet visar 82 och 64 grader på mätarna, och det ska motsvara 50kW enligt tillverkarens hemsida.
Jag tänkte jag skulle få upp temperaturen i tankarna så att eventuell luft kokar bort.

Annars är det inga problem med att den vill gå i kok eller något sådant, det sjuder inte ens i den som det gjorde i den gamla Perifalen.

Är det någon som har koll på om man verkligen behöver spjället bakom pannan som stryper tilluften vid för hög vattentemp? Det var ingen på den gamla Perifalen, det känns som den är till för om man vill pyrelda, men det vill man ju inte...
Termoregulator eller vad det nu heter.

kulle
GordonE skrev:
Är det någon som har koll på om man verkligen behöver spjället bakom pannan som stryper tilluften vid för hög vattentemp? Det var ingen på den gamla Perifalen, det känns som den är till för om man vill pyrelda, men det vill man ju inte...
Termoregulator eller vad det nu heter.

Jag använder mitt spjäll och det fungerar bra, den kräver nog att luften begränsas.

kulle
kulle skrev:
Jag använder mitt spjäll och det fungerar bra, den kräver nog att luften begränsas.
Pyreldning blir det absolut inte

Jag har oxå en Atmos 50 GSX. Den han varit i drift i snart ett år. Inga problem.
Jag eldar mot två runda Borö 1800l tankar med vv slingor i. Utan nå värme på
så fyller jag tankarna på ett ilägg. De bästa med pannan e storleken på vedmagasinet! Den äter allt.

Matss skrev:
För det första låter det farligt när du skriver tankar, att dela upp den lilla volymen 3 m3 på flera tankar är illa, försök att få till vattenvolymen i en tank, ska inte vara svårt om du bygger nytt pannrum.

Sen undrar jag hur du kommit fram till volymen 3 m3, det brukar vara lagom till små välisolerade hus.

Med bristfällig isolering kan huset lätt dra 20 kW en kall dag. Om du lyckas få ett delta T på 50 grader så lagrar 3 m3 174 kWh och räcker därmed knappt 9 timmar. För att ladda tanken igen med en 50kW panna som kanske ger medeleffekt 40 kW (om du inte stoppar i ved exakt när det är dags) tar det 9 timmar.

Att hålla pannan brinnande i 9 timmar var 18:e timme bli lätt tröttsamt i längden...

Detta var lite gissande från min sida men det visar vikten av att dimensionera grejerna rätt. Du bör även uppskatta ditt effektbehov utgående från dagens uppvärmning och morgondagens. Annars är risken stor att du underdimensionerar.
Flera serie kopplade tankar är inte alls dumt framförallt inte om man tänker koppla på sol.

Du uppnår samma sak genom att ansluta solen högre i en tank.

Men får mindre isolationsförluster, billigare isolering, billigare rördragning, mindre golvyta...

Matss skrev:
Du uppnår samma sak genom att ansluta solen högre i en tank.

Men får mindre isolationsförluster, billigare isolering, billigare rördragning, mindre golvyta...
Nu när vi ändå har ämnet uppe så måste jag fråga (påstå) med min solslinga i botten på ena tanken så laddar jag mot absolut kallaste delen i en tank, detta måste väl ändå vara mest effektivt. Nu på hösten och på våren så kan man ta vara på den lilla sol som finns eftersom solen ger inte speciellt mycket, detta laddas då i botten och värmen stiger. Hade man laddat i toppen så skulle iaf inte mina solfångare ge något alls, eftersom de kommer inte upp i temperatur som behövs. Visst skiktningen sabbas delvis men endast i ena tanken i de andra 2 bibehålls skiktningen, och om hela tanken laddats fullt så flyttas värmen till de andra tankarna i toppen.... konstigt nej det finns loggat, fråga mig inte hur det funkar men funkar gör det. Detta sker endast på sommaren, nu stöttar solen vedeldningen bara delvis. Får se idag på loggern hur mycket solen ger.

Mest effektivt om man räknar upptagen energi, men den blir ju oanvändbar utan ytterligare uppvärmning. Det är därför man vill ladda en mindre volym när solen används som enda energikälla. Då når man högre temp men laddar med mindre energi

Så man kan inte säga att solen fördröjer eldningstillfällena, det är så jag gör höst och vår. Solen puttar in den energi som den ger och stöttar värmen i hela ackvolymen. Det är klart ju större volym desto mindre antal grader på hela volymen. Jag använder iof värmen till mina golv även på sommaren eftersom jag har en del stengolv + acktank i serie med el vvb, behöver inte elda från slutet av maj till augusti.

Har det kopplat som du silversmeden och håller med i ditt resonemang :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.