Igår mätte jag också inne i förbränningsskålen. 850-880grader med helt stängd sekundärluft. Täppte jag till sekundärens kvarvarande öppningar stack förbränningstempen upp emot 950 grader.

Det känns som att jag behöver få ner sekundären lite till. Jag har fått en uppfattning om att man borde ha 1000-1100grader i skålen för att det ska brinna bra.
Är det någon annan som mätt?

Jag har inte mätt temperaturen i förbränningsutrymmet men keramiken är röd när pannan går för fullt. Jag har en atmos 40 gse . Ser lite annorlunda ut med primärluften längre ner om jag minns rätt. När jag eldar så startar jag en start brasa med mindre bitar, dessa får brinna med luckan lite på glänt tills jag har en glöd bädd utan brinnande ved kvar. först då fyller jag hela vedutrymmet med ved. Om jag inte gör startbrasa så tar det väldigt lång tid innan pannan ger någorlunda effekt. Jag tycker att det funkar bra med hårt strypt primär luft medans sek luften är öppen ca1,5-2 cm. om jag har för mycket primär så tenderar pannan att övertända med rök och dålig verkningsgrad som följd. Jag har oxså för kort skorsten bara 4m men fick ett nytt fläkt hjul utav atmos med större "läppar" . Med det fläkt hjulet bränner jag ur första fyllningen på drygt 3 timmar andra ifyllningen går fortare då panna och keramik är helt genom varm.

Har du testa att göra en rejäl startbrasa så att keramiken är varm innan du fyller pannan.
Det blev längre än tänkt.

Redigerat:
Hej Tobbe.
Tack för tipsen. Våra pannor är ju lite olika, men principerna är ju samma.
Jag prövade med en startbrasa som fick brinna lite längre. Jag upplevde med att värmen gick upp snabbare.
Jag har också programmerat om lambdan, så nu skall den vara mer rättvisande.

Just nu brinner den med lambda 1.35, 800grader i efterbrännkammaren och 230grader efter pannan.
Sekundären är fullt stängd, primärspjället ett par mm öppet, samt det termiskt reglerade spjället ca 2mm öppet i underkant. Effekten verkar fortfarande lite låg.

Öppnar jag upp luckan och primären lite till så får jag upp tempen i brännkammaren, men det slår igenom efter pannan också. Så avgastempen där hamnar uppåt 300grader och det känns inte effektivt. Men troligtvis kan jag få mer effekt till vattnet.
Jag få ta och sota ur tuberna rejält till nästa gång.

Jag har för mig att det ska finnas turbulatorer läng med utsidorna på keramiken mellan förbränning rummet och plåten nere i pannan. Såg en demo panna för något år sedan hos atmos i torsås. Finns den på plats i din panna? 300 grader rgt har jag aldrig varit i närheten av , brukar ligga mellan 170 och max 200 innan pannan behöver sotas ur. Man kan ju oxsa börja fundera på om det läcker ut gas genom by pass spjället. iofs vet jag inte hur det skulle påverka lambda värdet. Mina tipps är lite skjutna från höften då jag saknar utrustning att mäta lambda osv med. Om pannan är "svensk köpt" så skulle jag ringa grabbarna i torsås och snacka med dom. Jag har fått bra hjälp av dom.

En liten fråga, vad mäter du temperaturen i förbränningsutrymmet med för mät utrustning?

Hej.
Jag har inga sådana plåtar i min panna, det finns inte sådana i Atmos tillbehörskatalog till GSX modellen. Visst kanske någon annan passa kanske. Dock har jag ju de medföljande turbulatorerna.
Du har väl automatiskt spjäll på baksidan av pannan som begränsar avgastempen på din panna Tobbe? Det är ju om jag öppnar upp där avgastempen skenar.
Det kan ju behövas sota ur tuberna eftersom jag pyreldat några gånger i oförstånd.

Man får väl räkna med att det tar ett tag innan man fått in alla inställningar på en ny "manuell" panna.
Jag upplever att jag får ut mycket energi till vattnet som det är nu, så det inte hela världen med att effekten är låg.
Efter jag eldade igår fick jag upp tankarna till 92 grader rakt igenom.
Jag ska kolla om jag kan vrida upp driftstermostaten så att man kan ladda upp till 100grader i tankarna. Nu slår fläkten av vid strax efter 100grader.

Jag använder 1mm tempgivare av typ-k som tål 1200grader.
Givaren är nog närmare en meter, och jag klämmer fast den med luckan. Den är väldigt lätt att böja, så man kan få änden dit man vill.

Hej
Kan vara jag som minns fel ang plåtarna i underdelen av pannan eller var det något som grabbarna i torsås själva labbat med. Dom hade hyss för sig ibland. du har rätt i att det tar tid att få en manuell panna att funka som man vill. Det tog mig ett tag också. Jag hade nog själv varit spekulant på en 50 gsx om den funnits när jag köpte min gse panna. 210 l ved volym borde vara rätt ok till min ack volym. Hur mycket vatten värmer du på ett ilägg? Om man får vara nyfiken.

Hej.
Jo du har rätt i att det finns sådana plåtar, men jag tror inte det finns till GSXen. Sen vilken nytta de gör är ju en annan fråga.

Nu har jag sotat ur tuberna så gott jag kunde, Nästa gång sak jag prova med ett cylinderhoningsverktyg till bilar, det borde kunna funka bra till de två stora tuberna.
Det var rätt så mycket sot efter mina magra eldningar.
Nu låg rökgasen istället på 200-220grader.
Effekten ligger nu på ca 40kW(DeltaT 14grader)
Det känns som det krävs några eldningar till innan jag har fått till det så att jag blir nöjd.

Jag eldade igår efter sotning. Veden är granved med snittlängd på 40cm ungefär. För att kompensera la jag trän på tvären i pannans framkant. Jag skulle tippa på att vedvolymen var ca 180-190l.
Jag passade på att ta en bild innan pannan började ladda samt en i morse. Så en 15kWh har ju säkert gått till huset under denna tiden. Döm själva hur mycket inlägget gav. Det är inte lätt att svara på. De fyra vänstra givarna är för tekniktanken på 1000l samt de till höger är för slavtanken på 3000l. Tekniktanken är uppflyttad 50cm.
Man skulle ha någon Excel-mall som kunde uppskatta hur mycket energi som man fått in i tankarna... det hade varit intressant.

Vad ger din GSE? Den skall väl vara ännu vassare i verkningsgrad. Hur stor tankvolym?

Jag bifogar en bild på hur tempgivaren i brännkammaren ser ut.

• IMAG0592.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0593.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0590.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Vad ger din GSE? Den skall väl vara ännu vassare i verkningsgrad. Hur stor tankvolym?
Jag har en primär tank i pannrummet på 4000l och en slav i källaren på boningshuset på 500l. Om jag har bra ved och staplar väl i pannan så kan jag ladda allt vatten ca 50 grader på en start brasa och 2 fulla i lägg. Men om jag slarvar med staplingen i pannan eller har "dålig" ved typ sörgran så får jag fylla lite ved till. Slarvigt räknat skulle det bli ca 260kW .

Beträffande den bättre verkningsgraden på gse pannan tror jag att man ska se på det som mätningar som är gjorda vid ett enskilt tillfälle och mer ger en finger visning än en absolut sanning.90% eller 91% är troligen ingen större skillnad.

En sak som jag noterat är att min panna verkar brinna bättre med lite aska på botten av keramiken i nedre förbrännings utrymmet. Jag får för mig att askan isolera lite bättre än bara keramiken i botten. Du som har mät utr kan kanske bekräfta eller dementera om tempen i förbrännings utrymmet blir högre med aska än utan.

Redigerat:
Kanon fin anläggning!
Hur mycket har det kostat hitills om man får fråga?

Har en focus+3*750 liters tankar med laddomat 21
Med rör och kopplingar mm så slutade mitt på 55000 kr

Hej.
Tackar!
Jag har inte räknat på vedsystemet, men solvärmen har kostat runt 28k.
Jag skulle tro att vedsystemet har kostat runt 50k. Det jag har kunnat hitta begagnat har jag köpt.
Sen kostade kulverten ca 13k.
Då har jag ju lagt många timmar själv också

Rätt prisvärt med tanke på att en solvärmeinstallatör sa att bara solvärmen brukar kosta mellan 70-100k installerat.

Ett ilägg räcker ca tre dygn nu när tempen är runt 7grader.

Jag funderar på att komplettera med solvärme med till våren.
Var köpte du ditt och hur tycker du att dem fungerar?

Ja många timmar blev det för mej med men jag gjorde allt själv med farsans hjälp.
Så vi slapp den kostnaden.

Ett ilägg var tredje dag e fantastiskt bra.
Jag lägger ett till två var kväll.

Hej.
Min annläggning är ihopplockad från olika inköpsställen.
Panelerna 10m2 20000(ink. Fästen och några kopplingar) med frakt från Kotly.com
Expansionskärl 35l 800 från Kotly.
Pumpgrupp 2000 från eBay.de
Solfångarstyrning 3000l från eBay.de
Växelventil 500kr eBay.de
Div kopplingar ca 2000kr.
Plattvärmeväxlare fick jag gratis.
Pump till tankladdning fick jag gratis.
Rör och isolering återanvändes från kulverten.

Så lite dyrare blir det ju med nya rör och isolering.

Än så länge är jag nöjd. Fick ju upp dem rätt sent så jag har inte sett hur bra de kommer vara.
Med tanke på de lilla jag har sett så tror jag att jag kommer bli nöjd.
Oktober och november har ju varit riktigt grå, så mycket solvärme har det inte gett.

Jag crashar tråden med en fråga till aprilia tobbe o gordon. Hur lång tid tar det för er att ladda 4m3 med 50grader, 6-7timmar eller?

Jag kan inte släppa tanken på mer ackvolym och jag tror jag hittat en lösning.
En platsbyggd ack i ett outnyttjat hörne av garaget skulle ge 2m3 till.

Redigerat:
Laddar 5m3 50 grader på 6 timmar. Dock med Innova 50.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.