68 361 läst ·
192 svar
68k läst
192 svar
Nytt vedsystem: Atmos DC50GSX+4m3+10m2 plansolfångare
För det första som Matss skriver A och O är EN tank och stooor. Jag har ju 3 X 750 liters och det funkar bra men det skulle funka bättre med en. Nu har jag isolerat ordentligt runt tankarna och ovanpå och märker stor skillnad (tankarna levererades med purskum runt och det räcker definitivt inte).
Jag eldar just nu ca 1 gång i veckan men har inte mycket värme på, när det blir ca 5 grader eldar jag ca 1 gång om dan oavsett om det är lite värme kvar i tankarna eller inte. Jag kör ut värme året runt pga stengolv i delar av huset och för att jag har en acktank i serie med el-vvb. Samma gäller i maj ca 1 gång i veckan sommar kör jag sol. När det är ca 15-20 minus får jag trycka upp ordentligt med värme i tankarna och ev ibland elda morgon och kväll. Fördelen är med min panna att lägger jag ett fullt ilägg tar det ca 2,5 tim sedan ett halvt till så är tankarna fulla, det gör att när jag går upp 6 så startar jag pannan sedan lägger jag en halv panna och åker till jobbet alt jobbar hemma. Hade jag haft större tank skulle jag behöva elda mer alt behöva en större panna, valet av panna och tankar var det fördelaktiga priset 52 k för 3 tankar + panna +Laddomat 21 och shunt och 15 m solslinga i en tank. Tror att nästa gång blir det nog en tank ev , men en fördel är kanske att man kan stänga 2 tankar och köra med en om man reser bort, vet inte om detta är bra eller dåligt. Mitt hus är gammalt stenhus halvbra isolerat och kräver mycket energi, förra ägaren hade direkt el och en förbrukning på ca 40 000 kWh, inget man skulle vilja ha idag!
Jag eldar just nu ca 1 gång i veckan men har inte mycket värme på, när det blir ca 5 grader eldar jag ca 1 gång om dan oavsett om det är lite värme kvar i tankarna eller inte. Jag kör ut värme året runt pga stengolv i delar av huset och för att jag har en acktank i serie med el-vvb. Samma gäller i maj ca 1 gång i veckan sommar kör jag sol. När det är ca 15-20 minus får jag trycka upp ordentligt med värme i tankarna och ev ibland elda morgon och kväll. Fördelen är med min panna att lägger jag ett fullt ilägg tar det ca 2,5 tim sedan ett halvt till så är tankarna fulla, det gör att när jag går upp 6 så startar jag pannan sedan lägger jag en halv panna och åker till jobbet alt jobbar hemma. Hade jag haft större tank skulle jag behöva elda mer alt behöva en större panna, valet av panna och tankar var det fördelaktiga priset 52 k för 3 tankar + panna +Laddomat 21 och shunt och 15 m solslinga i en tank. Tror att nästa gång blir det nog en tank ev , men en fördel är kanske att man kan stänga 2 tankar och köra med en om man reser bort, vet inte om detta är bra eller dåligt. Mitt hus är gammalt stenhus halvbra isolerat och kräver mycket energi, förra ägaren hade direkt el och en förbrukning på ca 40 000 kWh, inget man skulle vilja ha idag!
Mycket beror väl på vedmagasin i pannan eller hur ofta du vill fylla på ved i pannan. Tror att Baxis SI 50 klarar 4000 liter lätt, men den kostar ju en slant. Denna panna suktade jag efter innan jag köpte min budget panna, verkar vara en kanonpanna.
Tack för din beskrivning. Kanske är bättre med en stor tank, men dom är inte billiga! Jag kan få in 1000l-tankar, ev 1300l-tankar från Strömsnäspannan genom dörrhålet, får kolla vad 3 st 1300 kan kosta, blir väl närmare 4000 liter inkl. vattnet i systemet.
Nja, jag skrev ju att det nog var i allra minsta laget. Som silversmeden skrev så beror ju väldigt mycke på vedmagasinet i pannan. Jag har 190l ved i min panna och jag kan ladda min 2m3 tank full på ett ilägg. om jag inte tar ut nån värme alls.Nilsson73 skrev:
Det är ju inte mer arbete att elda i en liten panna i 9 timmar om all ved som krävs för det rymms redan i första ilägget.
-kontra elda i 3 timmar i en stor panna men lägga mer ved varje timme. Obs! exempel.
Utan att veta vad för elpatron det är så antar vi 9 kW => 16 kW totalt och det räcker inte till dvs min gissning på 20 kW är rimlig, ska du sen värma 50% biyta (låg temp) till så ska vi kanske räkna med 25 kW vid -20 grader ute? Det betyder att man ska titta på större pannor och absolut inte Vedolux med halvdan verkningsgrad och litet vedutrymmeNilsson73 skrev:Kan inte säga att jag direkt förstår uträkningen, men jag betvivlar inte att du här rätt. Befintligt värmesystem är en jordvärmepump på 7 kw (400m slang) vilket inte räcker till! Den börjar "spetsa" tidigt, vid mycket kallt väder så är det kallt i huset trots att den går för fullt. Har byggt ut huset med ca 60 m2 efter den sattes in, tycker ändå att den funkade bra till de senaste två vintrarna som varit mycket kalla! Nu är det 220 m2 boyta som ska värmas och vill kunna värma ytterligare 80-100 biyta. Kan den här beskrivningen ge någon info om energibehov?
Tack Matss.På värmepumpen står det både 6kw och 9kw på en skylt, så det är svårt att säga hur kraftfull elpatronen är. Du avråder alltså från Vedolux, kan du ge mig något alternativ? och tankvolym? Vill helst inte gå över 60 kw-panna då det ställer högre krav på brandsäkerheten efter vad jag har förstått.
Och vad har du "Elffors" för panna med 190 liter vedvolym?
Och vad har du "Elffors" för panna med 190 liter vedvolym?
Klart att pellets är ett alternativ men min tillgång till ved är mycket bra.
Vad har ni för åsikter om beredare jämfört med slingor för varmvattnet?
För och emot att ha slavtank att koppla bort på sommaren?
Här även kollat upp min elpatron i värmepumpen, den ger 6 kw. Vilket isf skulle innebära att systemet nu kan leverera 13 kw
Vad har ni för åsikter om beredare jämfört med slingor för varmvattnet?
För och emot att ha slavtank att koppla bort på sommaren?
Här även kollat upp min elpatron i värmepumpen, den ger 6 kw. Vilket isf skulle innebära att systemet nu kan leverera 13 kw
Ingen fara Nilsson.
Nu börjar det bli kallare och då måste man ju elda lite.
Så pannan måste proveldas i veckan. Det ska bli kul att se hur den fungerar.
Innan man eldar upp 4000l vatten kan det ju vara lämpligt med lite isolering, så igår lånade jag en fläkt med tillhörande slang av en polare som har det mesta på lager!
Jag fick skruva på vårt gamla skrotade tvättställ, så att jag kunde mata den med någorlunda stora bitar.
Tillslut funkade det bra, men motorn var bara på 0.25kW, den kunde varit lite större, då den inte svalde bitarna om de var för stora.
Jag tror jag har sprutat ull i cirka 15 timmar. Tjockleken blir ca 400mm på de minsta ställena.
För att komma åt kulventiler och diverse rör häftade jag dit hönsnät så att jag kan plocka bort spånskivan framför dem utan att tömma ur så mycket isolering.
Jag har även gjort ett länkage som binder samman de tre kranarna till stora tanken, det syns delvis i bilden med tankarna.
Nu börjar det bli kallare och då måste man ju elda lite.
Så pannan måste proveldas i veckan. Det ska bli kul att se hur den fungerar.
Innan man eldar upp 4000l vatten kan det ju vara lämpligt med lite isolering, så igår lånade jag en fläkt med tillhörande slang av en polare som har det mesta på lager!
Jag fick skruva på vårt gamla skrotade tvättställ, så att jag kunde mata den med någorlunda stora bitar.
Tillslut funkade det bra, men motorn var bara på 0.25kW, den kunde varit lite större, då den inte svalde bitarna om de var för stora.
Jag tror jag har sprutat ull i cirka 15 timmar. Tjockleken blir ca 400mm på de minsta ställena.
För att komma åt kulventiler och diverse rör häftade jag dit hönsnät så att jag kan plocka bort spånskivan framför dem utan att tömma ur så mycket isolering.
Jag har även gjort ett länkage som binder samman de tre kranarna till stora tanken, det syns delvis i bilden med tankarna.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer