Jag har inte mätt någon temperaturskillnad på den nya kulverten. Men den är så pass låg så att det handlar nog om tiondelar på sin höjd, och det är inte lätt att mäta på ett bra sätt. Jag har varken tillräckligt bra tempgivare eller uttag till det.
jag skulle tro att den kanske drar mellan 50-100w. Med tanke på att den gamla kulverten tog mellan 1/3-1/2 av den totala energin så är det försumbart!

Jag har en kulvert som din förra, jag tappar ca 5grader på min, börja misstänka att den som läcker värme... Menar du att du inte kan mäta någon tempskillnad alls?

Ser d var ett tag sedan d skrevs här men . Hur har pannan fungerat är den värdå köpa?

Ingen skillnad i temp på inne/kulverten???
Låter förbra.

Mycket intressant tråd!! Kul att du delar med dig :)

Nu har det ju gått några år så kotly har kanske ändrat sin hemsida. Är det denna st-81 som du har?
https://kotly.com/gb/62-boiler-cont...ature-sensor.html?search_query=zPID&results=5

Så man inte beställer fel :) Tänkte fixa till min DC32SF med en sådan och startkretsen för att slippa vrida ner termostaten vid uppeldning.

Hur varm kan pannan bli innan den stänger av fläkten nu när du kör med 100 Kohm vridpoten?

Fint kopplingschema du lagt ut med! Tänkte på relät du lagt till för att laddomat-pumpen inte ska regleras ner. Det finns inte med på schemat va eller är det jag som tittar för dåligt bara?

Mvh Eddie Landmér

Hej Eddie.
Det verkar vara samma modell, så det är bara att handla! Bara det är en zpid så det bra!

Bra att det uppskattas. Jag tror att allt är med på schemat.

Jag tror att tempen brukar landa på 92 eller däromkring. Sen blir det ju oftast lite varmare i toppen av tankarna med eftervärmen då pumpen slår av.

• Gilla
Landmer
  • Laddar…
Tack för det! 92 grader låter ju perfekt!

Nu tog jag på mig glasögonen och såg ett relä ovanför "zpid rutan" men vad jag kan förstå så har du satt dit det för att inte tappa funktionen med driftstermostaten.
Det du skrev tidigare i tråden: "Jag har också satt dit ett relä så att inte spänningen till laddomaten blir nedreglerad."
Var det kopplat på annat sätt än schemat då?
Utgången från driftstermostaten ser ut att gå direkt till "fas fläkt".

Mvh Eddie Landmér

Ja du har rätt Eddie. Innan jag gjorde schemat var det kopplat utan relä. Och då sänktes spänningen till pumpen.
Du kan med vridpotentiometern ställa vilken temperatur du vill uppnå. Zpiden reglerar nämligen ner fläktvarvtalet när den närmar sig inställd panntemperatur för att minska risken för kokning. Max temperatur är 85 men motståndet lurar ju givaren att visa 85 när tempen är tex 92.

Mvh Gordon

Kan man ansluta ST-81 zPID till vilken enfas motor som helst?
Anledningen till att jag undrar är att Baxi har olika fläktmotorer till Solo Innova, med respektive utan lambdareglering. Vet ej vad som skiljer?

Hej, nu när du kört pannan i några år, är det någonting som du ångrar eller skulle ha gjort annorlunda?

Det skulle va intressant om du testkörde pannan med torr björkved ock räknande insatt ved i kg, och hur lång tid det tar att köra upp tankarna till 90 grader från tex 40 grader och ingen cirkpump igång.

Hej,
Har precis installerat en 50GSX funkar bra men väldigt lätt övertänd, gör sidokeramiken någon skillnad tycker du?

G GordonE skrev:
Hej Eddie.
Det verkar vara samma modell, så det är bara att handla! Bara det är en zpid så det bra!

Bra att det uppskattas. Jag tror att allt är med på schemat.

Jag tror att tempen brukar landa på 92 eller däromkring. Sen blir det ju oftast lite varmare i toppen av tankarna med eftervärmen då pumpen slår av.
Hej Gordon , nybliven medlem här. Skulle behöva lite support med min panna , går nog o lösa på telefon. Smidigast o enklast o förklara. Betalar för din tid självklart. Mvh

L Lobb skrev:
Hej Gordon , nybliven medlem här. Skulle behöva lite support med min panna , går nog o lösa på telefon. Smidigast o enklast o förklara. Betalar för din tid självklart. Mvh
Hej,
Jag skickade dig ett PM med mitt telefonnummer!
Mvh Gordon

G GordonE skrev:
Hej,
Jag skickade dig ett PM med mitt telefonnummer!
Mvh Gordon
Skickade PM till dig , fick ej något PM från dig. Konstigt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.