68 361 läst ·
192 svar
68k läst
192 svar
Nytt vedsystem: Atmos DC50GSX+4m3+10m2 plansolfångare
inte riktigt man brukar vilja ha värmen i alla fall ca 60 cm från toppen annars blir det dåligt med vv och ska man ha 60 cm varmt i en 3 m3 tank så blir det minst 1 m3 som ska värmas om man inte har en spetsberedare efter förstås men det verkar ju dumt att elda el om man har kostat på solpaneler.Matss skrev:
Det löser man med en tappvattenautomat, då kan solen ladda tex 500 liter i toppen. Sen kan man förfina anläggningen genom att ladda solvärmen på rätt höjd styrt efter solstyrka och hur varm tanken är. Men själv tror jag att det är bättre att lägga solpengarna på en bättre vedanläggning...
Sen så var mitt ursprungliga svar till Nilsson73 ett försök att bryta det gamla tänket att det alltid blir flera tankar, och han hade ju inga planer på sol.
Sen så var mitt ursprungliga svar till Nilsson73 ett försök att bryta det gamla tänket att det alltid blir flera tankar, och han hade ju inga planer på sol.
Hej,
Jo jag har eldat tre gånger nu tror jag. Så nu har man kommit in i det lite igen.
Jag eldade igår, innan dess var det förra torsdagen. Så sex dagar emellan var det sist. Gången dessförinnan var det 15 dagar emellan. Ännu har jag inte heller laddat fullt i tankarna. Det är bra att ha kallt vatten i tankbotten för solvärmens skull.
Jag måste säga att det funkar riktigt bra, solvärmen hjälper till en del nu även när det är kallt.
Mina solfångare har lite dum lutning för vinterbruk, bara 25gr, samt vårt hus ligger i en sänka så solen går ner rätt tidigt hos oss.
Det enda negativa är att skorstenen är lite för trång för att få bra drag.
Det som har installerats sen sist är en Thermomatic ERA shuntstyrning. Den fungerar bra. Framledningen ligger nu på 32gr och retur 29gr. Flödet är strax under 400l/h på ettans läge på pumpen.
Detta vet jag eftersom jag också har passat på att installera en ABB energimätare i radiatorkretsen, så att jag kan hålla koll på förbrukningen från dag till dag.
Jag har också fått installerat en kopplingslåda på väggen där jag fördelar ut ström till alla förbrukare som hör till värmesystemet. Givetvis fick jag kröka till ett nytt rör till pannpåfyllningen då det givetvis gick där lådan skulle sitta.
Detta är inte riktigt klart då mina kinesiska tempgivare och jag inte riktigt kommit överens. Problemet var att jag inte fick några vettiga värden, och det visade sig att det blev overflow i programmeringen över 63.3grader så att 13.0 grader motsvarade 76.3grader, inte helt logiskt. Först trodde jag att det var störningar, men så var det inte.
Som tur är så hade just denna kinesiska firma kundsupport som jag mailade, så efter en dag så fick jag en ny fungerande hex fil som jag kunde programmera in med hjälp av en kollega. Jag trodde det var kört ett tag faktiskt. Det hade varit lite tufft, då givarna är så kallade 1-wire givare (Maxim ds18b20) som inte många displayer stöder.
Imorgon skall jag iaf programmera de resterande sju displayerna.
Sen skall det bli skönt att få ordning på alla kablar.
Jag har även fått upp fyra kapslade lysrörsarmaturer från Rusta. Lite rackliga är de, men de ger iaf ett bra ljus.
Ett stort plus med 2x36w armaturerna är att de har HF-don,så de tänder direkt. Tyvärr så har de snålat in på detta på 2x18w modellen som jag också har. Det ser lite illa ut när de blinkar igång och de andra tänder blixtsnabbt.
Jag har också gjort en inkapsling till expansionskärlet som jag skall isolera snart. Även rören upp är isolerade. För säkerhets skull har jag tejpat dit en Typ K tempgivare på det kalla röret under kärlet så att det går att mäta på det när det blir kallare.
För den intresserade så har jag satt dit en knapp och hållrelä för förbikoppling av rökgastermostat.Hålltiden är ställd på en halvtimme. Kopiera på eget bevåg!
Jo jag har eldat tre gånger nu tror jag. Så nu har man kommit in i det lite igen.
Jag eldade igår, innan dess var det förra torsdagen. Så sex dagar emellan var det sist. Gången dessförinnan var det 15 dagar emellan. Ännu har jag inte heller laddat fullt i tankarna. Det är bra att ha kallt vatten i tankbotten för solvärmens skull.
Jag måste säga att det funkar riktigt bra, solvärmen hjälper till en del nu även när det är kallt.
Mina solfångare har lite dum lutning för vinterbruk, bara 25gr, samt vårt hus ligger i en sänka så solen går ner rätt tidigt hos oss.
Det enda negativa är att skorstenen är lite för trång för att få bra drag.
Det som har installerats sen sist är en Thermomatic ERA shuntstyrning. Den fungerar bra. Framledningen ligger nu på 32gr och retur 29gr. Flödet är strax under 400l/h på ettans läge på pumpen.
Detta vet jag eftersom jag också har passat på att installera en ABB energimätare i radiatorkretsen, så att jag kan hålla koll på förbrukningen från dag till dag.
Jag har också fått installerat en kopplingslåda på väggen där jag fördelar ut ström till alla förbrukare som hör till värmesystemet. Givetvis fick jag kröka till ett nytt rör till pannpåfyllningen då det givetvis gick där lådan skulle sitta.
Detta är inte riktigt klart då mina kinesiska tempgivare och jag inte riktigt kommit överens. Problemet var att jag inte fick några vettiga värden, och det visade sig att det blev overflow i programmeringen över 63.3grader så att 13.0 grader motsvarade 76.3grader, inte helt logiskt. Först trodde jag att det var störningar, men så var det inte.
Som tur är så hade just denna kinesiska firma kundsupport som jag mailade, så efter en dag så fick jag en ny fungerande hex fil som jag kunde programmera in med hjälp av en kollega. Jag trodde det var kört ett tag faktiskt. Det hade varit lite tufft, då givarna är så kallade 1-wire givare (Maxim ds18b20) som inte många displayer stöder.
Imorgon skall jag iaf programmera de resterande sju displayerna.
Sen skall det bli skönt att få ordning på alla kablar.
Jag har även fått upp fyra kapslade lysrörsarmaturer från Rusta. Lite rackliga är de, men de ger iaf ett bra ljus.
Ett stort plus med 2x36w armaturerna är att de har HF-don,så de tänder direkt. Tyvärr så har de snålat in på detta på 2x18w modellen som jag också har. Det ser lite illa ut när de blinkar igång och de andra tänder blixtsnabbt.
Jag har också gjort en inkapsling till expansionskärlet som jag skall isolera snart. Även rören upp är isolerade. För säkerhets skull har jag tejpat dit en Typ K tempgivare på det kalla röret under kärlet så att det går att mäta på det när det blir kallare.
För den intresserade så har jag satt dit en knapp och hållrelä för förbikoppling av rökgastermostat.Hålltiden är ställd på en halvtimme. Kopiera på eget bevåg!
WOW häftiga mätare speciellt kWh mätaren, gillar!! Ser mkt bra ut, bra jobbat.
Tackar!silversmeden skrev:
Några timmar har man ju lagt, då är det ju fint att det börjar likna något!
Den sista bilden är på solfångarstyrningen. Den sparar också data för veckor och månader bakåt i tiden. Jag köpte denna istället för Kina varianten. Bilden för mätaren för tadiatorkretsen fick inte plats.
Avundsjuk!!! Snyggt jobbat! 
Ball med så mycket mätare! Speciellt effektförbrukningsmätaren skulle jag vilja ha en.
Jag har klämt dit tidrelä till min atmos med.
Nu tänder jag pannan efter en instruktion i ett inlägg av asparsson850. Då laddar jag pannan full, tänder på och trycker på den tidrelästyrda fläktknappen och går därifrån. har funkat klockrent hitills. Gött att slippa vänta på att vrida upp termostater och ladda mer ved efter tändbrasa etc.
Jag har klämt dit tidrelä till min atmos med.
Nu tänder jag pannan efter en instruktion i ett inlägg av asparsson850. Då laddar jag pannan full, tänder på och trycker på den tidrelästyrda fläktknappen och går därifrån. har funkat klockrent hitills. Gött att slippa vänta på att vrida upp termostater och ladda mer ved efter tändbrasa etc.
Det är skönt att att inte bara jag har inkörningsproblem.
Det jag har konstaterat är att skorstenen är underdomensionerad. Diametern är 160mm och höjden är ca 5.5m. Atmos rekommenderar 12m, så det är ju inte konstigt att jag inte kan mäta något undertryck efter pannan. Snarare är det nog några Pa övertryck.
För att motverka detta har jag slipat övergången in i skorstenen från pannans rör. Det var ett litet steg där som jag jämnare till. Jag har också funderat om det skulle gå att göra utloppet i skorstenstoppen med en fin radie för bättre flöde.
Men j ag tror att det inte kommer att räcka, så det får nog bli en rökgasfläkt i toppen av skorstenen.
Så nu letas det efter en med rimlig prissättning. En Exhausto hade ju varit fint, men att lägga 8000 på en fläkt känns inget bra.
Jag eldade i Söndags upp tankarna till 80 grader rakt igenom. Under tiden så kopplade jag upp en bredbandslambda så att jag kunde justera in spjällen. Jag hade problem med att pannan rök, och det visade sig att den gick med fet blandning. Runt 0.8-0.9 i lambda. Vid lambda 0.8 börjar min panna att skämtar.
För att få upp lambdavärdet till 1.3-1.4 fick jag stänga primären helt och öppna sekundären mycket samt ha det temperaturstyrda spjället nästan helt stängt.
Tyvärr ledde detta tull en rökgastemp på 120 grader och låg panneffekt. Så jag fick justera in den till runt lambda 1, men då ryker det istället.
Min slutsats är att draget behövs för att hålla flödet genom pannan på en bra nivå.
Är det någon annan som har några bra tips?
Det jag har konstaterat är att skorstenen är underdomensionerad. Diametern är 160mm och höjden är ca 5.5m. Atmos rekommenderar 12m, så det är ju inte konstigt att jag inte kan mäta något undertryck efter pannan. Snarare är det nog några Pa övertryck.
För att motverka detta har jag slipat övergången in i skorstenen från pannans rör. Det var ett litet steg där som jag jämnare till. Jag har också funderat om det skulle gå att göra utloppet i skorstenstoppen med en fin radie för bättre flöde.
Men j ag tror att det inte kommer att räcka, så det får nog bli en rökgasfläkt i toppen av skorstenen.
Så nu letas det efter en med rimlig prissättning. En Exhausto hade ju varit fint, men att lägga 8000 på en fläkt känns inget bra.
Jag eldade i Söndags upp tankarna till 80 grader rakt igenom. Under tiden så kopplade jag upp en bredbandslambda så att jag kunde justera in spjällen. Jag hade problem med att pannan rök, och det visade sig att den gick med fet blandning. Runt 0.8-0.9 i lambda. Vid lambda 0.8 börjar min panna att skämtar.
För att få upp lambdavärdet till 1.3-1.4 fick jag stänga primären helt och öppna sekundären mycket samt ha det temperaturstyrda spjället nästan helt stängt.
Tyvärr ledde detta tull en rökgastemp på 120 grader och låg panneffekt. Så jag fick justera in den till runt lambda 1, men då ryker det istället.
Min slutsats är att draget behövs för att hålla flödet genom pannan på en bra nivå.
Är det någon annan som har några bra tips?
Visst har den pannan sugande fläkt ?
om så är fallet går det ju att "trimma" öka fläktens sug större diameter ,högre varv osv.
en ofta förbisedd förbättring är att isolera skorstenen (en kylande skorsten påverkar draget negativt)
mvh pr95
pr95 skrev:
Hej.
Jo det har den. Jag kollade på just det igår, och det visade sig att den går att få effektivare om man flyttar in den längre i pannan. Rökgasen går in mot fläkthjulet via ett rör, glappet mellan fläkthjulet och röret är ca 4-5mm, vilket borde gå att minska ner till 1-2mm. Kolla på bilden så kanske ni förstår.
Jag har ritat fram en ny plåt som håller fläkten som jag ska prova snart.
Jag fick också tag i en rökgasfläkt idag(ZRS170) för 300:- och den har jag med satt upp på skorstenen och provar den just nu. Draget går nu att få upp till 4mm VP om man stänger dragluckan. Egentligen borde den vara i minsta laget, men den bygger undertryck så det räcker än så länge.
Men jag tycker ändå att effekten uteblir. Delta T på Termovaren är bara 8-10grader. Dock är det bara grova trän jag eldar idag, men det borde ändå bli mer än 30kW...
Lambdavärdet är fortfarande svårt att få upp.
Det känns nästan att man missat något vitalt. Det ska ju inte vara så komplicerat.
Alla tempgivare är nu omprogrammerade och funkar bra.
Slänger även med en bild på energimätaren till radiatorkretsen.
Underst är en Testo templogger som jag har mätt på expansionskärlet med.
Den klarar sig utan nätspänning och den kan logga fyra K-temp kanaler. Minnet är lite litet, men mäter man var annan minut kan den mäta i 15 dagar ungefär. Expansionskärlet ändrar ju inte sig så snabbt, så det funkar ju.
Redigerat:
Hej.pr95 skrev:
Tack för tipset.
Jag tror inte att jag skall lita på lambdan. Den verkar visa fel helt enkelt. Nu har jag ställt primären helt stängd samt sekundären likaså, så det låg något i det du sa.
Ökar jag sekundären börjar pannan pulsa och flämta, så jag tror jag ligger rätt ok i inställning. Avgastempen är något hög, den ligger på 220grader.
Effekten är fortfarande låg, den ligger på 35kW nu enligt Termovaren(12-13grader deltaT).
Veden jag kör nu har dock fel längd, men jag tycker inte jag borde tappa så mycket effekt.
Jag har även gjort lite modifieringar på pannan. Den undre luckan har tätats och en läcka i kittningen av keramiken har fixats till. Gubben som kittat från fabriken hade missat så att en del sekundärluft slank under keramiken istället för igenom hålen i den.
Du som verkar ha lite erfarenhet kanske vet vilken temp man bör ha i förbränningsskålen? Tempgivare har jag tillgång till.
Hej.Mick13 skrev:
Tackar! Nä det blev rätt så mycket jobb på semestern helt klart.
Jo det funkar bra med tankarna och allt, enda är att jag inte riktigt blivit kompis med pannan ännu. Men det löser sig nog snart.
Tankarna räcket i fyra dygn vid denna väderlek med 50grader temptapp. Jag hade väl hoppats på lite längre tid, men isoleringen kan göra det lite bättre. Det är inte riktigt klart ännu.
Undre luckan tätades genom att slå med en slägga på den med en träbit emellan. Sen justerade jag in låset och la en lite stump eldfast snöre bakom.
Jag har också läst ur temploggern på mätdatan enligt diagrammet. Det ser inte helt hopplöst ut.
Sen har det också lagts plattor i vedboden. Det återstår att se om det tål att köra handtruck på.
Redigerat: