Oj så "rörigt" det ser ut :)

OT: Går A2:an bra? Jag har en 1.4TDI.

Mr_Smurf skrev:
Oj så "rörigt" det ser ut :)

OT: Går A2:an bra? Jag har en 1.4TDI.
Hej.
Ja det är definitivt rörigt. Det blir onödigt mycket iom att tekniktanken står längst ifrån pannan. Ca 40m 22mm rör har jag slipat och återanvänt! Det blev billigt, men tog tid och var allmänt tröttsamt!

Audin är en 1.2TDI och jag är helnöjd. Har haft den i fem år och det är den bästa bilen jag haft. Sommartid drar den 0.32 och på vintern 0.36 typ. Ett bra sätt att minska utgifterna! Själv då?

GordonE skrev:
Ja det är definitivt rörigt. Det blir onödigt mycket iom att tekniktanken står längst ifrån pannan. Ca 40m 22mm rör har jag slipat och återanvänt! Det blev billigt, men tog tid och var allmänt tröttsamt!
Men kopparn har blivit hutlöst dyr så du hade nog en rätt bra timpenning ändå :)

GordonE skrev:
Audin är en 1.2TDI och jag är helnöjd. Har haft den i fem år och det är den bästa bilen jag haft. Sommartid drar den 0.32 och på vintern 0.36 typ. Ett bra sätt att minska utgifterna! Själv då?
Jag har haft min i 6 år och den har gått klockrent. Den är snart uppe i 30k mil men går fortfarande som en klocka. 0.4 - 0.45 sommar och 0.45 - 0.5 vinter.

Här finns datablad på VVC pumpen om någon är intresserad.
Jag jämförde kurvorna med Wilos VVC pump, men Perfectas har högre kapacitet i både tryck och flöde. På Wilo pumpen var det ingen hastighetsreglering och den klarar inte temperaturen.

http://www.perfecta.se/virtupload/pdf/18309.pdf

Jag har en fråga som jag skulle vilja ha lite hjälp med. Det är snart dags att sätta väggarna runt tankarna, och innan dess så tänkte jag justera in blandningsventilen som sitter mellan slingorna.
Har någon nån bra utgångspunkt? Jag har en ide om hur man skall göra, men är inte helt säker.

Annars har jag fått hem styrningen till pumpen till slut, och det ser ut att fungera bra.
Det enda negativa är att flödet visar 1l/min även med pumpen avstängd. Detta är ett mätfel antingen från givaren eller styrenheten, så det känns trist. Den visade samma när jag provade den i luften.
En nackdel med flödesgivaren är att den är rätt så trång, så att cirkulationspumpen tappar en del i flöde, men det funkar ändå ok om man kör på full hastighet.

Rören över pannrummet till solfångarna är nu isolerade och en provisorisk isolering till plattvärmeväxlaren gjordes av lite överbliven Ikea frigolit.

Igår var kanonväder och det resulterade i en 1000l tank med 57grader rakt igenom. Jag tror att tempen höjdes ca 17grader under dagen, då utan värmeuttag. Det bådar gott inför nästa sommar.

Jag har även reglat upp runt tankarna så det är dags att skruva upp spånskivorna i veckan.

• IMAG0504.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt jobbat, skönt med lite solvärme såhär på höstkanten...

Har du kopplat som på bifogad bild (cirkel = blandningsventil)? I så fall skull jag sätta undre blandningsventilen lite högre än den övre t.ex. 60/58 grader. På så vis riskerar du inte att nyttja toppen i onödan.

• Blandning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Ny på forumet. En fråga till Gordon E: Var köpte du din Atmospanna?
Jag ska till med ett liknande projekt, pannrum i ladan, kulvert, tankar, panna, skorsten osv...
Tyckte Atmos dc 50 gsx såg intressant ut, någon som har erfarenhet av den?
Tacksam för tips och råd vad gäller panna och vattenvolym, 300 m2 ska värmas upp.

superpaco skrev:
Snyggt jobbat, skönt med lite solvärme såhär på höstkanten...

Har du kopplat som på bifogad bild (cirkel = blandningsventil)? I så fall skull jag sätta undre blandningsventilen lite högre än den övre t.ex. 60/58 grader. På så vis riskerar du inte att nyttja toppen i onödan.
Hej.
Jag har en blandningsventil som är kopplad som den övre av de på din bild. Sedan har jag en till ventil i det andra rummet som kan blanda in kallvatten om tempen skulle bli för hög. Den är ju bara att ställa in så att man får rätt temp i utgående ledning.

Nilsson73 skrev:
Hej

Ny på forumet. En fråga till Gordon E: Var köpte du din Atmospanna?
Jag ska till med ett liknande projekt, pannrum i ladan, kulvert, tankar, panna, skorsten osv...
Tyckte Atmos dc 50 gsx såg intressant ut, någon som har erfarenhet av den?
Tacksam för tips och råd vad gäller panna och vattenvolym, 300 m2 ska värmas upp.
Hej.
Jag har köpt den i Polen av en firma som heter Kotly www.kotly.com
Där köpte jag även solpanelerna och expansionskärlet till dem. De har plånboksvänliga priser och bra pris på frakt.

Jag känner ingen som har en DCxxGSX, men jag vet att det är en på forumet som har en, och om jag kommer ihåg rätt är han nöjd.

Angående vattenvolym är ju isoleringsstandarden på huset avgörande samt hur ofta man kan tänka sig och elda. Sen får man ju ha med i beräkningarna hur lång eventuell kulvert är.

Tack för svaret! Kotly har helt klart bra priser, tyggt att veta att någon handlat där och det har funkat bra. Har inte bestämt mig för vilken anläggning än, mycket att tänka på! Behöver 43 m kulvert och tänkte ha 3000 l. ack.tankar. Isoleringen i huset mycket bristfällig!!! Och gamla fönster! Tror du att jag behöver större tankar?

För det första låter det farligt när du skriver tankar, att dela upp den lilla volymen 3 m3 på flera tankar är illa, försök att få till vattenvolymen i en tank, ska inte vara svårt om du bygger nytt pannrum.

Sen undrar jag hur du kommit fram till volymen 3 m3, det brukar vara lagom till små välisolerade hus.

Med bristfällig isolering kan huset lätt dra 20 kW en kall dag. Om du lyckas få ett delta T på 50 grader så lagrar 3 m3 174 kWh och räcker därmed knappt 9 timmar. För att ladda tanken igen med en 50kW panna som kanske ger medeleffekt 40 kW (om du inte stoppar i ved exakt när det är dags) tar det 9 timmar.

Att hålla pannan brinnande i 9 timmar var 18:e timme bli lätt tröttsamt i längden...

Detta var lite gissande från min sida men det visar vikten av att dimensionera grejerna rätt. Du bör även uppskatta ditt effektbehov utgående från dagens uppvärmning och morgondagens. Annars är risken stor att du underdimensionerar.

Intressant uträkning !! sånt där gillar jag men vet inte hur man räknar, vore intressant att veta, då kanske man kan räkna ut husets förbrukning en kall dag.

Kan inte säga att jag direkt förstår uträkningen, men jag betvivlar inte att du här rätt. Befintligt värmesystem är en jordvärmepump på 7 kw (400m slang) vilket inte räcker till! Den börjar "spetsa" tidigt, vid mycket kallt väder så är det kallt i huset trots att den går för fullt. Har byggt ut huset med ca 60 m2 efter den sattes in, tycker ändå att den funkade bra till de senaste två vintrarna som varit mycket kalla! Nu är det 220 m2 boyta som ska värmas och vill kunna värma ytterligare 80-100 biyta. Kan den här beskrivningen ge någon info om energibehov?

"Silversmeden" Du verkar ju ha en boyta/biyta som är något mindre än min. Tycker du att ditt system är tillräckligt? Antal eldningar/dag när det är som kallast? Något du skulle vilja ändra på? Jag inser att mycket hänger på hur isolerat huset är, men skulle vara intressant att veta vad du tycker om ditt system (jag har även kollat på det)!

Gammal sanning säger väl ca 13l ackvolym/Kvm boyta. Det räcker ändå inte till när det kryper ner ordentligt på termometern. Är det dessutom dåligt isolerat så blir det inte nåt bättre. Elda hela kvällarna och när du kommer hem är det ändå kallt, har jag lång erfarenhet av och det suger.
Detta forum förespråkar ju gärna ackvolymer i storlek med simbassänger.
Och har man bara stålarna att köpa panna som matchar det så blir ju det kanon. Elda en gång i veckan är ju inte dumt.
Jag hade nog haft 3.5m3 minst till mitt hus på 130kvm om jag haft platsen bara. nu får jag nöja mig med 2m3 :(
Du borde ha det dubbla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.