• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vad kan det innefatta, solpaneler och batterier? Bergvärme?
Indrag av vattenburet system ihop med luft-vatten-värmepump, ifall man saknar det?

Bra frågor! Nu är artikeln uppdaterad.

S
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Bra frågor! Nu är artikeln uppdaterad.
Det framgår inte i artikeln att det endast gäller småhus byggda innan 1990.
Ä Äpplesnö skrev:
Vad kan det innefatta, solpaneler och batterier? Bergvärme?
Indrag av vattenburet system ihop med luft-vatten-värmepump, ifall man saknar det?
Det går att söka bidrag för:
  • att förbättra klimatskärmen, genom tilläggsisolering, vindtätning, tilläggsglas eller byte av fönster eller dörrar,
  • att åtgärda uppvärmningssystemet, exempelvis genom att installera värmeåtervinning i ventilationen eller byta till ett vattenburet värmedistributionssystem,
  • att nyinstallera en pelletspanna eller en värmepump, dock ej luftvärmepump, och
  • att ansluta småhuset till ett fjärrvärmenät.
https://www.regeringen.se/regeringe...-bidraget-for-energieffektivisering-i-smahus/

Osäkert om man kan få bidrag för själva energibrunnen men själva bergvärmepumpen kan man få för. Mina föräldrar ska skaffa bergvärme så blir intressant att se om de kan få för själva energibrunnen också. Rent logiskt kan jag tycka det eftersom det hör till, annars skulle ju luftvatten ha en fördel med att man kan få för utedelen också.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ifall jag uppfattade det rätt så är det vrickat, bor i område med hus bygga 53-58 de flesta har fjärrvärme som jag men en granne vet jag har bergvärme, han kan få bidrag för att byta fönster men inte vi andra?!
Att byta fönster till energiglas är väl något alla tjänar på oavsett uppvärmning?!

• Gilla
Johan Nyborg och 1 till
  • Laddar…
O ollo skrev:
Att byta fönster till energiglas är väl något alla tjänar på oavsett uppvärmning?!
Att byta fönster lönar sej knappast, räknar du på energibesparingen klarar du nog inte att ränta investeringen och än mindre amortera av vad nya fönster kostar.

F fribygg skrev:
Att byta fönster lönar sej knappast, räknar du på energibesparingen klarar du nog inte att ränta investeringen och än mindre amortera av vad nya fönster kostar.
Det är väl sant, men pratar man endast bidrag för de som behöver byta fönster så blir det skillnad på granne till granne.

O ollo skrev:
Det är väl sant, men pratar man endast bidrag för de som behöver byta fönster så blir det skillnad på granne till granne.
Varför ska staten ge bidrag till fönsterbyten?

Varför kan jag inte svara på, det är ju regeringen som ger bidrag, varför då göra skillnad på olika energikällor?!
Jag tycker igentligen att vi ska ta bort alla bidrag, ingen ska få för att köpa elbil, solceller, byta värmesystem, rotavdrag mm.
Men nu har regeringen satt in detta men det slår skevt som vanligt.

S
Det är ju helt sjukt, varför tar aldrig alla jävla bidrag slut någon gång när vi redan har hög inflation?? :O

• Gilla
BurnedCPU
  • Laddar…
Det märks att det är valår...

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
O ollo skrev:
Varför kan jag inte svara på, det är ju regeringen som ger bidrag, varför då göra skillnad på olika energikällor?!
Tycker du det ska gå att få bidrag till nya oljepannor?

• Gilla
Skrambeloln
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det märks att det är valår...
Jo, tur att det inte är riksdagsval oftare..

F fribygg skrev:
Tycker du det ska gå att få bidrag till nya oljepannor?
Nej, har jag sagt det?
Ta bort bidrag eller ge alla som ska byta fönster samma bidrag. Det är det jag tänker på. Bara det ger att man förbrukar mindre energi.

O ollo skrev:
Nej, har jag sagt det?
Ta bort bidrag eller ge alla som ska byta fönster samma bidrag. Det är det jag tänker på. Bara det ger att man förbrukar mindre energi.
Fönsterbyte lönar sej generellt inte ( undantag finns nog) staten bör inte uppmuntra till sådant med bidrag.

• Gilla
Heddvig och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.