2 449 läst ·
71 svar
2k läst
71 svar
Nytt energibidrag från 1 september - du kan få upp till 60 000 kronor
Sida 1 av 5
På konsumentens sida
· 3 634 inlägg
Från den 1 september kan du som äger ett småhus ansöka om det nya bidraget Villaeffekten. Bidraget täcker 30 procent av materialkostnaden när du genomför åtgärder som minskar husets energianvändning eller effektbehov.
Du kan läsa artikeln här: Nytt energibidrag från 1 september - du kan få upp till 60 000 kronor
Du kan läsa artikeln här: Nytt energibidrag från 1 september - du kan få upp till 60 000 kronor
Administrator
· Skåne
· 8 703 inlägg
Bra frågor! Nu är artikeln uppdaterad.
Det framgår inte i artikeln att det endast gäller småhus byggda innan 1990.Marlen Eskilsson skrev:
Det går att söka bidrag för:Ä Äpplesnö skrev:
- att förbättra klimatskärmen, genom tilläggsisolering, vindtätning, tilläggsglas eller byte av fönster eller dörrar,
- att åtgärda uppvärmningssystemet, exempelvis genom att installera värmeåtervinning i ventilationen eller byta till ett vattenburet värmedistributionssystem,
- att nyinstallera en pelletspanna eller en värmepump, dock ej luftvärmepump, och
- att ansluta småhuset till ett fjärrvärmenät.
Osäkert om man kan få bidrag för själva energibrunnen men själva bergvärmepumpen kan man få för. Mina föräldrar ska skaffa bergvärme så blir intressant att se om de kan få för själva energibrunnen också. Rent logiskt kan jag tycka det eftersom det hör till, annars skulle ju luftvatten ha en fördel med att man kan få för utedelen också.
Ifall jag uppfattade det rätt så är det vrickat, bor i område med hus bygga 53-58 de flesta har fjärrvärme som jag men en granne vet jag har bergvärme, han kan få bidrag för att byta fönster men inte vi andra?!
Att byta fönster till energiglas är väl något alla tjänar på oavsett uppvärmning?!
Att byta fönster till energiglas är väl något alla tjänar på oavsett uppvärmning?!
Varför kan jag inte svara på, det är ju regeringen som ger bidrag, varför då göra skillnad på olika energikällor?!
Jag tycker igentligen att vi ska ta bort alla bidrag, ingen ska få för att köpa elbil, solceller, byta värmesystem, rotavdrag mm.
Men nu har regeringen satt in detta men det slår skevt som vanligt.
Jag tycker igentligen att vi ska ta bort alla bidrag, ingen ska få för att köpa elbil, solceller, byta värmesystem, rotavdrag mm.
Men nu har regeringen satt in detta men det slår skevt som vanligt.