Hej, undrar om ni på forumet tycker att detta garagetaket ser ok ut?
Pappen är lagd i dec över den gamla, bortsett från ett parti där spånten byttes ut. En firma gjorde det.

• Garagetak med nylagd papp sedd ovanifrån, solen skapar skuggor på det vita taket och en tegelvägg syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagetak med nylagd takpapp syns med skuggor från omgivningen. Underlaget byttes delvis ut av en firma, enligt inläggsförfattaren.
    Skapa konto
Hur såg den gamla ut?

Att pappen är helt slät utan minsta bula är såklart önskvärt ur estetisk synvinkel. men samtidigt ganska svårt att få till för de bulor som finns under kan ju inte den nya pappen trolla bort.

Sedan tänker jag i mitt huvud att man lägger papptak där taket inte kommer synas så väl, så att det är lite buligt (men inte så buligt att det är risk för fuktgenomträngning) inte är hela världen.

• Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur såg den gamla ut?

• Tak i behov av renovering med slitage och vit beläggning, sedd uppifrån. Tegelfasad och bil i bakgrunden vid en trottoar.
    Skapa konto
Karrock
Det var korta våder. Är det byggt med spillbitar från ett annat jobb? Fallande skarvar med rätt antal rullar borde inte ge ett sånt stumpresultat.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Utifrån bilden är det gamla taket minst lika vågigt, kan t.o.m. vara underlaget som är ojämnt. Ser väldigt konstigt ut.
Eller är det frosten som gör att det ser märkligt ut på gamla taket?

Återanvändes plåten på sargen eller tog dom aldrig bort den? Hur löste de uppdraget mot sargen? 🤔
Och som redan sagts, väldigt mycket skarvar.

A AndersS skrev:
Utifrån bilden är det gamla taket minst lika vågigt, kan t.o.m. vara underlaget som är ojämnt. Ser väldigt konstigt ut.
Eller är det frosten som gör att det ser märkligt ut på gamla taket?
Frosten är lav. Personligen tycker jag det är svårt att se pga påväxten

Centano Centano skrev:
Återanvändes plåten på sargen eller tog dom aldrig bort den? Hur löste de uppdraget mot sargen? 🤔
Och som redan sagts, väldigt mycket skarvar.
Plåten togs bort och återanvändes

Karrock Karrock skrev:
Det var korta våder. Är det byggt med spillbitar från ett annat jobb? Fallande skarvar med rätt antal rullar borde inte ge ett sånt stumpresultat.
Vet ej, såg killen bära upp rullar men svårt att dra till minnes om det var oöppnade rullar.

Hur lyckas man få så mycket skarvar? Jag köpte papprullar som var 15 meter och mitt garagetack var 14,8 meter så har ju inga skarvar på den ledden. Vissa av våderna ser ju ut att vara 1,5-2 meter. Se längst ned i bilden där det är 3 våder på vadå, 5-6 meter?

Hur långt är taket?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
För mig spelar utseendet mindre roll, det som är av större vikt är väl att det håller tätt. Kan risken för läckage öka om det står vatten i "groparna"?

Var någonstans är avrinning på taket?
Är det till vänster så blir det många kortskarvar och många ojämnheter hela vägen.

Rickard.
"Vecken" som går flera våder i bredd är alldeles säkert underlagets fel, jag tycker det ser helt ok ut.
Det som betyder mest dvs hur utförandet är gjort går ändå inte att se.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Brukar nog se lite extra jäkligt ut när man lägger papp på vintern. När det blir en het sommardag mjuknar pappen enormt och sjunker till.

Nu har jag bara lagt papp privat men det som är noga är ju exempelvis att man inte har en skarv precis där det i underlaget är en "bula" i fallet. Alltså en plats där det ofrånkomligt kommer stå vatten vill man inte ha en skarv. Oavsett hur noga man skarvar så är det en ökad risk.

LIkaså var det med pappen jag använde instruerat att man i en skarv snedskar pappen så att vattnet följer kanten på rätt håll (inte in mot nästa våd).

Oavsett, taket ser ju ut att luta en del och såna här tak håller ju i ett par decennier även om de är helt platta. Så om de bara skarvat ordentligt ser jag ingen större risk här. Utseendemässigt lär det bli lite bättre till sommaren men det blir ju aldrig bättre än underlaget.

• Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.