Medlem
· Västra götaland
· 85 inlägg
Hej, undrar om ni på forumet tycker att detta garagetaket ser ok ut?
Pappen är lagd i dec över den gamla, bortsett från ett parti där spånten byttes ut. En firma gjorde det.
Pappen är lagd i dec över den gamla, bortsett från ett parti där spånten byttes ut. En firma gjorde det.
Att pappen är helt slät utan minsta bula är såklart önskvärt ur estetisk synvinkel. men samtidigt ganska svårt att få till för de bulor som finns under kan ju inte den nya pappen trolla bort.
Sedan tänker jag i mitt huvud att man lägger papptak där taket inte kommer synas så väl, så att det är lite buligt (men inte så buligt att det är risk för fuktgenomträngning) inte är hela världen.
Sedan tänker jag i mitt huvud att man lägger papptak där taket inte kommer synas så väl, så att det är lite buligt (men inte så buligt att det är risk för fuktgenomträngning) inte är hela världen.
Medlem
· Västra götaland
· 85 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 85 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 85 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 85 inlägg
Hur lyckas man få så mycket skarvar? Jag köpte papprullar som var 15 meter och mitt garagetack var 14,8 meter så har ju inga skarvar på den ledden. Vissa av våderna ser ju ut att vara 1,5-2 meter. Se längst ned i bilden där det är 3 våder på vadå, 5-6 meter?
Hur långt är taket?
Hur långt är taket?
Medlem
· Västra götaland
· 85 inlägg
För mig spelar utseendet mindre roll, det som är av större vikt är väl att det håller tätt. Kan risken för läckage öka om det står vatten i "groparna"?
Brukar nog se lite extra jäkligt ut när man lägger papp på vintern. När det blir en het sommardag mjuknar pappen enormt och sjunker till.
Nu har jag bara lagt papp privat men det som är noga är ju exempelvis att man inte har en skarv precis där det i underlaget är en "bula" i fallet. Alltså en plats där det ofrånkomligt kommer stå vatten vill man inte ha en skarv. Oavsett hur noga man skarvar så är det en ökad risk.
LIkaså var det med pappen jag använde instruerat att man i en skarv snedskar pappen så att vattnet följer kanten på rätt håll (inte in mot nästa våd).
Oavsett, taket ser ju ut att luta en del och såna här tak håller ju i ett par decennier även om de är helt platta. Så om de bara skarvat ordentligt ser jag ingen större risk här. Utseendemässigt lär det bli lite bättre till sommaren men det blir ju aldrig bättre än underlaget.
Nu har jag bara lagt papp privat men det som är noga är ju exempelvis att man inte har en skarv precis där det i underlaget är en "bula" i fallet. Alltså en plats där det ofrånkomligt kommer stå vatten vill man inte ha en skarv. Oavsett hur noga man skarvar så är det en ökad risk.
LIkaså var det med pappen jag använde instruerat att man i en skarv snedskar pappen så att vattnet följer kanten på rätt håll (inte in mot nästa våd).
Oavsett, taket ser ju ut att luta en del och såna här tak håller ju i ett par decennier även om de är helt platta. Så om de bara skarvat ordentligt ser jag ingen större risk här. Utseendemässigt lär det bli lite bättre till sommaren men det blir ju aldrig bättre än underlaget.