Hej,

Vi har en ventilation i tvättstugan. Sådana gammal som man kunde snurra lite och få in luft eller ur.
Nu satte vi in en dyr badrumsfläkt där för att få ur fukt. Men istället blir det iskallt.. trots fläkten står på och det ska gå upp verkar luft komma ner..
Okunnig är jag så nån som kan tänkas sig komma på varför och vad jag kan göra

Kanske behövs ett kallrasskydd?

ClasseClas
Felvänd? Känn med handen eller med ett papper/servett:

ClasseClas ClasseClas skrev:
Elektrikern stod och kände under när han satt i den osv p verka ju inte reagera. Men jag får ta och kika bruksanvisningen. De kan ju göra fel också

Vem kan veta sådant av alla hantverkare..

Felvänd?
Kan man montera en badrumsfläkt åt fel håll? (Vore det en kanalfläkt kunde den ju vara felvänd)

A Alwaysandforever2012 skrev:
Ta en bild på installationen så kan vi nog avgöra det. Tveksamt att det skulle dra in luft när fläkten går, om den sitter rätt. För ni har väl inte mekanisk ventilation och har satt den satt den i en tilluftsventil?

Redigerat:
K
Du märker väl om den suger ut luft ur rummet eller blåser in luft? Behöver inte fråga en hantverkare.

ClasseClas
F fribygg skrev:
Kan man montera en badrumsfläkt åt fel håll? (Vore det en kanalfläkt kunde den ju vara felvänd)
Egentligen inte men jag tycker att det passar bra att ställa "dumma" frågor eftersom TS säger att det blir kallare.

RoTe
Om du blåser ut luft så måste ny luft komma in, var kommer den luften från?

L lordi skrev:
Ta en bild på installationen så kan vi nog avgöra det. Tveksamt att det skulle dra in luft när fläkten går, om den sitter rätt. För ni har väl inte mekanisk ventilation och har satt den satt den i en tilluftsventil?
Ingen aning. Hur vet jag det och vad gör det ?
Det är en gammal ventil iaf i taket som varit i säkert runt 50år. Var över torkskåpet i tvättstugan. Nu satte elektrikern in intellivent p fläkten där.
Ska fota under dagen.

Ingen aning. Hur vet jag det och vad gör det ?
Det är en gammal ventil iaf i taket som varit i säkert runt 50år. Var över torkskåpet i tvättstugan. Nu satte elektrikern in intellivent p fläkten där.
Ska fota under dagen.
Vad har du för ventilation för övrigt i huset?

ClasseClas
Om du tar en bild på den fina fläkten så kan du säkert få lite mer precisa kommentarer. Vad sägs om det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.