N nikwib skrev:
Är det någon som har fler förslag på hur man kan åtgärda det? Tack för iden om att måla läkten, men helst skulle jag vilja få det vitt så att kontrasten inte blir så stor – de har ju satt en brunröd plåt, och om den varit vit hade det nog sett bättre ut, så den går kanske att måla också. Jag vill både få det mer estetiskt och samtidigt täppa till så att fåglar inte kan ta sig in där. Tar gärna emot idéer innan jag pratar med entreprenören.
Haft ett liknande ”problem” på fritidshuset. Jag löste det med en takfotsplåt ytterligare, dvs uppe på läkten. Det blev iaf 7 resor snyggare än tidigare. Kostnaden är ju iaf försumbar..
Givetvis har jag en ”äkta” plåt i botten men den nya ger iaf ett gediget utseende. Det är iaf ett sätt att lösa det estetiska men du får säkert en massa proffsråd här inne som säger vad som är exakt rätt! Det är det minsta man behöver oroa sig för iallafall..

Kramla
Har inget med tråden att göra, eller?…
Undrar hur algoritmerna drar för slutsatser i detta fall..😧
En brun, polerad träkista med dekorativa detaljer visas i en annons för begravningskostnader i Sverige 2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Det bör väl inte röra sig om några större mängder vatten under pannorna?
Nä, har man vanliga falsade betongpannor och ser över och byter ut eventuellt trasiga pannor årligen bör det handla om försumbara mängder.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
[länk]

Väldigt bra exempel på hur fotplåten ska sitta och 3kantlisten ut mot gaveln.
Har jag helt fel om jag tror att de flesta tak har och byggs med fotplåten uppepå läkten precis under pannorna och inte som "det ska va" med plåt under pappen?

H hydrolift skrev:
Har jag helt fel om jag tror att de flesta tak har och byggs med fotplåten uppepå läkten precis under pannorna och inte som "det ska va" med plåt under pappen?
Jag har för mig att man kan ha dubbla ifall man vill dölja läkten.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Har jobbat en del med äldre hus så det är inga problem att montera en pannkil, det är väl det en yrkesman ska ta upp med kunden om det nu är ett företag som har gjort det..

Har inte nämnt AMA och det behövs inte i detta fall, men att all vatten som kommer på takpappen bara ska rinna ut utan att hanteras av rännan får du gärna hänvisa till vart det utförandet är godkänt..
Så med det sagt så anser jag inte att detta tak uppfyller fackmannamässigt utförande..
Enl ama kan man montera rännkrok på läkt så regelmässigt är det ok.. estetik är ju en smaksak

J
P Plåtis22 skrev:
Enl ama kan man montera rännkrok på läkt så regelmässigt är det ok.. estetik är ju en smaksak
Har du lust att lägga in bild och text men hänvisning?

Eftersom taket har deformerats så kraftigt och att det inte är stuprör på båda sidorna där taket hänger ner så var det så här det blev då man rätat upp taket. Är du inte nöjd med jobbet så diskuterar med företaget eller beställ en besiktning av det utförda jobbet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Svart, matt sprayfärg löser det estetiska snabbt och enkelt.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Jag anser att taket är fel gjort, för nu kommer inte vattnet som hamnar på pappen under pannorna i rännan utan droppar ned helt fritt ifrån taket..
mycket riktigt fel, iaf enligt AMA men bättre tycker jag, för då ser man att det droppar bakom rännan och kan då konstatera att antagligen en takpanna är trasig, vilket man oftast inte ser nerifrån backen! Rännan på bilderna sitter lite väl högt upp, plåtis borde ha bockat högsta rännkroken 4-5 cm mera!

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
J
FreddasK FreddasK skrev:
mycket riktigt fel, iaf enligt AMA men bättre tycker jag, för då ser man att det droppar bakom rännan och kan då konstatera att antagligen en takpanna är trasig, vilket man oftast inte ser nerifrån backen! Rännan på bilderna sitter lite väl högt upp, plåtis borde ha bockat högsta rännkroken 4-5 cm mera!
Jaha så nu ska vi ha felaktiga utföranden..
Hur urskiljer du kondensvattnet och vatten som pannorna normalt läcker ifrån ett riktigt läckage?

Mats-S
F fribygg skrev:
har man vanliga falsade betongpannor och ser över och byter ut eventuellt trasiga pannor årligen bör det handla om försumbara mängder
Kan bara instämma till 100%.
Debatten här om vart några droppar från takpappen ska ta vägen är endast högst akademisk, saknar totalt praktiskt intresses, vad än det står i Bygg-AMA. Oftast behöver man inte hängslen och livrem, det viktigaste är att takpappen fångar upp vattnet från en läckande panna, har man lite koll på sitt hus så fixar man pannan inom rimlig tid, har man inte koll så ska man bo i en bostadsrätt.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
J
Mats-S Mats-S skrev:
Kan bara instämma till 100%.
Debatten här om vart några droppar från takpappen ska ta vägen är endast högst akademisk, saknar totalt praktiskt intresses, vad än det står i Bygg-AMA. Oftast behöver man inte hängslen och livrem, det viktigaste är att takpappen fångar upp vattnet från en läckande panna, har man lite koll på sitt hus så fixar man pannan inom rimlig tid, har man inte koll så ska man bo i en bostadsrätt.
Nu har inte TS betongpannor utan lertegel som absolut inte är täta..

N nikwib skrev:
Hej!

Jag har precis fått ett nytt tak lagt och överlag ser det bra ut. Däremot är jag osäker på en detalj och undrar om någon med mer erfarenhet kan ge en bedömning.

Under hängrännan finns en ganska stor öppning där läkten syns tydligt. Jag vet inte om detta är helt normalt, ett estetiskt val, eller om det tyder på att något inte är korrekt utfört. Då jag inte har så mycket kunskap om takarbete skulle jag uppskatta en övergripande bedömning av er som kan mer.

Är detta något jag bör ta upp med entreprenören, eller är det normalt att det ser ut så här?

Tack på förhand!
Hej!
Jag har en liknande lösning på mitt omlagda tak. Frågade om konstruktionen då jag själv varit snickare och lagt tak på 80-90 talet och fick svaret att man numera gör så då man märker om pannor är trasiga då det droppar från duken vid mer rejäla eller långvariga regn.
Jag har haft nytta av det då ca 4-5 pannor haft konstruktions fel eller sprickor och de är nu bytta och jag får inte läkten förstörd på sikt.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.