13 290 läst ·
55 svar
13k läst
55 svar
Nylagt tak: ska läkten synas under hängrännan?
Nej inga problem för den som är villig att betala för det . Och med den förändringen som sker att takfoten tappar sitt nätta uttryck. Och därmed tappar huset sin ursprungliga karaktär. Vid gaveln så sitter det panel som går längs med taklutningen och där blir det direkt mera komplicerat och därmed fördyrande med pannkil. Vidare så är det enbart onödiga spekulationer när man inte vet om förutsättningarna.J Jansson69 skrev:
Jag har inte hänvisat till att du nämnt AMA. Jag tog enbart upp den som att den kan vara åberopad vid upphandling, men nu ser det ändå ut att vara den som ligger till grund för upphandlingen ändå.J Jansson69 skrev:
Och jag har inte nämnt att det skulle vara en godkänd lösning utan enbart att det kan vara en förklaring på utförandet.
Fast pannkilen bygger inte mer i höjd än läkten gör så jag ser inga problem med det, att den skulle förändra utseendet ja lite till det trevligare..Noramasen skrev:
Nej inga problem för den som är villig att betala för det . Och med den förändringen som sker att takfoten tappar sitt nätta uttryck. Och därmed tappar huset sin ursprungliga karaktär. Vid gaveln så sitter det panel som går längs med taklutningen och där blir det direkt mera komplicerat och därmed fördyrande med pannkil. Vidare så är det enbart onödiga spekulationer när man inte vet om förutsättningarna.
Men vi släpper pannkilen nu va😉
Ok, men kunden har inte fått ett utförande som är varken acceptabelt eller bra är vad jag anser..Noramasen skrev:
Jag har inte hänvisat till att du nämnt AMA. Jag tog enbart upp den som att den kan vara åberopad vid upphandling, men nu ser det ändå ut att vara den som ligger till grund för upphandlingen ändå.
Och jag har inte nämnt att det skulle vara en godkänd lösning utan enbart att det kan vara en förklaring på utförandet.
För nu kommer han att ha ett evigt droppande ifrån taket och har man tex. gångar med sten eller annan beläggning under takfoten så är det ju inte så kul..
Renoverare
· Borlange
· 129 inlägg
Jag byggde mitt garagetak på det sättet också, likaså takfirman som bytte hustaket.J Jansson69 skrev:
Det bör väl inte röra sig om några större mängder vatten under pannorna?
Ja jag ser det att vissa bygger på detta sätt obegripligt om du frågar mig..Samuel Hopstadius skrev:
Det beror på en mängd olika saker har du tur så är det inte mycket..Samuel Hopstadius skrev:
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 777 inlägg
Kommer vattnet på undersidan av pannorna så är det ju något som inte är rätt...J Jansson69 skrev:
Personligen gillar jag ju den här varianten bättre då.. för då syns det ju
Besserwisser
· östergötland
· 2 777 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Hej
När jag tittar på bilderna så ser det ut som huset och taket satt sig under decennierna.
Min uppfattning är att takläggarna har rätat upp taket så det ser bra ut, då uppstår det lite problem med fallet om man inte gör som det nu är gjort.
För att uppnå korrekt standard hade man behöva göra ett mycket större ingrepp och riktat upp hela taket ända ner till råsponten.
Nu blev det en kompromiss, ett upprätat tak men diskrepans på takfot hängänna underlagspapp och läkt.
Jag kanske ändrar uppfattning om jag får se fler bilder och en helhet om hur rakt taket är.
/Workingclasshero
När jag tittar på bilderna så ser det ut som huset och taket satt sig under decennierna.
Min uppfattning är att takläggarna har rätat upp taket så det ser bra ut, då uppstår det lite problem med fallet om man inte gör som det nu är gjort.
För att uppnå korrekt standard hade man behöva göra ett mycket större ingrepp och riktat upp hela taket ända ner till råsponten.
Nu blev det en kompromiss, ett upprätat tak men diskrepans på takfot hängänna underlagspapp och läkt.
Jag kanske ändrar uppfattning om jag får se fler bilder och en helhet om hur rakt taket är.
/Workingclasshero
Nja takpannor är aldrig vattentäta, speciellt vid blåst så kan det komma en del vatten beroende på hur taket ser ut..plåtrickard skrev:
Ja det är många som gillar/förstärker utföranden som egentligen inte ens borde finnas i tankarna hos ett proffs, vänta vad sa jag nu🙄 proffs är dom inte i detta fall i alla fall😉
Lägger upp lite fler bilder.