6 785 läst · 49 svar
7k läst
49 svar
Nyheter jag hittade på aftonbladet ang . ladda elbil
Där finns också informationen som visar att energibolaget som min arbetsgivare använder sig av har fel:
Laddstolpar (31 §)
Lågspänningsnät för laddstolpar och liknande anläggningar får användas för överföring av el till annan utan att nätkoncession krävs. Det gäller även om elnätet aldrig används uteslutande för att överföra el till anläggningsägaren.
Undantaget är det som gör att laddstolpar för bilar kan monteras och användas utan att det krävs nätkoncession.
Laddstolpar (31 §)
Lågspänningsnät för laddstolpar och liknande anläggningar får användas för överföring av el till annan utan att nätkoncession krävs. Det gäller även om elnätet aldrig används uteslutande för att överföra el till anläggningsägaren.
Undantaget är det som gör att laddstolpar för bilar kan monteras och användas utan att det krävs nätkoncession.
Fast den jämförelsen är väl inte direkt relevant?D Daniel 109 skrev:
Det är ungefär som att skriva "Istället för ett hus för 3 mkr kan jag bo i en hyresrätt med hyran 25 000 kr/mån i 10 år" Det innebär ju ändå inte att hyresrätten blir billigare per månad
Allt beror på förutsättningarna och en relevant jämförelse är väl att jämföra totalkostnaden mellan en el/hybridbil och motsvarande bensin/dieselbil. Den Passat GTE jag kör som tjänstebil (med fullt bruttolöneavdrag för alla kostnader) blir t ex 2 kr/mil billigare än motsvarande bensinmodell trots att den kostar 100 000 kr mer i inköp.
/Krille
@Krille4, jag räknade på samma sätt på min bil och kom fram till att jag efter tre år har tjänat in prisskillnaden mot en bil med samma funktioner fast dieseldriven. Detta efter att jag räknat in skillnaden i skatt, bränslekostnader mm. Nu var jag dock lite för optimistisk då jag inte räknat med att betala 2.50 för elektriciteten på jobbet.
En sak som jag dock noterat är att jag kör mycket mer bränsleekonomiskt nu när jag skaffat hybridbil. Att klara en sträcka på bara batteri blir en morot. Jag har snabbt lärt mig att förbättra räckvidden på batteriet med ca 25%.
Sedan blir man snabbt duktig på att hitta och nyttja de gratisladdare som finns. Jag väljer exempelvis att vänta på barnen vid en snabbladdare istället för utanför dörren på kulturskolan. Visst, barnen får gå några meter längre, men jag får gratis el sponsrad av en bilfirma. Jag parkerar på pendelparkeringen som har gratis 10A laddning när barnen tränar, det är några meter längre att gå, men motion är nyttigt. Det finns gratisladdare på flera köpcentra och då får man en parkering nära dörren på "köpet". Jag har också noterat att vissa betalladdare inte tar betalt om man inte checkar in och ut, de laddar bilen ändå (har nämligen upptäckt att de laddar bilen redan innan man checkar in och efter att man checkat ut), men jag antar att de kommer att laga dessa.
När jag varit i norra Sverige har jag hittat parkeringar med motorvärmaruttag, dessa är dyrare att parkera på, men om jag räknar in laddningen av bilen så blir inte elpriset särskilt högt. Man får vara påhittig.
En sak som jag dock noterat är att jag kör mycket mer bränsleekonomiskt nu när jag skaffat hybridbil. Att klara en sträcka på bara batteri blir en morot. Jag har snabbt lärt mig att förbättra räckvidden på batteriet med ca 25%.
Sedan blir man snabbt duktig på att hitta och nyttja de gratisladdare som finns. Jag väljer exempelvis att vänta på barnen vid en snabbladdare istället för utanför dörren på kulturskolan. Visst, barnen får gå några meter längre, men jag får gratis el sponsrad av en bilfirma. Jag parkerar på pendelparkeringen som har gratis 10A laddning när barnen tränar, det är några meter längre att gå, men motion är nyttigt. Det finns gratisladdare på flera köpcentra och då får man en parkering nära dörren på "köpet". Jag har också noterat att vissa betalladdare inte tar betalt om man inte checkar in och ut, de laddar bilen ändå (har nämligen upptäckt att de laddar bilen redan innan man checkar in och efter att man checkat ut), men jag antar att de kommer att laga dessa.
När jag varit i norra Sverige har jag hittat parkeringar med motorvärmaruttag, dessa är dyrare att parkera på, men om jag räknar in laddningen av bilen så blir inte elpriset särskilt högt. Man får vara påhittig.
Liknande trådar
-
Vart hittade ni er arkitekt vid tjänster som bygglov, rådgiving osv?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Magnus Ståhl dissar hus i Aftonbladet..
Övrigt husrelaterat -
Hittade elkabel bakom golvsockeln… OK?
El -
Vad tror ni pågått här? Rev isolering på vind, hittade grått damm..
Tak & Vind -
Hittade detta i jordkällare/krypgrund. Vad e det?
Grund & Markarbeten