Har nyligen blivit ägare till ett gammalt hus i Hälsingland, från 1800-talet eller äldre, med ett gytter av tidsepoker representerade i olika delar. Köksväggarna har en list i midjehöjd med slät vägg under, vilket kändes lite omotiverat, och mycket riktigt - under masonitskivorna fanns pärlspont. Se bild. Vi har bara rivit en liten del än, men hoppas den ska vara tillräckligt omfattande och bevarad för att kunna användas på nytt. Vad jag förstått ska denna med lite bredare brädor vara vanligast på 1800-talet.
Fascinerande att det under en tid var så otrendigt att man föredrog att gömma det under masonit.
Fascinerande att det under en tid var så otrendigt att man föredrog att gömma det under masonit.
Vad som var vanligast berodde till stor del på vad de som producerades lokalt. Så det skiljer en hel del geografiskt.T Tonebender skrev:
Nu är ni tacksamma att de inte rev ut det, grattis. Fast smaken och modet varierar. Värt att tänka på.T Tonebender skrev:
Snart är masonit högsta mode... Nja.. Men vem vet...😁T Tonebender skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Gör nu något motsvarande med den underbara/vidriga tapeten ovanför bröstlisten, om ni inte ska behålla den. Någon om 50 år bara måste få nöjet att upptäcka detta sammelsurium av mönster och färger, djur och växter bakom gipsskivorna (eller liknande).
Efter ha intervjuat ett flertal personer som var med och satte masonit på pärlspont och annan typ av panel och spegeldörrar har jag kommit fram till att det dels var modet som helt enkelt ändrades, så som det gör, och dels var framförallt kvinnor väldigt positiva till de släta, lättstädade ytorna som skapades. Jag har härigenom fått förståelse för ingreppet, som oftast dessutom var bevarande då man sällan slet ut inredningen utan byggde in den. Därmed inte sagt att jag inte vill återställa våra överspikade spegeldörrar och vackra paneltak.
Men det är en bit i pusslet som kan vara fint att tänka på när man städar. ❤️
Edit: jag gillar (oväntat) effekten som uppstår mellan tapeten och pärlsponten.🌼
Men det är en bit i pusslet som kan vara fint att tänka på när man städar. ❤️
Edit: jag gillar (oväntat) effekten som uppstår mellan tapeten och pärlsponten.🌼
När vårat hus renoverades 1955 spikade man upp 650 kvadratmeter masonit över pärlspont, bröstpanel och spegeldörrar invändigt. För att fullända den släta fina funkis-looken satte man även upp 250 kvadratmeter masonit utvändigt.
Det stora skillnaden på då och nu är att nu har vi köksfläktar. Förr fastnade stekoset på väggarna och band damm, resultatet blev en smet som var jobbig att torka bort eftersom den fastnade i skarvar och frästa profiler.
Precis, även annan uppvärmning än kökspannor, kakelugnar och liknande, varmt och kallt vatten inomhus, dammsugare och andra liknande saker har självklart bidragit till att det är enklare att städa.Skärkarl skrev:
Det låg också i den tidens tankeidéer att hygien var lika med släta ytor.
(Men det går snabbare att torka av en slät dörr vid städning än en spegeldörr, det kan man inte komma ifrån. Jag tycker dock att det är roligare att torka av en spegeldörr.)
I samband med masonitifieringen hos oss rev man även ut det vattenburna värmesystemet och installerade direktverkande el. 100 A huvudsäkring och 45 kW installerad effekt...Jiji skrev:
Precis, även annan uppvärmning än kökspannor, kakelugnar och liknande, varmt och kallt vatten inomhus, dammsugare och andra liknande saker har självklart bidragit till att det är enklare att städa.
Det låg också i den tidens tankeidéer att hygien var lika med släta ytor.
(Men det går snabbare att torka av en slät dörr vid städning än en spegeldörr, det kan man inte komma ifrån. Jag tycker dock att det är roligare att torka av en spegeldörr.)
Tja. Det är inte konstigare att sätta masonit på pärlspont och spegeldörrar än att spika liggande panel och måla kåken vit eller grå som alltför många gör idag. Eller måla tegel vitt (både invändigt och utvändigt). Skillnaden är att det oftast är hyfsat görbart att återställa när något täckts av masonit.
I mitt 20-talshus hade förre ägaren avlutat husets vackra original-spegeldörrar enligt -70talets modefluga. Små hål fanns kvar efter att speglarna täckts med masonit på den tid det var modernt.
Jag drömde om att återskapa dörrarna till sitt ursprung men det skulle bli alltför jobbigt eftersom avlutningen skett alldeles för hårt och grovt.
Jag drömde om att återskapa dörrarna till sitt ursprung men det skulle bli alltför jobbigt eftersom avlutningen skett alldeles för hårt och grovt.