8 155 läst ·
49 svar
8k läst
49 svar
Nyheter jag hittade på aftonbladet ang . ladda elbil
Jag letade lite efter om tillgång till motorvärmare är en skattepliktig förmån. Jag hittade bara att om man har en parkeringsplats vid jobbet så skall förmånen betraktas högre om platsen är utrustad med motorvärmare. Kan vara så att förmånen endast gäller om man har en garanterad plats.
Så om man som arbetsgivare vill kunna erbjuda elbilsladdning utan att det skall kunna anses som en skattepliktig förmån så verkar det som att bilvärmare är ett alternativ. Om syftet är att undgå förmånsbeskattning så kan det vara så att schuko är rätt lösning.
Så om man som arbetsgivare vill kunna erbjuda elbilsladdning utan att det skall kunna anses som en skattepliktig förmån så verkar det som att bilvärmare är ett alternativ. Om syftet är att undgå förmånsbeskattning så kan det vara så att schuko är rätt lösning.
Den fantastiska beräknings-algoritmen som skatteverket beskriver ovan tar ingen hänsyn till hur mycket el som hämtas från uttaget. Den utgår från körsträckan, bilens elförbrukning per kilometer och elpriset. På så vis är den ju "smart".
Dock missar den att man kanske kan köra mer än till och från arbetet och hur man då ska få fram körsträckan blir väl en ny nöt att knäcka för algoritm-konstruktören.
Dock missar den att man kanske kan köra mer än till och från arbetet och hur man då ska få fram körsträckan blir väl en ny nöt att knäcka för algoritm-konstruktören.
P-plats vid jobbet för privat eller förmånsbil är nästan alltid skattepliktig förmån, den ska ställas mot marknadsvärdet på en plats i arbetsplatsens absoluta närhet. Är parkeringen utanför kontoret avgiftsbelagd är detta minimumvärdet på förmånen, en garageplats med laddning/värme betingar såklart ett högre värde...M merbanan skrev:Jag letade lite efter om tillgång till motorvärmare är en skattepliktig förmån. Jag hittade bara att om man har en parkeringsplats vid jobbet så skall förmånen betraktas högre om platsen är utrustad med motorvärmare. Kan vara så att förmånen endast gäller om man har en garanterad plats.
Inte när du kör arbetsgivarens bil.
Ja det är verkligen en massa krångelregelverk, som kräver en oerhörd massa byråkrater att skapa, upprätthålla och jaga ihop kronorna.
Medan att bara sätta t.ex. en enda procent i skatt på vinsten på bankernas finansiella tjänster (som idag är helt skattefritt) skulle ge en hel miljard kr i intäkt årligen. Och att hålla koll på tio banker kan inte kräva så väldigt många byråkrater.
Men varför inte sätta samma skatt som för andra företag? Så fick vi in 22 miljarder kr.
Medan att bara sätta t.ex. en enda procent i skatt på vinsten på bankernas finansiella tjänster (som idag är helt skattefritt) skulle ge en hel miljard kr i intäkt årligen. Och att hålla koll på tio banker kan inte kräva så väldigt många byråkrater.
Men varför inte sätta samma skatt som för andra företag? Så fick vi in 22 miljarder kr.
Nu är vi OT, men har du någon länk som förklarar skattefriheten närmare? Bankerna betalar ju bolagsskatt och "bankskatten" som föreslagits är väl till för att "kompensera" för att finansiella tjänster inte är momspliktiga. Men jag är dåligt påläst, så om du har en bra länk är jag intresserad.Mikael_L skrev:
Jag har som skrivits en tjänstebil, arbetsgivaren betalar allt bränsle och jag blir förmånsbeskattat för mina privata mil.K Krille4 skrev:
Så när jag laddar bilen hemma så får jag betala det själv med skattade pengar och sedan blir jag även förmånsbeskattad från arbetsgivaren....
Min åsikt är ju att jag borde ha en elmätare hemma som sitter där jag laddar och sedan får jag ett "kontant" utlägg från arbetsgivaren för vad min el kostar.
Men det är ju ändå lite intressant att skatteverket inte sett den sidan av "myntet"...
Du får skaffa en uppkopplad laddstolpe med operatörstjänst, med debitering mot firmakortet. Där kan du sätta kWh-priset själv, så det borde kunna bli ett nollsummespel...Campar skrev:
Jag har som skrivits en tjänstebil, arbetsgivaren betalar allt bränsle och jag blir förmånsbeskattat för mina privata mil.
Så när jag laddar bilen hemma så får jag betala det själv med skattade pengar och sedan blir jag även förmånsbeskattad från arbetsgivaren....
Min åsikt är ju att jag borde ha en elmätare hemma som sitter där jag laddar och sedan får jag ett "kontant" utlägg från arbetsgivaren för vad min el kostar.
Men det är ju ändå lite intressant att skatteverket inte sett den sidan av "myntet"...
Du ska inte bli förmånsbeskattad för dina privata mil om det är du själv som står för elen. (Däremot blir du beskattad för bilförmånen i sig) Står du dessutom för elen för de mil som du kör i tjänsten är jag rätt övertygad om att skatteverket inte har något att invända mot att du får skattefria betalningar för utlägget för elen från arbetsgivaren.Campar skrev:
Jag har som skrivits en tjänstebil, arbetsgivaren betalar allt bränsle och jag blir förmånsbeskattat för mina privata mil.
/Krille
Väcker en gammal tråd här...
Min arbetsgivare kommer att installera laddstolpar från det lokala energibolaget på några parkeringsplatser och jag kommer då att debiteras 2,50kr/kWh. Det är ju ett rejält överpris som gör att det blir nästan lika dyrt att köra hybriden på el som att köra på bensin. Tyvärr erbjuds inga motorvärmare på min arbetsplats utan det är varmgarage som gäller i så fall.
Hemma så laddar jag 10A med Schuko. Skulle vilja ha 16A med CEE, men jag köper inte en till kabel för 3-4000kr av endast detta skäl. Jag har dedicerad kabeldragning från elcentralen till eluttaget (utan skarvar) så värmerisker finns enbart i själva uttaget och i centralen.
Min arbetsgivare kommer att installera laddstolpar från det lokala energibolaget på några parkeringsplatser och jag kommer då att debiteras 2,50kr/kWh. Det är ju ett rejält överpris som gör att det blir nästan lika dyrt att köra hybriden på el som att köra på bensin. Tyvärr erbjuds inga motorvärmare på min arbetsplats utan det är varmgarage som gäller i så fall.
Hemma så laddar jag 10A med Schuko. Skulle vilja ha 16A med CEE, men jag köper inte en till kabel för 3-4000kr av endast detta skäl. Jag har dedicerad kabeldragning från elcentralen till eluttaget (utan skarvar) så värmerisker finns enbart i själva uttaget och i centralen.
Det skrivs ju lite nu och då att man inte får vidareförsälja el hur som helst. Är det någon som vet vad som gäller i ett sådant här fall. Känns ju nästan på gränsen till ocker kan jag tycka. Eller betyder "från det lokala energibolaget" att det är "det lokala energibolaget" som säljer elen till ockerpris?pacman42 skrev:
Du får inte leda den vidare till annan fastighet. Du får sälja den på din fastighet.
Förbrukning elbil ca: 2 kWh / mil => kostnad per mil = 5 krpacman42 skrev:
Väcker en gammal tråd här...
Du får ha en rejält snål bil om du ska komma ner i de siffrorna på bensin...
Din arbetsgivare ligger säkert på en elkostnad på 1-1,2 SEK + moms. På detta läggs en marginal på ca: 1 SEK.
En uppkopplad laddstolpe kostar nog din arbetsgivare ca: 300 SEK per månad och för att det ska bli kostnadsneutralt för arbetsgivaren måste alltså ca 300 kWh säljas per månad.
Antag 21 arbetsdagar, 300kWh/21 dagar => 14,3 kWh och stolpe.
Jag skulle gissa att arbetsgivaren faktiskt subventionerar din laddning med priset 2,5 SEK/kWh...