8 155 läst ·
49 svar
8k läst
49 svar
Nyheter jag hittade på aftonbladet ang . ladda elbil
Oavsett om det är arbetsgivaren eller energibolaget som får intäkten ska den ses som en tjänst för laddning, alltså ingen direkt elförsäljning sker. Inte frågan om ocker på något sätt...Alfredo skrev:
Det skrivs ju lite nu och då att man inte får vidareförsälja el hur som helst. Är det någon som vet vad som gäller i ett sådant här fall. Känns ju nästan på gränsen till ocker kan jag tycka. Eller betyder "från det lokala energibolaget" att det är "det lokala energibolaget" som säljer elen till ockerpris?
Jag sparar 3kr per mil på att köra på el med ett elpris på 2.50. Det är inte så mycket. Jag gjorde min kalkyl på bilen baserat på ett pris på 1.50 vilket jag tyckte var rimligt.
Det är energibolaget som står för laddstolpen, de hävdar nämligen att mitt företag inte får sälja vidare elen...
Det är energibolaget som står för laddstolpen, de hävdar nämligen att mitt företag inte får sälja vidare elen...
Det där med kvalitets- och miljöarbete är ju alltid en uppförsbacke. Föreslå för ledningen att ni ska ha som miljömål att uppmuntra de anställda att byta till elbil och därför subventionera laddningen.
Din arbetsgivare kan ju knappast lastas för att du fantiserat ihop ett elpris på jobbet.
Din arbetsgivare kan ju knappast lastas för att du fantiserat ihop ett elpris på jobbet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Och hur mycket mer kostade bilen än en bensin/dieseldriven?pacman42 skrev:
Jag förmodar att det handlar om en laddhybrid.
Fantiserat ihop? Jag utgick från det pris arbetsgivaren räknade med att de skulle debitera, men sen visade det sig att detta inte var en acceptabel debiteringsmodell för energibolaget som krävde att få sälja elen själva. Det är en lönsam affär för energibolaget att kunna sälja elektricitet dyrt utan konkurrens.
Det är ju inte precis som att arbetsgivaren kan välja elnätsleverantör.
Det är ju inte precis som att arbetsgivaren kan välja elnätsleverantör.
Det är skitsnack från deras sida, går utmärkt att sälja tjänsten laddning per kWh.pacman42 skrev:
Exempelvis bygger Vattenfalls inCharge system på detta, du kan sätta vilket kWh-pris du vill på din laddbox. Du betalar visserligen till vattenfall men betalningen studsar tillbaka till ägaren av boxen. Ägaren betalar en avgift per månad för operatörstjänsten.
Men att du ska komma ner till 1,5 sek/kWh vid publik laddning är nog tyvärr en utopi, infrastruktur och hårdvara kostar en del och den ska ju ofta betalas via användningen. Avskrivningstiderna är inte särskilt långa på detta då vi vet teknikutvecklingen går ganska snabbt och man inte vill ligga med avskrivningar när man vill/måste uppdatera tekniken...
Jag såg att exempelvis Faluns kommun nu tar 4 SEK/kWh i deras laddare...
På hemmaplan är det ju en annan sak, fast om du behöver göra investeringar i elinstallationer och annat så stiger ju kWh-priset där också om man ska försöka jämföra äpplen och äpplen.
Jag jobbar delvis inom detta område så om nån har frågor så tveka inte att fråga... Dock är jag varken elektriker är elektroingenjör så frågor kring el-installtioner är inte mitt gebit...
Ja, en laddhybrid. 60000kr dyrare och jag har räknat med att köra ca 1500 mil på el per år. I slutänden blir det inte så många hundralappar per år då mycket laddas hemma, men det är principen jag är kinkig över.KnockOnWood skrev:
För den summan får jag bränsle till 8000mil. Även om jag räknar in bilen i summan så kommer jag en bra bit.
Din bil är redan subventionerad genom sänkt skatt.
Har inte stenkoll på ev miljöbidrag vid inköp i form av andra subventionerna.
Men hur kan du förvänta dig att de dom installerar och bekostar ladddtolparna inte ska få den investeringen betald.
Rätt är att arbetsgivaren inte kan välja nätägare men det blir ändå en besparing både för dig och miljön.
Om du tycker kostnaden är ohemul så köp en hybrid, bensin eller diesel och ta de högre kostnaderna.
Var tacksam för att du har den möjligheten att ladda bilen vid din arbetsplats.
Eller du kanske hade velat att de skulle betala dig för att du har godheten att utnyttja deras ladddtolpar?
Har inte stenkoll på ev miljöbidrag vid inköp i form av andra subventionerna.
Men hur kan du förvänta dig att de dom installerar och bekostar ladddtolparna inte ska få den investeringen betald.
Rätt är att arbetsgivaren inte kan välja nätägare men det blir ändå en besparing både för dig och miljön.
Om du tycker kostnaden är ohemul så köp en hybrid, bensin eller diesel och ta de högre kostnaderna.
Var tacksam för att du har den möjligheten att ladda bilen vid din arbetsplats.
Eller du kanske hade velat att de skulle betala dig för att du har godheten att utnyttja deras ladddtolpar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I kronor och ören är det väldigt förmånligt för den anställde, arbetsgivaren får en merkostnad i kronor som eventuellt dels vägs upp med en förbättrad miljöprofil.KnockOnWood skrev:
Staten mister en liten del av förmånsskatten men det får nog ses som ett av flera nödvändiga incitament för att kunna nå uppsatta klimatmål.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Det är väl uppenbart att det är den enskilde som avses. Om det är långsiktigt bra även ur andra perspektiv är en politisk snarare än ekonomisk fråga.
Laddhybrider finns i princip bara i länder där de är skattemässigt gynnade. De för med sig både elbilens höga kostnader för batterier (om än bara delvis då batterierna är små) och bensinbilens höga kostnader för drivlina och service. Plus kombinationskostnaderna i sig. De är en teknisk parentes, drivna av en miljöpolitisk vilja att stödja utvecklingen bort från fossildrivna fordon.
Jag tror som sagt egentligen inte på konceptet. Ändå är jag inne på min andra. Fancy that.
Laddhybrider finns i princip bara i länder där de är skattemässigt gynnade. De för med sig både elbilens höga kostnader för batterier (om än bara delvis då batterierna är små) och bensinbilens höga kostnader för drivlina och service. Plus kombinationskostnaderna i sig. De är en teknisk parentes, drivna av en miljöpolitisk vilja att stödja utvecklingen bort från fossildrivna fordon.
Jag tror som sagt egentligen inte på konceptet. Ändå är jag inne på min andra. Fancy that.